۱۲:۰۵ - سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳

تأثیر شگفت‌انگیز چُرت زدن بر حافظه

یک تیم از دانشگاه انگلستان در مورد تأثیر چرت زدن در ارتباط با حافظه تحقیقاتی انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ مدت طولانی است که مزایای خواب شبانه برای بهبودی و تقویت حافظه اثبات شده است؛ در این زمینه محققان توصیه کرده‌اند که دانش آموزان در طی سال تحصیلی و به خصوص در موقع امتحانات باید خواب به موقع و اندازه داشته باشند، زیرا در عملکرد جسمی و روانی آنها اثر فوق العاده ای می‌گذارد.

یک تیم از دانشگاه سوری در انگلستان در مورد تأثیر چرت زدن و ارتباط آن با حافظه آزمایشاتی انجام دادند؛ جزئیات این مطالعه در روزنامه پزشکی منتشر شد.

در آزمایش اول، داوطلبان از سنین 18 تا 35 سال باید 40 کلمه مرتبط با کلمات دیگر را حفظ می‌کردند؛ به عنوان مثال: هواپیما – خلبان، نان – مربا و … نیمی از این کلمات در 21 ساعت قبل از خواب شبانه باید حفظ می‌شدند و شرکت کنندگان در روز بعد در ساعت 9 صبح باید بقیه کلمات را حفظ می‌کردند و قرار بود آزمون دقیقاً 12 ساعت بعد انجام شود.

نیمی از این شرکت کنندگان اصلا نخوابیدند و نتایج نشان دادند شرکت کنندگانی که خواب شبانه کامل داشتند در حفظ کلمات عملکرد بهتری داشتند.

آزمایش دوم نیز مانند آزمایش اول صورت گرفت منتها با این فرق که شرکت کنندگان به جای خوابیدن باید چرت می‌زدند؛ 13 ساعت و نیم پس از حفظ کلمات، هر یک از شرکت کنندگان می‌توانستند یک ساعت (زیر پلی سومنوگرافی برای نظارت بر پارامترهای خواب) بخوابند؛ در حالی که دیگران نباید چرت می‌زدند.

نتایج تیم آزمون به طور قابل ملاحظه‌ای بین دو گروه متفاوت بود زیرا چرت زدن باعث بهبودی در حافظه آنها شده بود؛ خواب شبانه به نظر می‌رسد در تثبیت کلمات در ارتباط با معنی آنها در حافظه موجب تسهیل در حفظ کردن آنها می‌شود؛ با وجود این هر دو روش نتایج مشابه داشتند، زیرا چرت زدن باعث افزایش عملکرد مغز و حافظه می‌شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.