۱۹:۳۶ - چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳

پرویز مردانی؛

حوزه و دانشگاه دو بال علم و فرهنگ، توسعه و پیشرفت

حوزه و دانشگاه با توجه به رسالت مقدسی که بردوش دارند به منزله دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود هرکدام می تواند موجب ناکارآمدی دیگری شود.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“؛ به مناسبت 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه ودانشگاه

حوزه و دانشگاه دو کانون مهم و بسیار حساس در تاریخ انقلاب اسلامی هستند که به دلیل پویایی عناصر و اهمیت در اهداف و رسالت و نقش این دو نهاد درعرصه علمی و فرهنگی کشور به عنوان مغز متفکر جامعه  و بمنزله دوبالی هستند که می توانند کشور را در مسیر تعالی و رشد مادی و معنوی حرکت دهند و بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در این باره می فرمایند: “با وحدت این دو قطب متفکر، کشور عزیز به رشد و ترقی و تعالی حقیقی می رسد. علما و دانشمندان این دو مرکز لازم است کوشش کنند در پیوند دادن این دو قشر عزیز و باید بدانند که نه دانشگاهی بدون روحانی می تواند به استقلال برسد و نه روحانی بدون دانشگاهی.”

توجه حضرت امام (ره) بیشتر معطوف به پیوند فکری، عاطفی و سیاسی بین این دو قشر بعنوان کانونهای سرنوشت ساز و تعیین کننده در کشور و در جهت ایرانی آزاد و مستقل است. وجود این دو کانون متضمن تولید علم، پیشرفت کشور، استقلال و خودکفایی و ارتقا افکار و اندیشه های الهی و دستیابی به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی است.

 روز وحدت حوزه و دانشگاه

شهید محمد مفتح را نماد وحدت حوزه و دانشگاه می دانند، او از دو تفکرحوزوی و دانشگاهی برخورداربود. شهید مفتح در دوران مبارزاتی پیش از انقلاب و فعالیتهای بعداز انقلاب همواره درنزدیک کردن این دو قشر علمی و فرهنگی کوشش کرد و معتقد بود که دانشگاهیان با فراگیری علوم اسلامی و ایجاد روح زهد و تقوی دردانشگاهها میتوانند درجهت ایجاد محیطی مناسب به تربیت و آموزش متخصصان همت گمارند و حوزویان باید به علوم روز مسلط شوند.

مقالات آن شهید بزرگوار بویژه مقاله ” وحدت مسجد و دانشگاه” که درحدود سال 1340 انتشاریافت به خوبی از اندیشه و تلاش او در جهت وحدت حوزه ودانشگاه خبر می دهد. شهید مفتح درجایی بیان می کند: ” اگر بین دو قشر روحانی و دانشجو اختلافی پدید آمد و قشر روشنفکر برای خود راهی پیش گرفت و قشرمذهبی راهی دیگر، مطمئن باشید اولین مرحله شکست و عقب نشینی همین جاست”. واین نامگذاری درحقیقت نمادی بود برای یک  پیوند و نهضتی علمی فرهنگی در جهت رشد، تعالی و توسعه همه جانبه کشور.

روز27 آذرماه سال 1358 شهید مفتح درزمانی که سرپرست دانشکده الهیات  و عضو شورای گسترش آموزش عالی بود ، به هنگام ورود به دانشگاه توسط دشمنان انقلاب، این دانشمند فرهیخته میهن اسلامی مظلومانه به شهادت رسید و بدلیل تلاشهایش برای وحدت حوزه ودانشگاه این روز ” روز وحدت حوزه ودانشگاه” نام گرفت.

vahdat021

آثار و برکات وحدت حوزه و دانشگاه

وحدت حوزه و دانشگاه از ارکان پیروزی انقلاب اسلامی بود که درسایه رهبری الهی حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت که هدف نهایی آن در کلام رهبرمعظم انقلاب عبارت است از “وحدت حوزه و دانشگاه ، یعنی وحدت در اهداف کلی، وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازی بدون اصطکاک با هم، یعنی هردو کارخودشان را بکنند اما برای یک هدف و آن هدف کامل کردن ملت و کشور ایران است.”

آنچه مسلم است تحقق توسعه و پیشرفت کشور در پرتو علم و دانش امکان پذیر خواهد بود و تنهاراه رسیدن به چنین هدفی دراتحاد اندیشمندان حوزه ودانشگاه است، که حضرت امام (ره) در وصیتنامه سیاسی الهی خود نیز این چنین برآن تاکید دارند :”توصیه اینجانب آنست که نسل حاضر و آینده غفلت نکنند و دانشگاهیان و جوانان برومند عزیز هرچه بیشتر با روحانیون و طلاب علوم اسلامی پیوند و دوستی و تفاهم را محکمتر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه های دشمن غدار غافل نباشند.”

حوزه و دانشگاه با توجه به رسالت مقدسی که بردوش دارند به منزله دو بال علم و فرهنگ کشور هستند که نبود هرکدام می تواند موجب ناکارآمدی دیگری شود و تلاش و همدلی آنان در راه تولید علم و توسعه و اعتلا کشور بر محوریت وحدت آرمانی این دو قشر متضمن استقلال، پیشرفت و خودکفایی است که به برخی از ثمرات این وحدت مقدس در زمینه های مختلف ذیلا اشاره میگردد:

  • وحدت در هدف.
  • مشارکت حوزه و دانشگاه درتولید علم.
  • شناخت صحیح دین ازسوی دانشگاهیان و شناخت صحیح علم روز توسط حوزویان.
  • خنثی سازی توطئه های دشمنان انقلاب و مبارزه با فرهنگهای استعماری و تهاجم فرهنگی.
  • وحدت و یکپارچگی درنهضت نرم افزاری.
  • وحدت حوزه و دانشگاه حرکتی اساسی برای تحقق اهداف اتحاد ملی و انسجام اسلامی.
  • تاسیس دفتر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری اساتید و نخبگان حوزه و دانشگاه.
  • اسلامی شدن دانشگاهها و آشنایی حوزه هابا منابع و مواد آموزشی دانشگاهها.
  • تبادل اساتید، دانشجو و طلبه بین حوزه و دانشگاه در پرتو وحدت.
  • خارج نمودن دانشگاه از وابستگی منابع غربی درعلوم انسانی و روشنفکران التقاطی.
  • جریان یافتن پیوند حوزه ودانشگاه درکلیه سطوح وحدت اجتماعی، وحدت سیاسی، وحدت ملی واخلاقی .
  • ایجاد ارتباط حقیقی میان علم و دین و مبارزه با تفکر جدایی علم و دین.
  • شناخت اصولی و هرچه بیشتر موانع و آفات موجود درعرصه علمی، دینی و پژوهشی.
  • گسترش فضای دوستی و مودت و احترام بین حوزه و دانشگاه و از میان رفتن تفرقه دشمنان.

وحدت حوزه و دانشگاه پیوندی است که واژه های گلگون آن به قلم حکمت معمارکبیر انقلاب درکتاب سبز ایمان و در پرتو قاموس اسلام نگاشته شده و میقات اندیشه های تابناکی است که درصنوبر قلبشان هرلحظه جوانه های عشق به اعتلا وسرافرازی کشور می طپد و دل درگرو آرمانهای بلند انقلاب اسلامی دارند

پرویز مردانی – مدیرامور فرهنگی دانشگاه پیام نورمرکز شاهین شهر- آذر93

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.