۱۶:۰۲ - سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد:

اهانت کردن آزاد اندیشی نیست، فحاشی است/ ممنوعیتی برای حضور منتقدان در کرسی های آزاد اندیشی وجود ندارد

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد گفت: در کرسیهای آزاد اندیشی همه موضوعات می تواند مورد بحث قرار بگیرد، اما باید در چهار چوب ضوابط و اخلاقیات باشد و طبیعی است که اگر به حوزه هتاکی و توهین وارد شود محیط دانشگاه چنین فضایی را نمی پسندد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز، حجت الاسلام سید طه هاشمی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد و عدم رضایت ریاست دانشگاه از برگزاری این کرسی ها، گفت: رئیس دانشگاه راضی نبودند و نیستند به دلیل اینکه نه تنها در دانشگاه آزاد که همه دانشگاه ها از این امکان استفاده نکرده اند. حتی در گذشته بخشنامه ای صادر شده بود و اسامی داده بودند که فقط این افراد می توانند در دانشگاه ها حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه کرسی های آزاد اندیشی ظرفیتی است که محیط دانشگاه را به سمت بحث و تفکر می برد، افزود: در دولت جدید و با همکاری خوبی که صورت گرفت، این امکان فراهم است که کرسی ها راحت تر برگزار شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در خصوص ممنوعیت حضور برخی افراد خارج از دانشگاه در کرسی های آزاد اندیشی، گفت: اهانت و مطرح کردن مباحث خارج از چهار چوب نظام،  آزاد اندیشی نیست، فحاشی است.

وی افزود: خوشبختانه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در خصوص آئین نامه کرسی های آزاد اندیشی تجدید نظر کرد و اخیرا به دانشگاه ها ابلاغ شده است همچنین جلساتی را با وزارت بهداست، وزارت علوم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و دستگاه های امنیتی و قضایی داریم تا بتوانیم به گونه ای امنیت لازم را برای کرسی های آزاد اندیشی برقرار کنیم.

حجت الاسلام هاشمی گفت: کرسی های آزاد اندیشی امکانی بود که مقام معظم رهبری برای دانشجویان و دانشگاهیان فراهم کردند به این معنا که اقشار مختلف دانشگاهی از این منظر با اقشار دیگر تفاوت دارند و دانشگاه محل فکر و حضور افکار مختلف و پایه و اساس توسعه آزاد اندیشی است.

وی با بیان اینکه در گذشته امکانات مناسب برای برگزاری این کرسی ها فراهم نشده گفت: در کرسی های آزاد اندیشی همه موضوعات می تواند مورد بحث قرار بگیرد، اما باید در چهار چوب ضوابط و اخلاقیات باشد و طبیعی است که اگر به حوزه هتاکی و توهین وارد شود محیط دانشگاه چنین فضایی را نمی پسندد.

عدم ممنوعیت منتقدان در کرسیهای آزاد اندیشی

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا ممنوعیتی برای حضور منتقدان شخصیت های بزرگ کشور به عنوان مثال هاشمی رفسنجانی وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: منعی برای حضور این افراد نیست، موضوعاتی که در دانشگاه ها بعنوان کرسی ها مطرح است در همان چهار چوبی که در آئین نامه این کرسی ها اعلام و ابلاغ شده خواهد بود. بحث ما در دانشگاه آزاد این است که نباید هتاکی و تخریب صورت بگیرد و انتقاد در محیط علمی آزاد است. حتی از مدیریت دانشگاه هم می شود انتقاد کرد.

حجت الاسلام هاشمی در پاسخ به این سوال که مشکل برگزاری کرسی ها در دانشگاه آزاد چیست، گفت: به نظر من نیازمند شجاعتی از سوی مدیران دانشگاه ها هستیم چراکه مجوز برگزاری را باید شورای ۳ نفره ای متشکل از رئیس دانشگاه، نماینده ولی فقیه در دانشگاه و نماینده وزارت علوم یا نماینده وزارت بهداشت یا نماینده رئیس دانشگاه صادر کنند.

تصویب منع تعقیب برای شرکت کنندگان در کرسی های آزاد اندیشی تا آخر اسفند

وی افزود: به دلیل برخی فشارها که از خارج دانشگاه به دانشگاه تحمیل می شود، کسانی که می توانند در کرسی ها حضور داشته باشند، دانشجویان و اساتید شجاعت لازم را ندارند و از کمیته انظباطی و برخی فشارها از بیرون می ترسند تا حرفی بزنند که بعدا به ضررشان شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در خصوص فعالیت شورای اسلامی شدن دانشگاهها در حوزه کرسی های آزاد اندیشی گفت: در این شورا در حال تلاش هستیم تا یک امنیت ذهنی برای شرکت کنندگان و مقامات دانشگاه ایجاد کنیم تا هر کسی که در کرسی های آزاد اندیشی مطالب خود را بیان کرد به خاطر طرح حرفهایش تحت تعقیب قضایی و امنیتی قرار نگیرد و خود شورای انقلاب فرهنگی چنین مصوبه ای دارد ولی در خود کرسی های آزاد اندیشی اجرا نشده است.

حجت الاسلام هاشمی در پاسخ به این سوالی در خصوص جزئیات و زمان تصویب طرح منع تعقیب شرکت کنندگان در کرسی های آزاد اندیشی گفت: در یکی از کمیته هاید فرعی شورای عالی انقلاب فرهنگی که وزارت علوم، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت و نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و مقامات امنیتی و قضایی حضور دارند در حال بحث و بررسی این موضوع هستند تا ماده واحده ای را در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها بیاوریم و مصوب کنیم تا امنیت ذهنی ایجاد شود.

وی افزود: تا ۲ الی ۳ هفته آینده و قبل از سال جدید این ماده واحده برای منع تعقیب شرکت کنندگان در کرسی های آزاد اندیشی مصوب می شود.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.