۱۰:۰۰ - سه شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳

گزارش/

نقش‌جهان مات تکه‌هایی که وصله تنش نمی‌شوند

میدان بی‌نظیر نقش جهان به عنوان پایگاه اصیل عرضه صنایع دستی همواره دچار چالش‌های فراوانی بوده، چالش‌هایی که به واسطه حضور چندین نهاد در این میدان ایجاد شده تنها با حضور قدرتمندانه استاندار اصفهان حل شده است.

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا؛ بوی نوروز زودتر از همیشه به مشام می‌رسد، این را می‌توان از شکوفه زدن درختان حس کرد.

اصفهان، شهر گنبدهای فیروزه‌ای و شهر موزه ایران به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی در نوروز هر ساله میزبان هزاران نفر از گردشگران است.

بسیاری از گردشگران هزاران کیلومتر راه را پشت سر می‌گذارند تا تنها دقایقی در جوار چشم و چراغ میدان‌های جهان بنشینند و از رنگ و لعاب مینا و فیروزه و خاتم  اصفهان لذت ببرند.

پیراهن زیبایی که به تن نقش جهان از صنایع دستی اصفهان دوخته شده بود حالا جایش را به گز، سوغات، دمپایی و عروسک داده است، پیراهنی که به تن این میدان زیبا زار می‌زند.

قرار گرفتن صنایع دستی به عنوان یک کالای لوکس در سبد خانوار و عدم تغییر کاربری برخی از این صنایع دستی متناسب با نیاز روز، یکی از مشکلات پیش روی این صنعت ملی و سودآور است، ‌اگر چه در این زمینه تلاش‌هایی نیز صورت گرفته اما هنوز تا شرایط ایده‌آل فاصله داریم و به قول معروف «ره ناهموار است و منزل بس بعید».

نباید از نظر دور داشت که در گذشته‌‌ای نه چندان دور صنایع دستی به طور مستقیم در زندگی روزمره به عنوان ابزار و وسایل زندگی افراد مورد استفاده قرار می‌گرفت، کاربری مناسب صنایع دستی و متناسب با سبک زندگی مردم سبب شده بود که رونقی در صنایع دستی جاری باشد.

یکی دیگر از آسیب‌های صنایع دستی به قول مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان دلخوش بودن به ورود گردشگران خارجی به کشور و فروش صنایع دستی به آنان است.

دیگر زمان آن گذشته است که هنرمندان در گوشه حجره‌های صنایع دستی چشم به راه گردشگران خارجی و رونق بازارشان بنشینند، آشنایی هنرمندان با روش‌های نوین بازاریابی و برندسازی ضروری به نظر می‌رسد.

در این میان مشکلاتی نیز هست که گره آن تنها به دست دولت‌مردان باز می‌شود و آن هم مشکلات مربوط به تحریم‌های بانکی است که استفاده از کارت‌های عابر بانک را برای خرید توسط گردشگران خارجی سخت کرده است.

با تمام این تفاسیر، کاهش ورود گردشگران خارجی و داخلی و کاهش فروش صنایع دستی در میدان امام (ره) در سال‌های گذشته سبب شد که جای فروشگاه‌های غیرمرتبط با صنایع دستی در این میدان باز شود.

این میهمان ناخوانده آنقدر در این خانه ماند که حالا دیگر صاحبخانه شده است، روزی همه به این موضوع فکر می‌کردند که چگونه این میهمان ناخوانده را از این خانه بیرون کنند اما امروز صحبت از عدم صدور مجوز برای افزایش این تعداد فروشگاه‌هاست.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان در این باره می‌گوید: در حال حاضر کاربری 80 فروشگاه از حدود 400 فروشگاه این میدان کاربری غیر مرتبط یا صنایع دستی دارند.

عباس شیردل حالا از تلاش مسئولان برای ثابت نگه داشتن این تعداد و عدم افزایش این فروشگاه‌ها خبر می‌دهد، البته او در کنار این موضوع باب صحبت درباره یک معضل دیگر را نیز باز می‌کند.

وی نسبت به تغییر کاربری فروشگاه‌های صنایع دستی در ایام نوروز هشدار می‌دهد و خواستار همکاری اداره اماکن با این اتحادیه برای برخورد با متخلفان می‌شود.

سود هنگفتی که فروشگاه‌های واقع در میدان امام (ره) از سوغات فروشی در ایام نوروز به جیب می‌زنند، آن‌قدر زیاد است که با پرداخت مبالغ بالایی فروشگاه‌های صنایع دستی را تنها برای 15 روز یا یک ماه اجاره می‌کنند.

اگرچه این وضعیت معلول علت دیگری است اما تداوم این وضعیت در میدان جهانی نقش جهان غیر قابل تحمل می‌نماید.

سرپرست معاونت صنایع دستی استان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: این موضوع مورد توجه معاونت صنایع دستی قرار دارد و در نوروز امسال به صورت ویژه به این موضوع پرداخته می‌شود.

محمدحسین دهقانی از همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اتحادیه صنایع دستی اصفهان؛ اتاق اصناف اصفهان و در رأس آنها استانداری اصفهان از این موضوع خبر داد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این فروشگاه‌ها مالک شخصی دارند، اظهار کرد: با تمهیدات اندیشیده شده اصول جدیدی برای ساماندهی فروشگاه‌های میدان نقش جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شأنیت این مجموعه حفظ شود.

سرپرست معاونت گردشگری استان اصفهان نیز در این‌باره به در اصفهان گفت: با توجه به موقوفه بودن بخشی از فروشگاه‌های این میدان و مشکلات پیش آمده این موضوع در کارگروه گردشگری با استاندار اصفهان در میان گذاشته شد.

حمید امینی با بیان اینکه استاندار اصفهان به عنوان رئیس هیئت امنا موقوفات صارمه‌الدوله واقع در میدان نقش جهان برای برخورد با متخلفان قول مساعد داده است.

وی تصریح کرد: بر اساس دستور استاندار اصفهان پروانه و قرارداد واحدهای صنفی متخلف تمدید نمی‌شود.

به گزارش فارس، تجربه نشان می‌دهد دخالت استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان اصفهان در ساماندهی میدان نقش جهان همواره اثربخش بوده است.

امید می‌رود دخالت استاندار اصفهان پایانی باشد بر نابه‌سامانی‌هایی که دچار این میدان است.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.