۰۵:۰۰ - جمعه ۰۱ آذر ۱۳۹۲

اختصاصی شاهین نا/حجة الاسلام حسن اسلامی

بسیجی و الگوی سبک زندگی علوی، فاطمی

در سبک زندگی علوی، فاطمی ما به کلماتی برخورد می کنیم که هر کدام از آنها، از جمله ویژگیهای یک انسان کامل است و مومن حقیقی دارای این ویژگیهاست. در بسیجی های دوران انقلاب هم بعضی از این ویژگیها متبلور و کاملا ملموس بود.

139001292

در سبک زندگی علوی، فاطمی ما به کلماتی برخورد می کنیم که هر کدام از آنها، از جمله ویژگیهای یک انسان کامل است و مومن حقیقی دارای این ویژگیهاست. در بسیجی های دوران انقلاب هم بعضی از این ویژگیها متبلور و کاملا ملموس بود.

پایگاه خبری شاهین نا

پیامبر مکرم اسلام(ص):اِنِّی بُعِثتُ لِاُتَمِمَ مَکارِمَ الاَخلاَقِ

من مبعوث شدم برای اینکه زیباییها و کرامت های اخلاقی را ترویج دهم

در ایامی این موضوع پیشنهاد شده است که مقارن است با ایام اسارت اهل بیت امام حسین (علیه السلام ) و اصحاب و یاران آن حضرت ، ضمن تسلیت این ایام به صاحب عزای این مصائب ، حضرت بقیه الله (عج)، مقام معظم رهبری و شما خواننده گرامی این مقاله،  مطالبی که در این مقاله به آن اشاره می شود مسائلی است که از نزدیک آنها را دیده و برایم ملموس بوده است . امید است مورد توجه قرار گیرد

سبک  زندگی 

اکثر صاحب نظران معتقد هستند که تبلیغات علت اصلی تغییر سبک زندگی به شمار می آید. سبک زندگی در تعریف آنها، شامل زندگی فردی و اجتماعی یک فرد می شود و تبلیغات هر دو بعد را تحت تاثیر قرار می دهد و به عقیده ما بهترین ، کاملترین و زیباترین سبک زندگی، سبک زندگی علوی، فاطمی است که امام زمان (عج) فرمودند: و فی ابنه رسول الله لی اسوه حسنه  همان زندگی زیبائی که امیرالمومنین (ع)  فرمودند: هر گاه به فاطمه(س) نگاه می کنم  تمام غم و غصه هایم برطرف می شود و زهرا(س) خوب کمک کننده ای است برای من که اطاعت خدا کنم و همین جمله ناب را نیز بزرگ بانوی اسلام و سرور زنان اهل بهشت در رثای شوهر عظیم القدرشان فرمودند که علی خوب یاریگری است برای من که اطاعت خالق کنم.

  برخورد این بزرگواران با همدیگر، با بچه ها، با همسایه ها، با آحاد جامعه و در عرصه های مختلف فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و … بهترین سبک زندگی اسلامی را برای ما دارد.

در سبک زندگی علوی، فاطمی ما به کلماتی برخورد می کنیم که هر کدام از آنها، از جمله ویژگیهای یک انسان کامل است و مومن حقیقی دارای این ویژگیهاست.  در بسیجی های دوران انقلاب هم بعضی از این ویژگیها متبلور و کاملا ملموس بود.

این واژه ها که حاکی از زندگی سراسر افتخار بزرگ بسیجی عالم، حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است را با هم مرور کنیم تا بلکه یادآوری آن دوران باشد و الگوئی برای نسل جدید باشد.

اخلاص ” هر کاری را فقط برای رضای خدا انجام دادن و بدینوسیله ماندگار شدن عمل إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا( انسان  9) ” بسیجیهامخلص بودند و اهل ریا و تظاهر و خود نمائی نیستندفرمانده لشکر بسیجیها از نظر لباس با نیروی بسیجی عادی هیچ فرقی نداشت و به سختی می شد فرمانده را از دیگر بسیجی ها تشخیص داد.

تهّجُد، شب زنده داری و تضّرع بدرگاه ایزد منان : تهجد و خواندن نماز شب در حفره هایی شبیه قبر از دیگر برنامه های بسیجیان عاشق خدا بود آنها که از عرفائی همچون خواجه ربیع آموخته بودند که هر شب داخل قبر شوند ضمن خواندن نماز شب و استغفار نمودن آیه رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ (مومنون/99-100 ) را بخوانند و روز بعد را با برنامه ریزی بهتری شروع نمایند.

ایثار : در عین حالی که خود بدان نیاز داریم دیگران را بر خود ترجیح بدهیم . وَيُؤْثِرُونَ عَلى‏أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ (حشر/9)

یکی از خصوصیات بسیجیان که می تواند الگوی ماها باشد  ایثار و گذشت است . به آنها می گویند ایثارگران چرا که از بهترین سرمایه خود که جانشان بود برای خدا گذشتند. إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّة(توبه/111 )

از لذت زندگی با همسر و بچه هایشان ، از زندگی و وسائل آن  ، از خوراک و پوشاک ، از عمر و جوانی و لذتهای دنیوی آن براحتی می گذشتند تا رضایت خدا و ولیش را فراهم سازند.

کمک به همنوع و بی سرپرستان : حمیان بدوش کشیدن و در دوران مرخصی و در دل شب بسراغ بینوایان رفتن از دیگر برنامه های و سبکهای زندگی بسیجیانی بود که از مولیشان امام العارفین حضرت علی (ع)  الگو گرفته بودند.

شبها از خواب نازشان کم کنند، چکمه های همرزمان را واکس بزنند، جورابها و لباسهای آنها را بشویند و … از دیگر کارهای آن عزیزان بود، به مرخصی هم که می آمدند، طبق گفته های مادران شهدا، هر چقدر برایشان امکان داشت مایحتاج خانواده های فقیر و بی سرپرست محله را تهیه و شبانه در خانه آنها بصورت ناشناس تقدیم می کردند.

پرهیز از گناهان ، و حفظ آبروی اشخاص خیلی می شنیدیم که می گفتند الغیبه اشد من الجیز جیز و از این نوع اصطلاحات و تذکرات مگر می شود با گناه کردن ، موفق به نماز شب خواندن هم شد ، مگر می شود با دل ناپاک و قلب قسی برای امام حسین (ع) اشک ریخت و آماده فداکاری برای اسلام شد. اینها ممکن نیست مگر با توجه اهل بیت (ع) ، پرهیز از گناهان و …

انتخاب دوستان ناب برای ادامه زندگی مجاهدانه

فقط یک نمونه : پسر نوح چرا جهنمی شد؟ آیا بخاطر همنشینی و مفارقت با دوستان ناباب نبود؟ آری بسیجیان می دانندکه ” صحبت صالح تو را صالح کند و صحبت طالح تو را طالح کند.”

بسیجیان خوب همدیگر را پیدا کرده بودند. رفیقانی خوب برای هم بودند، در امر اطاعت از خدا خوب یاریگری برا ی هم بودند.  و ما هم برای ادامه زندگی شرافتمندانه ، عزتمند و موفقیت آمیز راهی جز داشتن همنشین خوب، دانا، عاقل، مومن و متدین و … نداریم

تحصیل علم و دانش : یکی از امتیازات بسیجی نمونه، فراگیری علم و دانش است، شهید حسن تهرانی مقدم و هزاران هزار بسیجی مخلص دیگر در ایران اسلامی و حتی در لبنان ، فلسطین، سوریه، عراق و …  را داریم که کشورهای اسلامی از علم ، فن، تجربه و خدمات علمی ، آموزشی، فرهنگی آنها استفاده می نمایند.

صبر و استقامت و پایداری، در عرصه های خطر و بروز مشکلات فراوان صبر و بردباری بسیجیان زبانزد خاص و عام است، چرا که خالق یکتا  فرموده است : اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا(آل عمران /200) وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة(بقره /45) صبر و تحمل کردند تا مشمول این خطاب الهی شوند سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّار (رعد/24 ) تا پای جان ایستادند و یک وجب از خاک میهن اسلامی را به دشمن واگذار نکردند با اینکه جنگهای دیگری در زمانهای پادشاهان اتفاق افتاده بود و قسمتهائی از کشور را تقدیم کرده بودند.

حضور در صحنه های سیاسی ، اجتماعی در موقع لزوم : این گفته برای شما آشناست که فرمودند : بسیجی باید در وسط میدان باشد تا ارزشهای انقلاب فراموش نشود ، آری بسیجیان هر زمان در مواقع حساس در عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی حضور موثر داشته اند و با این حضور در حفظ نظام مقدس نقش بی بدیل خود را ایفا کرده اند.

و در پایان به این جمله پیر و مراد بسیجیان ، بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره)  اشاره کنم که فرمود: خدا مرا با بسیجیانم محشور فرماید  و این است مقام معنوی ، عرفانی بسیجیان مخلصی که غیر از راه خدا و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام ) تحت رهبریهای حکیمانه حضرت آیه الله العظمی خامنه ای ( مدظله العالی ) نمی پویند.

  تهیه و تنظیم : حسن اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.