۱۰:۴۵ - پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

یک کارشناس ارشد تغذیه تشریح کرد:

توصیه‎های غذایی برای پیشگیری از بیماری‎های قلبی

یک کارشناس ارشد تغذیه توصیه‎های غذایی برای پیشگیری از بیماری‎های قلبی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا” بیماری‎های قلبی و عروقی هم اکنون مهم ترین عامل مرگ و میر در جهان است و منجر به فشار خون, دیابت و بسیاری از بیماری‎های غیر واگیر می‎شود.

رعایت دستورالعمل‎های سبک زندگی سالم کمک می‎کند که افراد کمتر به این بیماری‎ها دچار شوند و یکی ار مهم ترین‎ دستورالعمل‎ها این است که اگر افراد از لحاظ وزنی در محدوده وزن سالم باشند, ابتلا به بیماری‎های غیر واگیر کاهش خواهد یافت.

در جامعه جهانی و بالاخص جامعه ایرانی بیماری‎های غیر واگیر بیشترین عامل مرگ و میر هستند باید افراد میزان سدیم رژیم غذایشان را کاهش دهند که خود این مسئله در کاهش بروز بیماری‎های قلبی نقش موثری دارد.

مصرف سدیم به کمتر از 3.2 میلی گرم در افراد با سن 50 سال به بالا, افراد با فشار خون بالا, مبتلا به دیابت  و افراد دچار نارسایی کلیوی باید میزان نمک مصرفی خود را به کمتر از 1.5 میلی گرم در روز برسانند.

یوسف صادقیان کارشناس ارشد تغذیه می‎گوید: میزان  اسید چرب اشباع  در غذای دریافتی باید کمتر از 10 درصد کالری مورد نیاز روزانه افراد را تامین کند یعنی هر چقدر که نیاز انرژی روزانه هر فرد باشد باید 10 درصد آن نهایتا به وسیله اسید چرب اشباع تامین شود.

وی می‌افزاید: میزان دریافت کلسترول از رژیم غذایی حداکثر باید 300 میلی گرم باشد. میزان دریافت اسید چرب ترانس صفر باشد. برای اینکه اسید چرب ترنس یا اسید چرب اشباع را در کمترین مقدار ممکن در یافت کنیم باید از مصرف روغن جامد و روغن نیمه جامد جدا اجتناب کنیم.باید نمک سر سفره را حذف کنیم و حواسمان باشد که غذاهایی را که شور هستند را مصرف نکنیم و باید به بچه ها یاد دهیم که از کودکی کمتر نمک مصرف کنند. ذائقه بچه‎ها را هم باید عادت دهیم تا کم کم از دریافت غذاهایی که شور هستند, اجتناب کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه می‌دهد:‌در واقع شکر را هم باید کمتر دریافت کنیم تا میزان کالری دریافتی خود را کنترل کنیم. مصرف ریز مغذی‎ها باید به حداکثر برسد که مهمترین آنها آنتی اکسیدان‎ها هستند که در واقع در میوه و سبزیجات خیلی زیاد هستند.فیبر نیز بسیار در رژیم غذایی اهمیت دارد به همین دلیل توصیه می‎شود که روزانه بین 5 تا 8 واحد میوه و سبزیجات توصیه می‎شود.

صادقیان می‌گوید: غلاتی را مصرف کنیم که دارای سبوس است همچنین روغن جامد و نیمه جامد را تا حد ممکن از رژیم غذایی خود حذف و به جای آن از روغن مایع استفاده کنیم و بهتر است این روغن مایع آفتابگردانٰ و  کلزا باشد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.