۰۸:۰۰ - شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳

دهقانی واقف فرهنگی:

جلب مشارکت خیرین فرهنگی با تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف ممکن می شود

در محیط اطراف نیز شاید بارها تابلوهایی را دیده باشیم که فردی بر اساس توانایی که داشته مکانی را وقف کرده است و غبطه خورده باشیم که ای کاش من نیز می توانستم … اما غافل از این هستیم که گاهی با انجام یک کار به ظاهر کوچک نیز می توانیم اسم خود را در لیست واقفین ثبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ وقف از جمله سنت های خوب الهی است که خداوند متعال در قرآن به آن اشاره و تاکید دارد که همواره نیازمندان را یاری دهید و در انجام این کارهای خیر از یکدیگر سبقت بگیرید.

و چه زیبا بیان کرده اند که وقف چشمه ای همیشه جاری است زیرا با این کار هر چند دفتر اعمال انسان بسته شده باشد ولی این وقف همچون چشمه ای برای واقف آن خیرات و حسنات می جوشاند.

در محیط اطراف شاید بارها تابلوهایی را دیده باشیم که فردی بر اساس توانایی که داشته مکانی را وقف کرده است و در خلوت خودمان غبطه خورده باشیم که ای کاش من نیز می توانستم …  اما غافل از این هستیم که گاهی با انجام یک کار به ظاهر کوچک نیز می توانیم اسم خود را در لیست واقفین ثبت کنیم.

با خبر شدیم در هفته وقف سال جاری یک وقف فرهنگی جدید در اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین شهر و میمه به ثبت رسیده است بر همین اساس بر آن شدیم با این واقف فرهنگی گفتگویی داشته و باشیم و شنوای صحبتهای ایشان باشیم.

لطفا در ابتدا ضمن معرفی خودتان بفرمایید در چه زمینه فرهنگی فعالیت دارید؟

علی اصغر دهقانی دولت آبادی نویسنده کتاب بچه های دیروز بچه های امروز هستم. همانگونه که از عنوان کتاب برمی آید مخاطبین این کتاب علاوه بر بچه های دیروز بچه های امروز نیز می باشند.

این کتاب با مقایسه ای بین نسل امروز و نسل دیروز به مرور خاطرات و سرگذشت کسانی که در گذشته علی رغم مشکلات و سختی های فراوان و کمترین امکانات زندگی توانستند با همت و تلاش و تحصیل علم و دانش زندگی خوبی برای خود بسازند سعی در انتقال تجربیات بچه های دیروز را برای بچه های امروز دارد.

مطلع شدیم در هفته وقف 50 درصد از حق تالیف این کتاب را وقف امور خیریه کرده اید انگیزه شما در انجام این کار چه بود؟

باکمی دقت نظر متوجه می شویم در اطراف همه ما شاید کسانی باشند که برای ادامه مسیر زندگی به شکلی نیازمند کمک های فکری و یا مادی دیگران باشند و به نظر بنده هر کسی در کمک و روشن کردن راه آینده جوانان امروز سهمی دارد.

با انجام این کار علاوه بر کمک فکری که با برداشتن قلم بر روی کاغذ و نوشتن صورت می گیرد، با اختصاص بخشی از حق تالیف و فروش حاصل از کتاب نیز کمک مادی و چراغ راهی برای نیازمندان می شود و همچنین با این کار دیگر نویسندگان نیز تشویق به مشارکت در انجام کار خیر و از دعای خیر نیازمندان هم بهره مند می شوند.

waqf

در انجام این کار خداپسندانه آیامشوق هم داشتید؟

با توجه به همکاری و مشارکت داوطلبانه ای که در انجام امور فرهنگی و اردویی دانشگاه و مدرسه استثنایی داشته ام این احساس و آمادگی را در وجود خود داشتم که در امور خیر و وقفی نیز مشارکت کنم، بر همین اساس زمانی که گفتگوی یکی از دوستان با رابط اداره اوقاف و امور خیریه را شنیدم علاقمند به انجام این کار شدم. و هفته گرامیداشت وقف را بهترین فرصت و موقعیت برای انجام این کار دیدم.

در جامعه امروزی ضرورت مشارکت خیرین در انجام امور فرهنگی به چه میزان احساس می شود؟

تصور عامه مردم بر این است که کار خیر پرداخت های مالی هنگفت و یا ساخت مدارس و مساجد و بیمارستان است ولی در صورتی که هر کسی می تواند با توجه به بضاعت مالی و جایگاه و موقعیت اجتماعی که قرار دارد در کارها و امور فرهنگی مشاکت داشته باشد و سهم خود را در کمک رسانی به نیازمندان بپردازند.

و حتما نیاز نیست همیشه رقم قابل ملاحظه ای برای کار خیر و وقفی پرداخت شود بلکه می توان با مشاوره و راهنمایی کردن و تامین نیازهای فکری و فرهنگی نیازمندان نیز در سنت حسنه وقف سهمی داشت.

بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر امور فرهنگی ضرورت دارد که با تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف بخصوص در زمینه فرهنگی مشارکت خیرین فرهنگی و دیگر افراد را به این مقوله جلب کرد.

به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ وقف مهمترین اقدامی که می توان انجام داد از نظر شما چه کاری است؟

به نظر بنده برای تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف علاوه بر اینکه می توان با برگزاری جلسات سخنرانی در مدارس، مجامع عمومی و تریبون های نماز جمعه کار کرد می توان از طریق فراخوان و جمع آوری بانک اطلاعاتی از افرادی که توانایی مالی، فکری و فرهنگی دارند و یا دارای تخصصی هستند را نگهداری و در فواصل زمانی مناسب از توانایی این افراد در امور خیر وقفی بهره برد.

waqf 1

 

در پایان احساس خودتان را از انجام این اقدام خداپسندانه بفرمایید.

بسیار خوشحال و سپاس گذار خداوند متعال هستم که این موقعیت برایم فراهم شد و توانستم قدمی هر چند کوچک برداشته و سهمی در کمک به نیازمندان داشته باشم و از اداره اوقاف و امور خیریه شاهین شهر نیز تشکر می کنم که در انجام این کار همکاری خوبی انجام دادند. امیدوار هستم که افراد دیگری هم که دارای توانایی و تخصصی هستند از فرصت استفاده کرده و در انجام امور خیر و کمک به نیازمندان مشارکت کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.