۱۹:۵۶ - یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳

23عادت غلط در رانندگي و نگهداري خودرو

فکر کردن به این نکته تعجب‌آور است که شیوه‌ای که خودروی خود را میرانید می‌تواند تأثیر زیادی روی نگهداری صحیح اتومبیلتان داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ بسیاری از رانندگان هستند که دوست دارند با فشار دادن پدال گاز و با استفاده از ترمز تنها هنگامی که چند ثانیه از ایست فاصله‌دارند، با سرعت زیاد در شهر حرکت کنند.  رانندگی با این عادت‌ها به دلایل زیادی خطرناک است، آیا می دانید این عادت‌ها می‌تواند عمر اتومبیلتان را کاهش دهد؟

نکات زیر برای نگهداری بهتر و رانندگی لذت بخش تر می باشد.

1. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها :

اين کار فشار زيادي را به سيستم فنربندي،اکسل و سيستم ترمز اتومبيل وارد ميکند و نحوه صحيح رد شدن از دست انداز به اين صورت است که بايد طوري برنامه ريزي کنيم که تا قبل از رسيدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشيم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هيچ عنوان درگير نباشد.

2. بالا کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن :

به اين دکمه کلاچ ترمز دستي مي­گويند و تا زماني که کلاچ ترمز دستي را نگرفتي نبايد آن را بالا بکشي. کشيدن ترمز دستي بدون نگه داشتن کليد آن باعث خرابي چرخ دنده­هاي آن و وارد آمدن فشار بيش از حد به سيم ترمز دستي مي­شود.

3. عدم تعويض به موقع روغن گيربکس:

افرادي خودروشان 150 هزار کيلومتر يا بيشتر کار کرده و وقتي هم ازشان مي­پرسي واسکازين را تا به حال تعويض کردي مي­گويند مگر واسکازين هم نياز به تعويض دارد؟ در جواب بايد گفت بله واسکازين نيز مانند روغن­هاي ديگر نياز به تعويض دارد که تعويض به موقع آن باعث روان کارکردن گيربکس،سلامت گيربکس و…مي­شود کيلومتر تعويض آن بستگي به نوع روغن و گيربکس اتومبيل و شرايط کارکرد آن دارد.

4. تعويض يکبار در ميان فيلتر روغن:

گاها ديده شده که افراد فيلتر روغن را يک بار در ميان تعويض مي­کنند و اکثرا همين افراد از فيلتر هاي با کيفيت پايين استفاده مي­کنند. ابن کار باعث مي­شود فيلتر عمل تصويه را نتواند به صورت کامل انجام دهد و منجر به آسيب­هاي جدي به موتور اتومبيل مي شود که بعدا متوجه مي­شويم اگر هربار فيلتر را عوض مي­کرديم و فيلتر مناسب جايگزين مي­کرديم چقدر از هزينه تعمير موتور و صرف وقت جلوگيري مي­شد.

5. درجا گرم کردن ماشين به مدت طولاني:

اين کار نه تنها مفيد نيست بلکه ضرر زيادي هم به موتور وارد مي­آورد درجا کارکردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي­شود و اين گرما به موتور منتقل مي­شد که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهايتا يک دقيقه ماشين درجا کارکند سپس چند کيلومتر اوليه تا گرم شدن ماشين در حد مطلوب را با سرعت پايين طي کرد.

6. پايين آوردن شيشه به جاي استفاده کردن از کولر دراتوبان:

چندي پيش يک آزمايش در مجله auto crose انگلستان انجام شد و نشان داد اگر يک اتومبيل در اتوبان کولرش روي درجه يک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرويي که شيشه راننده آن 40 درصد باز است کمتر است.

7. خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافيک:

اين کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روي دوشاخه کلاچ و گيربکس و.. مي­شود.

8. گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان براي نگه داشتن خودرو:

اين کار خود باعث اين مي­شود که متراژ ترمز افزايش پيدا کند زيرا زماني که کلاچ درگير است از نيروي ترمزي موتور نيز استفاده مي­شود و زماني که کلاچ و ترمز باهم فشار داده مي­شود خود باعث ديرتر ايستادن خودرو مي­شود بهترين کار اين است که ترمز را فشار داده وقبل از اينکه خودرو به لرزش بي افتد کلاچ را بگيريم.

9. با سرعت پايين در لاين سرعت حرکت کردن و بالعکس:

بسيار ديده شده که رانندگاني با سرعت­هاي بسيار پايين در لاين سرعت حرکت مي­کندد و در عوض رانندگاني با سرعت­هاي زياد در لاين­هاي کناري حرکت مي­کنند که هر دو باعث ايجاد خطرات جبرا ن نا پذيري مي­شوند.

10. ريختن آب لوله کشي داخل رادياتور:

اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادياتور و واتر پمپ و موتور مي­شود و بسيار ديده شده که حتي باعث سوختن واشر سر سيلندر هم شده. بهترين کار اين است که آب را جوشانده و بگزاريم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانيم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بيشتر شود آب سالم تر مي­شود فقط دقت کنيد که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف است پس از ريخت ته آب به داخل رادياتور خود داري کنيد البته مايع هاي آماده هم در بازار هست که خوب روش اول قابل اطمينان تر است.

11. ريختن آب لوله کشي داخل منبع شيشه شور:

اين کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها، نازل و پمپ آب آن مي­شود براي تامين اين آب هم مي توان از روش بالا استفاده کرد البته مايع­هاي آماده هم در بازار هست.

12. سنگين کردن بيش از حد خودرو:

پر کردن صندوق عقب با وسايلي که به آن احتياجي نيست باعث بالا رفتن مصرف سوخت مي­شود حدالامکان بايد خودرو خود را سبک کنيم .

13. نصب باربند در مواقعي که به آن نياز نداريم:

باربند را فقط بايد زماني ببنديم که به آن احتياج داريم زيرا وجود باربند باعث بالا رفت مصرف سوخت حداقل به ميزان 10 درصد مي­شود.

14. نشاندن کودک روي پاي سرنشين جلوي خودروي ايربگ دار:

اين کار بارها ديده شده که بسيار هم خطرناک هست و در يک تصادف کوچک اگر ايربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر است هميشه کودک روي صندلي مخصوص در رديف عقب بشيند.

15. استفاده از بنزين معمولي در خودروهاي داراي مبدل کاتاليستي:

بنزين­هاي معمولي موجود در کشور با اينکه روي پمپ­ها نوشته بدون سرب اما باز هم مقدار زيادي سرب دارد که سرب موجود در آن قاتل مبدل کاتاليستي است و با توجه به اينکه بنزين سوپر کيفيت بهتري نسبت به بنزين معمولي دارد بهتر است از بنزين سوپر استفاده شود.

16. استفاده از نور بالا در مه:

در شرايط مه آلود استفاده از نور بالا ديد را کمتر مي­کند در اين شرايط نور خودرو بايد روي نور پايين باشد و اگر خودرو مه شکن دارد بايد آن را روشن کرد.

17. خاموش نکردن خودرو پس از طي مسافت طولاني :

اين کار براي ماشين­هاي گازوييلي است نه بنزيني بيشتر ديده شده رانندگان صبر مي­کنند تا فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش مي­کنند اين کار ضرر جدي به موتور وارد مي­کند کارکردن بيش از حد باعث گرم شدن بيش از حد منبع اگزوز مي­شود و اين گرما به موتور منتقل ميشد که به نوبه خود براي موتور ضرر دارد.اگر خودرو بيش از اندازه گرم باشد زماني که اتومبيل را خاموش کنيم سيستم فن اتوماتيک روشن مي­ماند و نيازي به روشن گذاشتن ماشين نيست.

18. تکيه پا به کلاچ:

بسيار ديده شده رانندگاني که وقتي حتي با دنده پنج در اتوبان حرکت مي­کنند پاي خود را روي کلاچ تکيه مي­دهند و کلاچ کورس کامل خلاصي را طي مي­کند و اين کار باعث فشار آمدن به گيربکس مي­شود.

19. جلو آوردن بيش از حد صندلي:

خيلي از افراد(البته بيشتر خانم ها) فکر مي­کنند هرچه صندلي جلو تر باشد تسلط راننده بيشتر مي­شود و به اصطلاح دست فرمون خوب مي­شود.خير اينطور نيست صندلي بايد طوري باشد که راننده کاملا راحت باشد.

20. گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:

اين کار قبلا در خودرو­هاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي­شد .ولي در خودرو هاي انژکتوري اين کار مضر است زيرا زماني که شما گاز مي­دهيد و سپس سوييچ را مي­بنديد مقداري بنزين نسوخته باقي مي­ماند که خود باعث خرابي سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن مي­شود.

21. گاز دادن قبل از روشن کردن خودروي انژکتوري:

اين کار قبلا در خودرو­هاي کاربراتوري براي بهتر روشن شدن خودرو انجام مي­شد ولي در خودرو هاي انژکتوري اين کار بي فايده است.

22. پارک کردن خودرو خلاف جهت خيابان:

زماني که شما خودرويتان را مثلا در سمت راست خيابان به صورت عکس پارک کنيد اگر خدايي نکرده خودرويي با خودروي شما برخورد کند شما مقصر حادثه شناخته مي­شويد.

23. خاموش شدن خودرو به دليل نداشتن سوخت:

اين کار در بعضي اوقات باعث سوختن پمپ بنزين ميشود و اصولا نبايد گذاشت چراغ بنزين روشن شود زيرا رسوبات و ناخالصي­هاي ته باک وارد مسير سوخت مي­شود و باعث اختلال در کار پمپ بنزين؛ فيلتر بنزين و نهايتا انژکتورمي­شود.

معاونت آماد و پشتيباني فرماندهي انتظامي استان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.