۰۸:۱۵ - یکشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۲

پس از پنج روز مذاکره

توافق ایران و 1+5/حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شد

وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 بعد از پنج روز مذاکرات فشرده، بامداد یکشنبه رسما توافقنامه هسته‌ای امضا کردند.

316629_401

 

وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 بعد از پنج روز مذاکرات فشرده، بامداد یکشنبه رسما توافقنامه هسته‌ای امضا کردند.

 

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا به نقل از ایرنا، ایران و ۱+۵ در مذاکرات ژنو ۳ به توافقی تاریخی دست یافتند که در آن حق غنی سازی ایران در عمل و گفتار به رسمیت شناخته شد و تحریم های بیمه و حمل و نقل و نفتی بطور کامل برداشته می شود.

براساس این توافق سندی چهار صفحه ای به امضاء طرفین رسید. که بر اساس این سندهیچ تحریمی افزایش نخواهد یافت.

همپنین بر اساس این سند، «تحریم نفتی ایران متوقف می شود و سطح فروش نفت در سطح فعلی حفظ و در آمدهای نفتی آزاد خواهد شد. تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع و تحریم صنایع خودروسازی برداشته می شود.»

ایران و 1+5 همچنین توافق کردند: «تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می شود و تحریم های بیمه و حمل و نقل و مرتبط با نفت کلا برداشته می شود.»

بر پایه این سند، «حق غنی سازی ایران هم در عمل و هم در گفتار در دو جای متن به رسمیت شناخته شد.ساختار برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل حفظ می شود و هیچ عقبگردی وجود ندارد و غنی سازی ادامه می یابد.فردو و نطنز هم به کارشان ادامه می دهند.»

براساس این توافق، در مقابل جمهوری اسلامی ایران یکسری اقدامات اعتمادساز انجام می دهد.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک اقدام اعتمادساز ظرف 6 ماه آینده فعالیت های خود در اراک، نطنز و فردو را گسترش بیشتر نخواهد داد، ولی غنی سازی زیر 5 درصد و تولید مواد غنی شده مربوطه در فردو و نطنز همچون گذشته ادامه می یابد.تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای ایران هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بر طبق این توافق، تولید اورانیوم 20 درصد در شش ماه آینده به دلیل عدم نیاز ادامه پیدا نخواهد کرد. تمام اورانیوم غنی شده در داخل کشور باقی می ماند و هیچ ماده ای از کشور خارج نخواهد شد.

خبرگزاری فارس: وزیران خارجه ایران و گروه 1+5 دقایقی قبل رسما بعد از 5 روز مذاکرات فشرده، توافقنامه هسته‌ای را در شهر ژنو سوئیس امضا کردند.

خانم اشتون گفت که چهار روز مذاکرات داشتیم که در طی آن به توافق رسیدیم که به جلو حرکت کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای با ایران را دستاورد دیپلماتیک بزرگی دانست.

اشتون از آقای ظریف تشکر کرد و گفت که ما بعد از مذاکرات فشرده امروز به توافق رسیدیم.

این مقام اتحادیه اروپا گفت دو طرف اقدامات اولیه‌ای را دو طرف به مدت ۶ ماه انجام خواهند داد و تعهدی برای رسیدن به یک راه حل نهایی خواهند داشت.

اشتون گفت ما توانستیم به خاطر احترام متقابل به این توافق برسیم.

خبرگزاری مهر: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص توافق ایران و 1+5 گفت:حق غنی سازی ایران در سند نهایی به رسمیت شناخته شد و در برنامه خواهد بود.

وی افزود: نطنز فردو و اراک به فعالیت کنونی خود ادامه می دهند.

ظریف افزود: تحریم ها افزایش نخواهد یافت و کاهش می یابد و یک صفحه از سند 4 صفحه ای مورد توافق به تحریم ها اختصاص دارد.

وزیر خارجه تاکید کرد: چون به سوخت 20 درصد نیاز نداریم به مدت 6ماه آن را تولید نخواهیم کرد.

به گفته ظریف ‫حق غنی سازی ایران در دو جای متن به رسمیت شناخته شد‬.

همچنین خبرنگار مهر کسب اطلاع کرد که بر اساس متن سند تحریم نفتی ایران متوقف‬ ، ‫فروش نفت در سطح فعلی حفظ می شود‬، ‫تحریم پتروشیمی به طور کامل رفع می شود‬.

‫تحریم صنایع خودروسازی، ‫طلا و فلزات گرانبها‬، ‫تحریم های بیمه و حمل و نقل کلا برداشته می شود‬، ‫حق غنی سازی به طور رسمی در عمل و گفتار حفظ می شود‬ و ‫ساختار برنامه هسته ای به طور کامل حفظ می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.