۱۹:۰۵ - پنجشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۳

دانشنامه نجوم؛

مثلث زمستانی چیست؟ + تصاویر

مثلث زمستانی یکی از صورت واره‌های نیمکره جنوبی آسمان و نزدیک به معدل النهار است که سه ستاره معروف و درخشان ابط الجوزا، شباهنگ، و شعرای شامی تشکیل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ شش‌ضلعی زمستانی یکی از صورت واره‌های درخشان شب‌های زمستان است که از شش ستارهٔ معروف و درخشان رجل اجبار،شباهنگ که پرنورترین ستاره صورت فلکی سگ بزرگ می‌باشد و ستاره شعرای شامی که در صورت فلکی کلب اصغر جای گرفته است و ستارهٔ پرنور کاستور در صورت فلکی جوزا، عیوق از صورت فلکی ارابه ران و ستاره نارنجی رنگ دبران از صورت فلکی ثور که فاصله میان آنها مساوی است این شش ضلعی زمستانی را تشکیل می‌دهند.

 

3542145

این شش ضلعی در اطراف نوار کهکشان راه شیری و در میان صورت فلکی جبار، کلب اکبر، کلب اصغر، ثور، جوزان، دو پیکر و ارابه ران تشکیل می شود که خوشه ی هفت خواهر در نزدیکی آنها در قسمت شرقی و جنوبی آسمان می درخشد.

شش ضلعی زمستانی مثلث زمستانی را در دل خود دارد. مثلث زمستانی کمتر از مثلث تابستانی مشهور است. مثلث زمستانی یکی از صورت واره‌های نیمکره جنوبی آسمان و نزدیک به معدل النهار است. مثلث زمستانی از سه ستاره معروف و درخشان ابط الجوزا (صورت فلکی شکارچی) شباهنگ (صورت فلکی سگ بزرگ) و شعرای شامی (صورت فلکی سگ کوچک) تشکیل می‌شود.

برای رصد این ستارگان تنها به آسمانی صاف نیاز دارید. کافیست پهنه ی آسمان را در میدان دید خود قرار دهید تا این ستارگان پرنور را تشخیص دهید.

3542146

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.