۰۸:۱۵ - سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳

ایمیدرو:

رشد 21 درصدی تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته میمه

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: تولید شمش طلا در مجتمع طلای موته اصفهان طی 9 ماهه سال جاری به 216 کیلو گرم رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال 92 رشد 21 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“؛ مجتمع یادشده در 9 ماهه امسال به میزان 24 درصد بیش از برنامه مصوب شمش طلا تولید کرد، در عین حال سال 1392 بالغ بر 178 کیلو گرم شمش طلا تولید کرده بود.
خبرنگار اقتصادی ایرنا در این گزارش افزوده است، تولید شمش طلا در این واحد طی پنج ماهه امسال منتهی به مرداد ماه 122 کیلو گرم که 23 درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بود.

تولید مجتمع طلای موته در دوره پنج ماهه نخست 1392 به میزان 99 کیلو گرم ثبت شد، برنامه تولید این واحد برای پنج ماهه اول 93 رقم 95 کیلوگرم پیش بینی شده بود که افزایش 28 درصدی تولید نسبت به برنامه را نشان داد.

همچنین شمش طلای تولیدی موته در مرداد ماه امسال 25 کیلو گرم بود، درحالی که در ماه مشابه سال 92 رقم 21 کیلو گرم ثبت شده بود.

بررسی های صورت گرفته حاکی است، میزان ذخیره معدن چاه خاتون، به عنوان معدن در حال استخراج این مجتمع حدود 350 هزار تن ماده معدنی با عیار حدود دو گرم در تن است و اکنون اکتشافات تکمیلی این منطقه در حال اجراست.

انتظار می رود با راه اندازی طرح استحصال طلا از مواد معدنی کم عیار، میزان تولید سالانه این مجتمع به 120 کیلوگرم افزایش یابد.

پیش از این حمید منتظری مدیر مجتمع طلای موته گفته بود، طرح عملیات اکتشاف تکمیلی در معادن سنجده، دره اشکی، قرم قرم و چاه باغ در استان اصفهان به عنوان طرح های مهم این مجتمع محسوب می شود و اکنون اکتشافات این معادن توسط شرکت های معتبر شروع شده و پیش بینی می شود تا پایان سال 1394 تداوم داشته باشد و حجم ذخایر احتمالی این معادن بیش از یک میلیون تن طلا برآورد شده است.

مجتمع طلای موته اصفهان با ظرفیت تولید سالانه 300 کیلوگرم در سال 1372 براساس قرارداد منعقده با شرکت استرالیایی BHPمورد بهره برداری قرار گرفت.

مجتمع طلای موته در 295 کیلومتری جنوب غربی تهران و هفت کیلومتری شمال غرب روستای موته از توابع شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان واقع شده است.

آمارهای منتشره حاکی است ،ظرفیت تولید شمش طلای بخش خصوصی و دولتی پیش از افتتاح رسمی کارخانه سه تنی زرشوران تکاب آذربایجان غربی 2.5 تن بود که با افتتاح رسمی کارخانه زرشوران در آذرماه سال جاری توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ظرفیت تولید شمش طلا در کشور به 5.5 میلیون تن رسید.

کارخانه طلای زرشوران روزانه 10 کیلوگرم طلای خالص تولید دارد، ضمن اینکه علاوه بر آن، سالانه یک هزار و 250 کیلوگرم نقره و 500 کیلوگرم جیوه نیز تولید دارد.

قرار است با اجرای طرح توسعه در این واحد صنعتی -معدنی ظرفیت تولید طلا در این کارخانه به 6 تن، نقره به 2.5 تن و جیوه به 1.5 تن برسد.

میزان سرمایه گذاری ریالی و ارزی صورت گرفته برای کارخانه زرشوران به ترتیب 83.4 میلیارد تومان و 15.2 میلیون یورو است، ضمن اینکه برای طرح توسعه دوم نیز 3.2 میلیون یورو برای خرید ماشین آلات هزینه شده است.

پیش بینی می شود در طرح توسعه این کارخانه یک میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و 90 میلیارد تومان نیز هزینه شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.