۱۹:۲۳ - دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳

خط فقر‌خانوار شهری2.6 میلیون تومان‌است

استاد اقتصاد و متخصص در مسائل فقر‌شناسی در واکنش به اظهارات میدری که گفته بود خط فقر نفری ۲۵۰ هزار تومان در ماه است گفت: خط فقر در سال۹۳ برای یک خانوار ۵ نفره در تهران ۲.۶ میلیون تومان است که سال آینده ۳.۲ میلیون تومان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ حسین راغفر در واکنش به اظهارت احمد میدری، معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه مبنی بر اینکه خط فقر در ایران به ازای هر نفر 250 هزار تومان در ماه است گفت: نمی‌توان یک نرخ را به‌عنوان خط فقر ملی اعلام کرد چراکه شاخص‌های مختلفی در این آمار تأثیرگذار است.تعداد اعضای خانوار، میزان توسعه‌یافتگی استان، سکونت در نقاط شهری یا روستایی به همراه چند شاخص دیگر در این آمار مؤثر است به همین دلیل باید برای مناطق مختلف خط فقر جداگانه محاسبه شود.

وی ادامه داد: نمی‌دانم روش محاسبه معاون وزیر کار در تعیین خط فقر به چه صورت بوده است. به نظر می‌رسد میانگین درباره هزینه ها گرفته شده است. معنای صحبت های آقای میدری درباره محاسبه نرخ فقر این است که میانگین کلی از تنوع زیاد توسعه یافتگی یا کم توسعه یافتگی متفاوت است . برای یک خانواده شهری بزرگ احتمالاً‌ این رقم تا دو برابر افزایش می‌یابد. این گونه میانگین گرفتن به دلیل تفاوت های بارز بین هزینه شهر و روستا خیلی معنا ندارد.

راغفر بیان کرد کرد:محاسبات نشان می‌دهد که خط فقر در سال‌93 برای یک خانوار 5نفری در برخی روستاها یک میلیون تومان است و در شهر تهران این عدد به 2میلیون و 600هزار تومان در ماه می‌رسد.این رقم برای شهرهای دور دست متفاوت است.
استاد اقتصاد و متخصص در مسائل فقر‌شناسی اظهار کرد: خط فقر یا باید منطقه ای ارزیابی شود یا به صورت استانی محاسبه شود. علاوه بر اینکه تعداد اعضای خانوار، میزان توسعه‌یافتگی استان، سکونت در نقاط شهری یا روستایی در تعیین خط فقر مهم است. مسائل دیگری نیز باید لحاظ شود. چرا که این‌ها مربوط به هزینه‌های متعارف است. اما به طور مثال اگر هزینه غیر متعارفی مانند بیماری، هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی برای خانواده ای وجود داشته باشد در تعیین خط فقر آن خانواده باید مد نظر قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما با توجه به شرایط اقتصادی در تعیین خط فقر سال 94 گفت: پیش‌بینی تعیین خط فقر به کاهش نرخ تورم و قدرت خرید جامعه کارگری هم ارتباط دارد. تورم به اندازه ای که بیان می‌شود کاهش پیدا نکرده. چرا که میزان کاهش آن در قدرت خرید جامعه احساس نمی‌شود.

راغفر با بیان اینکه در حال حاضر سبد خانوار فقیر با سبد خانوار ثروت‌مند بسیار متفاوت است افزود: خانوارهای فقیر تورم بیشتری را تحمل می کنند. بنابراین اگر بر این اساس بخواهیم خط فقر سال آینده را محاسبه کنیم، خط فقر در سال‌94 برای یک خانوار 5نفری در شهر تهران بیش از 3 میلیون و 200هزار تومان در ماه است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.