۱۰:۴۶ - جمعه ۰۱ اسفند ۱۳۹۳

طی یکسال گذشته؛

گام های برداشته شده در راه تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی

برخی ها تحریم را یکی از موانع اصلی تحقق نیافتن صحیح و کامل اقتصاد مقاومتی می دانند در حالیکه فراموش کرده اند که این سیاست ها برای خنثی کردن و از بین بردن تحریم ها ابلاغ شده است نه اینکه آن را بهانه ای برای انجام ندادن کارهایشان بدانند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا– میثم ساام/ نزدیک به یکسال از ابلاغ سیاست‌های ۲۴ بندی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و حال زمان ارایه گزارش های عملکرد دستگاه های اجرایی و مراجع نظارتی در خصوص چگونگی اجرای این بندها در این مدت یکساله می باشد.

۲۹ بهمن 1392 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی که البته پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: “یکی از عوامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران، پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، خواهد بود، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصاد اسلامی را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند”.

شایان ذکر است دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف و مکلف به اجرا و اعمال این سیاست ها هستند.بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط ایشان و تأکید مقام معظم رهبری به اجرای این سیاست ها در دولت و تمامی دستگاه های اجرایی، هریک از بخش ها به منظور اعلام مهم بودن اجرای این سیاست و جدا نبودن آن ها از این مسئله، در تمامی تبلیغات و اعلان برنامه های اداری خود نام “اقتصاد مقاومتی” را پر رنگ و با تأکید بسیار اجرای آن را بهانه ای برای برگزاری انواع همایش ها و سمینارها دانستند.

البته به شکرانه هدفدار بودن این سیاست، به تمامی بخش های دولتی دولت اعلام شد که هر دستگاه و وزارت خانه ای باید برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برنامه مشخصی را به شورای اقتصاد ارائه بدهد. به همین منظور طی مدت یک سالی که گذشته هر یک از وزارت خانه ها و دستگاه های زیر مجموعه دولت برنامه های عملیاتی خود را برای تحقق این نوع اقتصاد به سوی شورای اقتصاد سرازیر کردند.

این برنامه ها که به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در دو قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی کوتاه و بلند مدت بوده، توسط شورای اقتصاد به تصویب رسیده شد.

محمد باقر نوبخت اظهار داشت: کلیه وزارت خانه و دستگاه های اجرایی در دولت هم اکنون برنامه کوتاه مدت اقتصاد مقاومتی برای دو سال ۹۳ و ۹۴ را در اختیار داشته، ضمن آنکه این دستگاه ها باید برای سال های اجرای برنامه ششم نیز برنامه ای بلند مدت در همین ارتباط به دولت ارائه نمایند.

علاوه بر تمامی این برنامه ها در جلسه شورای اقتصاد که به تاریخ سی ام تیرماه سال جاری برگزار شد، معاون اول ریاست محترم جمهور از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور درخواست کرد تا در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، برنامه ای مدون شده تا چارچوب نحوه اجرایی شدن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در دستگاه های اجرایی مشخص و بر آن نظارت دقیقی انجام شود و تمامی گزارش عملکرد دستگاه ها از آغاز تا انتهای اجرای تکالیف و وظایف به‌صورت مستمر دریافت شود.

گفتنی است شورای اقتصاد برنامه های عملیاتی وزارت خانه ها و دستگاه های اجرایی دولت را به تصویب رسانده است و حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک از بخش های مذکور در طول این یک سال به واقع گام های عملی خود را برای رسیدن به این برنامه ها برداشته اند.

از طرفی بد نیست به مسئله تولید ملی نیز اشاره ای داشته باشیم زیرا که یکی از مهمترین اهداف این سیاست توجه خاص به این نوع تولید، تقویت و حمایت از آن اعلام شده است. براستی این سوال پیش می آید که با گذشت این یکسال تولید کشور به چه مرحله ای رسیده است؟ آیا آنگونه که باید تقویت شده و یا توانسته جایگاه خود را در میان بازارهای داخلی و خارجی پیدا کند؟ حال زمان آن است که وزیری به مجلس فراخوانده شود و در مورد اقدامات انجام گرفته در مورد سیاست اقتصاد مقاومتی توضیح دهد. حال زمان آن است که باید مجلس به همه نشان دهد چگونه در شناسایی قوانین مزاحم و متضاد اقتصاد مقاومتی موفق بوده و توانسته راه را برای اجرای اهداف این سیاست باز کرده است.

البته برخی ها بازهم مسئله تحریم را پررنگ کرده و آن را یکی از موانع اصلی انجام نگرفتن صحیح تمامی این سیاست دانسته در حالیکه فراموش کرده اند که این سیاست ها برای خنثی کردن و از بین بردن تحریم ها ابلاغ شده است نه اینکه آن را بهانه ای برای انجام ندادن کارهایشان بدانند.

گذشته از همه این ها حال باید دید که مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه جوابگوی این یکسال است. ایا آنها نیز موانعی بر سر راه داشته اند یا اینکه نه…

آیا برگزاری این همه سمینار و همایش به نام اقتصاد مقاومتی و به کام برخی ها توانسته کاری را به پیش برد یا اینکه فقط در حد و حساب یک اقتصاد مقاومتی باقی مانده است و تنها افتخاری شده برای آقایان با عکس های یادگاری آخر همایش؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.