۱۴:۲۳ - یکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۳

در پستی و بلندی زندگی از آن غافل نشویم؛

دعا؛آرامش زندگی

وقتی که احساس می کنی همه درها بسته شده ،دنیا به آخر رسیده و تنهایی ،آن وقت است که در دل شکسته ات به دنبال کسی هستی کسی که صدایت را بشنود و با یادش آرامش بگیری در این موقع صدایی آشنا در گوشمان زنگ می زند؛بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را….

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” به نقل از صاحب نیوز گاهی در اوج نا امیدی ،در گوشه ای خلوت،خواسته های بزرگ و دست نیافتنی ات را می یابی و دعایت مستجاب می شود.گاهی دست و پا یت را گم می کنی؛نمی دانی با دعاهایی که گویا آن مهربان ترین هم پاسخی به آن ها نمی دهد،چه کنی؟!چطور دعا کنیم؟موضوعی که بیشتر در تنهایی به سراغمان می آید.می خواهیم بخشی از آنچه درباره استجابت دعا می دانیم را باهم مرور کنیم.
جایگاه دعا کجاست؟
در رابطه ما و خدا دعا جای ویژه ای دارد؛چیزی شبیه یک رابطه خاص که فرصتی را برای توجه خداوند به ما فراهم می آورد.در آیه ۷۷سوره فرقان خداوند می فرماید:«بگو اگر دعای شما نباشد ،پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی کند».
معصومین دعا را سلاح مومن ،ستون دین ونور آسمان ها و زمین دانسته اند.
کی دعا کنیم؟
بخشی از زمان دعا،به حال خودمان بستگی دارد.اینکه چه زمانی حس و حالمان را برای یک خلوت خودمانی،مناسب می بینیم .بعضی مواقع هم به طور مشخص مخصوص دعا کردن شناخته اند.زمان تلاوت قرآن،هنگام اذان که درهای رحمت خداوند باز است،هنگام نزول باران ،هنگامی که دو صف شرک و اسلام به هم می رسند،وقتی مظلومی دعا می کند.
در هر حال توصیه شده است دعا را برای وقت سختی نگذارید .همیشه دعا کنید،قبل از اینکه به سختی مبتلا شوید بگذارید صدایتان به گوش فرشته ها آشنا باشد.
دعا و روزهای تقویم
در تقویم روزهایی هستند که برای استجابت جایگاه ویژه ای دارند،مانند :ماه مبارک رمضان،ماه رجب،روزجمعه،شب عید فطر،شب نیمه شعبان،روز عرفه،شب قدر و اوقاتی مانند:بعد از آخرین رکعت نماز شب،بعد از نماز صبح،بعد از نماز ظهر و بعد از نماز مغرب.
این طور دعا کنیم
در این زمینه ،چند نکته توصیه شده است:روبه قبله بنشینیم ،با «بسم الله»شروع کرده و استغفار کنیم.دست به آسمان بلند کرده یا در حال سجده باشیم،عجله نکنیم ،حاجت خود را ملتمسانه بخواهیم.خواسته ی ما هر چقدر ارزشمند تر باشد باید بیشتر وقت بگذاریم .در یاری جستن از خدا باید اخلاص داشته و از غیر خدا قطع امید کرده باشیم.
برای چه چیزهایی دعا کنیم؟
می گویند همه چیز،حتی نمک غذاهایتان را از خدا بخواهید.در روایتی از امام موسی کاظم (ع)این طور توصیه شده است:«پس به خاطر سه چیز دست هایتان را به وقت دعا کردن به سوی آسمان بلند کنید:جایگاه روزی ثواب و پاداش اعمال و بهشت زیبای خدا که بر فراز آسمان هفتم است.»
اینکه در دعا کردن چه روحیه ای داشته باشیم موضوع تعیین کننده ای است؛باید بردعا پافشاری کرد و ناامید نشد.پیامبر اکرم(ص)می فرمایند:«خدا بیامرزد بنده ای را که از خدا حاجتی را طلب کند،پس در دعا کردن پافشاری کند،چه (دعایش)استجابت بشودوچه نشود».
«آن کسی که چون درمانده ای او را بخواند،پاسخ می دهد و گرفتاری اورا برطرف می سازدو شما را جانشین دیگران در زمین می گرداند؟آیا خدا ی یکتا خدایی است؟…آیا جز خدا کسی هست که انسان گرفتار را وقتی که درخواست کرد و تقاضا نمود،اجابت کندو گره های کور زندگی او را بازکند؟»
مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی درباره ترک دعا می گویند:«به طورکلی،حال چه دعایی باشد که به اجابت نرسیده و تأخیر افتاده و چه دعایی که اصلاً انجام نشده است.در اینجا ضمیمه کردم که بدانید عقبات بسیار بدی دارد.به همین خاطر از آن نهی شده و تعبیرات غلیظی هم داریم.در روایتی از پیغمبر اکرم دارد:خدا به کسی که دعا نمی کند خشمگین می شود.
چرا گاهی مستجاب نمی شود؟
از جمله دلایل مستجاب نشدن دعا معصیت و گناه کردن.خوردن «لقمه حرام»است:«همانا کسی که لقمه حرام بخورد،چهل شب نماز وی قبول نمی شود و دعایش به اجابت نمی رسد.»

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.