۰۸:۰۵ - یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳

تصویب نهایی طرحهای فرهنگی در شورای اسلامی شهر؛

تحقق مشارکت شهروندان شاهین شهری در برنامه های فرهنگی

به منظور حمایت از متولیان و طرحهای فرهنگی در سال 93 کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر باهمکاری سایر اعضاء شورای شهر دوره چهارم، ردیف نیم میلیارد تومان در بودجه سال پایدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر به منظور حمایت از متولیان و طرحهای فرهنگی در سال 93 باهمکاری و اهتمام وبژه سایر اعضاء شورای شهر دوره چهارم، ردیف نیم میلیارد تومان را در بودجه سال پایدار کرد. سپس با طراحی فرمی به عنوان پروپوزال طرحهای فرهنگی تدوین و به وسیله ی فراخوانی به اطلاع عموم شهروندان و متولیان فرهنگی رساند. که پس بررسی های لازم، طرح های پذیرفته و تصویب شده در این کمیسیون اعلام می شود.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

رب اشرح لی صدری و یسرلی امری وحلل اعقده من لسانی یفقه قولی

وضعیت فرهنگ در شاهین شهر و تاریخ اندیشه های دخیل در مدیریت آن و جمیع فعالیتهای صورت گرفته در تحدید و تدقیق و تعالی بخشی بدان مشحون از حضور افراد و دلسوزانی است که چه بر سبیل امر به معروف و نهی از منکر و اندیشه جهادی بدون هیچ منصب اداری و دولتی و چه کسانی که از باب حیطه ی مسئولیت و تعهدات مسئولیتی دل در تعدیل و همسانی آن با فرهنگ جامع اسلامی ایرانی داشته است. از آنجایی که عمده مسئولیت و وظیفه شورا مرتبط با مدیریت شهری و شهرداری و سازمانهای تابعه است، نخستین هم خویش را مصروف توجه و ورود ویژه این مدیریت به مسیر همراهی و همسویی و موونت به متولیان و دلسوزان فرهنگی کرده و در این همراهی سعی بر آن داشته از هیچ کوشش فکری، قلمی و ریالی مضایقه نورزد. بر این اساس در تدوین آئین نامه داخلی شورای شهر که البته بایست با سند بالادستی آئین نامه های داخلی شوراها همراستایی داشته باشد، تعریف کمیسیون فرهنگی با چارچوبه های مشخص و ویژه وجهه همت اصلی شورای اسلامی دوره چهارم قرار گرفته بود. به طور ویژه این کمیسیون بار فرهنگی سازی و ارزشی سازی رفتار و کنش شورا و شهرداری را به دوش کشیده و بر تعالی جایگاه مدیریت شهری در مسیر ورود و هزینه کرد در امور فرهنگی شهر خود را مسئول و شایق بازتعریف کرده است.

بنابراین و بر اساس چنین رویکردی طبیعتا بایست زیرساختها و برنامه های بسیاری را مدیریت و مناسب سازی می کردیم. ارائه طریق در سازوکار و کردوکار این کمیسیون با توجه به حساسیت موضوع فرهنگ و همراستایی با سایر متولیان و عدم موازی کاری این حساسیت را دوچندان می کرد. در ابتدای امر جلسات متعددی با متولیان حیطه های مذهبی، ورزشی و هنری و اجتماعی و علمی داشتیم تا بتوانیم شرایط موجود را ارزیابی و عموم دغدغه های ایشان را رصد کرده به صورت میدانی در خصوص هر کدام گردآوری مطلب کنیم. متاسفانه باید بگویم در اکثر موارد اطلاعات گردآوری شده خبر از وجود خلاءها و گره های بسیاری از حیطه های مذکور می داد. مثلا در امر ورزش آنقدری مشکل بود که بدانیم حتی یک باشگاه ورزشی معتبر که بتواند در یک لیگ حرفه ای در کشور بازی کند و تیم بفرستد یا برند(brand) ورزشی خاصی که به اسم شاهین شهر تیمی شناخته شده را عرضه داشته باشد، با وجود تعداد بالای 15هزار ورزشکار آماتور و حرفه ای در شاهین شهر، موجود نبود. حتی یک زمین ورزشی چمن برای بازی فوتبال…و حتی هنوز هم که این سیاهه را تقریر می کنم هکذا. یا در امر هنر حتی یک نگارخانه درخور شاهین شهر نمی توانی بیابی یا  برگزاری یک جشنواره معتبر که در سطح استانی یا کشوری با وجود هنرمندان برجسته در این شهر بتواند بر معرفی شهر تأثیری بکند، حتی جشنواره های دینی خاص مثلا یک جشنواره یا مسابقه قرآنی به شکل علمی و کاملا محتواسازی شده و نه صرفا شکلی و دستوری موجود نبود و بسیاری نمونه های دیگر که مجال گفتن آن در این مقال نمی باشد.

باری در نخستین اقدام خوشوقت هستم که عرض کنم همه این دغدغه ها و ورود به این حیطه در زمانی صورت پذیرفت که هنوز مقام معظم رهبری سال نود و سه را با عنوان فرهنگ و اقتصاد معرفی نکرده بودند. لذا در اولین قدم کمیسیون فرهنگی به اهتمام سایر اعضاء شورای اسلامی شهر دوره چهارم، ردیف نیم میلیارد تومانی در بودجه سال در جهت حمایت از متولیان و طرحهای فرهنگی  93 پایدار کرد. سپس با طراحی فرمی به عنوان پروپوزال طرحهای فرهنگی تدوین و به وسیله ی فراخوانی به اطلاع عموم شهروندان و متولیان فرهنگی رساند. در بسیاری موارد با جلساتی خاص و عمومی سازوکار نگارش طرح در این قالب تعریف و اموزش داده شد و رفته رفته شکل علمی به خود گرفت. به واسطه این قالب جدید حیطه کار، حوزه ی عملکردی، محتوا و همه انتچه می بایست از اول مشخص گردد در این قالب مشخص گردید و لذا دسته ها و گروهها و انجمنها و هیاتهایی که قصد انجام فعالیت فرهنگی داشتند در مواجهه با این موضوع قواعد و شیوه کار را مطلع شده و در نهایت طرحهای خویش را به صورت مشخص و رده بندی شده به کمیته کاری کمیسیون فرهنگی شورای شهر اعلام و ارسال نمودند.

از انجایی که پیشتر سابقه ی مرتبط با این موضوع در شورای شهر موجود نبود، عمده وقت مصروف تعریف سازو کار بررسی و نشست محتوا سنجی این طرحها گردید و در نهایت با نشست صاحبان طرح و متخصصین هر حیطه به بررسی و ارزیابی طرحهای واصله که در حدود 227 طرح در حیطه های ورزشی، علمی، اجتماعی شهروندی، دینی و مذهبی و هنری می بود، مبادرت ورزیده شد. لذا پس از حدود شصت جلسه ی تخصصی، در نهایت تعداد طرحهای فرهنگی که پاسخگوی نیازهای رصد شده شهر در حیطه فرهنگی بودند شناسایی شده و برخی از طرحها که احیانا ظرفیت ادغام به جهت غنی سازی موضوع مطروحه داشتند در هم به جهت هم افزایی ادغام گردید و نهایتا تعداد عمده طرحها در کمیته هاس کارشناسی تصویب و با مبالغ تعدیل شده کارشناسی جهت تصویب نهایی به صحن شورای اسلامی شهر ارسال گردید. پس از آن در حدود چهار جلسه ی فشرده با بحثهای متعدد در خصوص ارزیابی نهایی طرحها نهایتا مجموعه طرحها که به پیوست در ذیل آورده شده است به تصویب شورای دور چهارم رسید و نهایتا برای اجرا و عقد قرارداد به سازمان رفاهی تفریحی شهرداری شاهین شهر ارسال گردید.

عمده خصوصیت این بسته فرهنگی، جامعیت آن در حوزه های مختلف است که کوشیده در گام نخست یک شیوه علمی را در تببین و ترویج و انجام طرحهای فرهنگی پایه گذاری کرده و از شیوه های سنتی که عمدتا نسنجیده و غیر علمی و به شکلی بسیار بطئی شهرداری را درگیر این امر می کرد و سر آخر میزان مشارکت این مدیریت را نامعلوم و کم اثر نشان می داد، جلوگیری کند. همچنین با این سازوکار به بسیاری از افراد و گروهها که همیشه دغدغه کار فرهنگی در شاهین شهر را داشتند اعلام کرد، چنانچه بتوانند به صورت علمی و کار کارشناسی یک اشکال عمده و نیاز اساسی را برای ارتقاء سطح فرهنگی شهر رصد نمایند و لذا نسخه علمی و سنجیده ای برای آن داشته باشند به طور ویژه و تکلیفی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر را در کنار خویش خواهند داشت و در حد بضاعت و توان در تحقق این آرمانهای فرهنگی همیار و همکار مردم و گروههای فرهنگی خواهند بود. لذا می توان تاکید کرد که چنانچه این حلقه ارتباطی با مردم و فعالان عرصه ی فرهنگ ایجاد و پایدار گردد، اهتمام به حضور بخش خصوص برای رصد و تحلیل نیازهای فرهنگی شهر به شکلی علمی و میدانی برقرار خواهد شد و از شکل تجویزی که عمدتا منطبق با نیازهای منطقه ای و محله ای و میدانی نمی باشد و لذا کمتر جامعه خاص با ویژگیهای خاص را هدف قرار داده و همیشه کم اثر هم بوده است پرهیز کرد. به این معنی که مردم و بخشهای خصوصی که برآمده از خود مردم یک منطقه و محله می باشند، از آنها شنیده می شود که نیازهای فرهنگی این منطقه و این مردم به طور خاص چه بوده و پاسخ این نیاز و ضرورت به مرتفع نمودن آن چه می باشد. تحلیلهای آماری جامعه شناسانه و مردم شناسی نشان داده که  همیشه در کار فرهنگی حضور مردم و بخشهای خصوصی که برآمده از خود مردم بوده باشند می توانند حس اعتماد به نفس و مشارکت را در پیشبرد تکامل فرهنگی هر شهر و دیاری را بهتر موجب گردد و بهره وری را به لحاظ اینکه مشکلات و نیازها به صورت ویژه و میدانی شناسایی می شوند و حقیقی تر هستند، ارتقاء دهد.

امیدواریم این برنامه و عرصه ویژه ی حضور مستقیم مدیریت شهر و شورای اسلامی در حمایت از اصحاب و اهالی فرهنگ در سالهای بعد نیز تداوم داشته باشد و لذا در سالهای آتی اشکالات موجود این عرصه که نخستین سال را به خویش دیده است در قالب آزمون و خطا رصد شده و  مرتفع گردد و انحرافات آن به حداقل برسد.

آب دریا را اگر نتوان کشید    هم به قدر تشنگی باید چشید

حقیقتا سالی پر مشقت و پر تنش در این فقره بر اعضاء محترم شورای شهر خاصه کمیته ارزیابی طرحهای فرهنگی کمیسیون فرهنگی و سازمان رفاهی تفریحی و کلیه افرادی که در این مسیر همت کرده و گام نهاده بودند گذشت، که همین جا از همه ایشان نهایت سپاس و امتنان را دارم. از شهردار محترم و سایر مدیران مجموعه که صبورانه در این موضوع ورود کرده بودند بی نهایت قدردانی کرده و از خداوند متعال طول عمر با عزت برای همه ی ایشان مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دکتر حسین ابراهیمی ناغانی / رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شاهین شهر

 

کلیه طرحهای فرهنگی تصویب شده توسط کمیسیون فرهنگی و نهایتا شورای شهر به شرح زیر می باشد:

 

1 (1) 2 3 4 5

9 Responses to “تحقق مشارکت شهروندان شاهین شهری در برنامه های فرهنگی”

  1. تشکری گفت:

    لطف و توجه امثال دکتر ابراهیمی در شورا قابل تقدیره…ما امثال ایشان را باید در شورا بفرستیم و نه کسانی که پیشتر شعار داده و به وعده هاشان عمل نمی کردن و هنوز هم دارن شعار میدن…

  2. idin گفت:

    این یک نوآوری بسیار جالبه است که به مدیریت جدید شورا انجام شده…از دکتر ابراهیمی که یک جدیت و کار علمی را به شورا تزریق کردند تشکر میکنم…شواری با فرهنگ و باسواد می تونه واسه شهر کار کنه..نه اونهایی که فقط واسه جیبشون اومدن شورا..امیدوارم این طرحها حمایت بشه

  3. yari گفت:

    به نظر من اگه فقط نصف این برنامه ها هم در شهر انجام بشه ما دیگه کمتر مشکل فرهنگی خواهینم داشت..باید ببینیم شعاره یا واقعیت داره…اگه کسی خبر داره از این برنامه ما رو هم مطلع کنه…متشکرم
    حسن. یاری

  4. حمید گفت:

    زنده باد دکتر عزیز

  5. akbar-mokhtari گفت:

    من دیدم بعضا بدون در نظر گرفتن خلاقیت موجود در این طرح و ایده هوشمندانه در فضای مجازی جنگ دارن که اون چقد گرفته و این چقد گرفته…خواهش دارم اول به این نکته فکر کنید که این نقدها نباید اصل مطلب رو زیر سوال ببره و یا به دست فراموشی بسپاره که چقدر این کار هوشمندانه وجاهت و اعتبار میده به خادمین فرهنگی که کاسه ی گدایی دستشون نگیرن برای انجام کارهای فرهنگیشون. و دیگر اینکه چقد اعتبار میده به متولیلن بخش خصوصی فرهنگی که بتونن به طور مستمر از بودجه شهر در جهت کار فرهنگی با اقتدار استفاده کنند….بگذارید این روش به عنوان یک ساختار مورد نیاز که هیچوقت نبود و الان به تدبیر این عزیزان انجام شده در نظرها برجسته بشه و باعث بشه سایر اعضا شورای شهر اینجور جا بیفته که این کارشون مورد تایید مردم بوده و ازش حمایت می کنین…مبالغ و شیوه ی توزیعش رو میشه اصلاح کرد…..این فرصت بدست اومده رو از دست ندیم لطفا…من به عنوان یک عنصر فرهنگی در عرصه ی ورزش و هنر از تلاشهای دکتر ابراهیمی که مث خیلیها که به ساخت و ساز و مسائل حاشیه دار در شورا پرداختن ، به این کارها نپرداخت و وقت خودش رو برای تدوین کارهای علمی در فرهنگ و شورا صرف کرذ صمیمانه تشکر میکنم

  6. مهدی گفت:

    اعضاء محترم شورای شهر باید حمایت کنن و نظارت که این طرحها به صورت واقعی در شهر اجرا بشه و رفاهی و تفریحی رو وادار کننن که این برنامه ها رو به درستی نظارت کنه و حمایت تا حداقل شاهد چند کار محتوایی واقعی در زمینه فرهنگ در شهر باشیم..اخه رفاهی تفریحی فقط در این زمینه کار بنری و تبلیغاتی و شکلی انجام میده..

  7. ماندانا گفت:

    بسیار خوب ..این گوی و این میدان برای مدعیان فرهنگی…..ولی چشمم آب نمیخوره که توی این شهر فعال و متولی واقعی فرهنگی باشه

  8. علی گفت:

    دستمریزاد،مسابقات مچ اندازی 25 میلیون تومان؟؟؟کنگره شعر فجر 20 میلیون تومان ؟؟؟؟؟ نمایش از خاک تا افلاک 25 میلیون تومن ؟؟؟؟ این بیشتر ژست انتخاباتیه تا طرح. با تبلیغات پر طمطراق طرحها فراخوان شد! زمان بسیار زیادی از وقت نمایندگان مردم به جای رسیدگی به مشکلات مردم صرف بررسی این طرحها شد در حالی که خیلی از طرحها کارشناسی نشده است.بهتر بود یک گروه کارشناس این طرحها را بررسی می کردند. از طرف دیگه این طرحها فقط تصویب شده است . هنوز اجرا نشده است. و یک ماه دیگر تا تمام شدن سال و اتمام اختصاص بودجه به این طرحها!!!! این طرحها هم مثل طرح مترو اصفهان به تاریخ سپرده شد

  9. حسین گفت:

    دوستان سلام ؛
    نکاتی در حصوص تصویب طرح های فرهنگی که تا به امروز نیز بی نتیجه بوده است و هنوز هم به افراد ابلاغ نشده و اجرای آنها شروع نشده است:
    1- عدم درک صحیح اعضای کمیسیون فرهنگی از طرح ها کما این که طرح ارائه شده ما که در لیست آمده است موید آن است چرا که عنوان آن اشتباه درج شده است .
    2- عدم آشنایی دست اندرکاران سازمان فرهنگی رفاهی با حوزه پژوهش و تحقیق فرهنگی .
    3- لابی گری برخی از گروه ها و نفوذ یا توصیه های ویژه احتمالا در تصویب برخی از طرح ها بی تاثیر نبوده است .
    4- از هر کس پرسیدم با چه منطقی شما 8 درصد مبلغ پیشنهادی طرح رو تصویب کردید دریغ از حتی یک جمله …
    5- کلا آموختیم که مسئولان محترم شهرداری و شورای شهر خوش استقبال و بد بدرقه هستند.

    اگر مسئولان پاسخی در مورد مطالب مختصر فوق داشتند حاضریم که بشنویم ….

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.