۰۰:۳۹ - یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲

حجة الاسلام اسلامی در گفتگو با شاهین نا

هر مسجد می تواند یک تبلیغات اسلامی کارآمد باشد

با وجودانسجام و تعامل بین ارکان مدیریتی مساجد، هرمسجدی می تواند یک تبلیغات اسلامی کارآمد باشد، با استفاده از ظرفیتهایی از قبیل قاریان، مداحان و روحانیون فعال و پرتوان، باعث جذب بیشترجوانان به مساجد شوند.

SAM_0651

با وجودانسجام و تعامل بین ارکان مدیریتی مساجد، و استفاده از ظرفیتهایی از قبیل قاریان، مداحان و روحانیون فعال و پرتوان که باعث جذب جوانان و نوجوانان به مساجد می شوند، هرمسجدی می تواند یک تبلیغات اسلامی کارآمد باشد،

به گزارش پایگاه خبری شاهین نا، حجة الاسلام والمسلمین حسن اسلامی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا، اظهار داشت: با نظارت شورای امر به معروف و نهی از منکر مساجد و هیئات مذهبی و همچنین تذکر لسانی که بسیار نیز کار ساز می باشد ازآسیب های اجتماعی و فرهنگی جلوگیری خواهد شد.

با توجه به اینکه در ماه محرم و ایام عزادری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستیم ، چگونه بر عملکرد هیئت های مذهبی و عزاداری نحوه نظارت دارید؟

حجة الاسلام اسلامی، با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی قبل از شروع ماه محرم همایش های آموزشی، توجیهی ویژه مسئولین هیئت ها و مداحان برگزارمی کند و در این همایش ها آسیب ها و آفت هایی که ممکن است بر هیئتهای عزاداری وارد شود تذکر داده می شود همچنین تذکرات انتظامی و امنیتی نیزگوشزد می شود. ضمن اینکه از اول ماه محرم تا آخر ماه صفر بررسی و عملکرد بر هیئت های مذهبی و مداحان انجام می شود و بر اساس گزارش های رسیده برخورد می شود گزارش های رسیده پس از بررسی رسیدگی می شود گزارش های مثبت تشویق به همراه دارد و گزارش های منفی برخورد می شود در صورتی که تخلف برای نخستین بار باشد تذکر و و در صورت تکرار و استمرار تخلف ممکن است به تعطیل شدن هیئت و ابطال مجوز فعالیت و در خصوص مداحان نیز ابطال کارت فعالیت را به همراه خواهد داشت.

منابع مالی هیئت های مذهبی از کجا تآمین می شود؟

حجة الاسلام اسلامی، هرساله قبل از ماه محرم از شورای شهر مبلغی درخواست و دریافت می شود و به هیئت های مذهبی پرداخت می شود.در ضمن از اداره بازرگانی یا نیز درخواست می شود بخشی از سهمیه را به هیئت های مذهبی جهت پذیرایی از عزاداران حسینی اختصاص دادشود.

فعالیتهای کانون های فرهنگی مساجد چگونه است؟

 حجة الاسلام اسلامی، کانون های فرهنگی مسجد که امام جماعت و مسئول بسیج و مسئول کانون اعضای اصلی آن هستند پایگاه های اوقات فراغت را در تابستان تشکیل می دهند، جلسات گفتمان دینی مساجد برگزار می کنند و کتابخانه شبستان که در حوزه دین فعالیت دارد را راه اندازی می کنند و کتابهای دینی را در دسترس و اختیار مراجعین مسجد قرار می دهند. و در مجموع بحث های فرهنگی مسجد را پیگیری می کنند.

با توجه به اینکه مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ودر طول هشت سال دفاع مقدس همواره نقش مهم و اصلی را داشتند در حال حاضر نقش و جایگاه مسجد در فرهنگ سازی دینی چگونه است؟

حجة الاسلام اسلامی، ارکان مسجد که اداره مسجد را بر عهده دارند شامل، امام جماعت، خادم مسجد، مردم ونهادهایی که در مسجد فعالیت دارند، مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی می باشند، که اگر بین ارکان مسجد تعامل انسجام و هماهنگی  برقرار باشد مشکلی پیش نخواهد آمد. ولی برخی اوقات عدم وجود انسجام و تعامل موجب می شود مشکلاتی نیز پیش بیاید. در صورتی که شورای امر به معروف و نهی ازمنکر مساجد تشکیل شود علاوه بر اینکه مسائل و مشکلات داخل مسجد برطرف می شود مشکلات اطراف مسجد نیز حل خواهد شد.گاهی اوقات وجود منکرات در اطلاف و پیرامون مساجد باعث می شود گرایش جوانان و نوجوانان به مسجد را تحت تأثیر قرار دهد .که با وجود شورای امر به معرف و نهی از منکرمسجد، منکرات شناسایی و برطرف خواهند شد.

  از آنجاییکه دشمنان انقلاب اسلامی اعتقادات جوانان ما را هدف قرار داده اند که باعث شده اعتقادات دینی مذهبی قشر جوان جامعه کم رنگ یا بی رنگ شود مساجد چگونه می توانند قشر عظیم و جوان جامعه را با فرهنگ دینی و اسلامی آشتی دهند؟   

حجة الاسلام اسلامی، متأسفانه کم کاری مسئولین  برخی مساجد باعث شده که بین جوانان و فرهنگ دینی اسلامی فاصله بوجود بیاید و با تبلیغات گسترده دشمنان گرایش قشرجوان کشورمان به فرهنگ غربی گرایش داشته باشند،با توجه به اینکه در هر محله ای یک مسجد وجود دارد، اگراین مساجد خوب عمل کنند می توانند هر کدام یک  تبلیغات اسلامی  باشند، امور قرآنی مسجد را با روحانیون مجرب، هیئت قوی با وجود قاریان قرآن و مداحان داشته باشند.عملکر هر مسجد بر محله تأ ثیر گذار است جامعه نیز خوب خواهد شد. ضعف مدیریتی و غفلت برخی مسئولین سبب رواج برخی منکرات در سطح جامعه شده است .

با وجود اینکه در شاهین شهر برنامه های فرهنگی تبلیغی زیادی کار می شود و یا حتی گاهی موارد بیشتر از مناطق دیگر و همچنین وجود افراد مومن و متدین در شاهین شهر ولی متأ سفانه دراذعان عمومی کشور این طور جا افتاده که در شاهین شهرمی شود آزاد زندگی کرد و به همین دلیل کسانی وارد این شهر می شوند به سرعت تغییر می کنند و یا در محافل یاد نیکی از شهر نمی شود چرا؟    

حجة الاسلام اسلامی، از آنجاییکه شاهین شهر مهاجر پذیر می باشدچند عامل موجب شده تا با این دید به شاهین شهر نگاه کنند، یکی از مهمترین عوامل استفاده گسترده از ماهواره است، و عدم برخورد جدی با مفاسد، کم کاری و غفلت مسئولین و مدیران سابق شهر، وجود فرهنگ های مختلف در شهر،  حساسیت نشان ندادن برخی از مسئولین به مفاسد و همچنین کم کاری  مومنین و متدینین شهر باعث شده نگاه به شاهین شهر نگاه مذهبی نباشد. باعث شود زحمت مسئولین دو چندان شود.

  فعالیت های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی چگونه است؟

حجة الاسلام اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی شاهین شهر دارای 3 زیر مجموعه و موسسه قرآنی است  که به ثبت رسیده اند به نام “موسسه قرآنی امام هادی(ع)”، “موسسه قرآنی، قرآن و عترت” و “موسسه قرآنی مهد قرآن” که طرح های گسترده قرآنی ابلاغی  به این 3 موسسه واگذار می شود این موسسات قرآنی در 3 نقطه شهر قرار دارند این طرح ها را اجرا می کنند، وهرکدام در سطح خودشان کلاسهای قرآن، مفاهیم، قرائت قرآن، پیش دیستانی برگزار می کنند. با سازمان رفاهی تفریحی شهرداری نیز تعامل خوبی دارند بعضی از طرح ها که می توانند با مشارکت سازمان ها برگزار کنند مثل برگزاری محافل انس با قرآن کریم که سازمان دارالقرآن الکریم با مشارکت سازمان رفاهی تفریحی برگزار می کند. موسسات قرآنی به لحاظ عملکرد، گزارش کار و مدارک ارائه شده درجه بندی شده هستند، که در حال حاضر موسسات قرآنی شهر گز در درجه یک و موسسات قرآنی شاهین شهر در درجه دو قرار دارد، موسسات قرآنی جهت اجرای طرحهای قرآنی دارای بودجه فرهنگی نیز هستند که دراختیار دارند

در راستای روشنگری و اطلاع رسانی دینی آحاد مردم و همچنین اعزام مبلغ دینی سازمان تبلیغات اسلامی چه وظایفی دارد؟

حجة الاسلام اسلامی، اموراعزام مبلغ دینی که به دوصورت دائمی و مناسبتی انجام می شود در اعزام دائمی روحانیون با شرکت در طرح هجرت به مدت یک سال در روستاها مستقر شده و امور فرهنگی تبلیغی روستا را بر عهده دارند.در اعزام مناسبتی روحانیون پس از دریافت حکم از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه های علمیه قم و اصفهان و پس از پذیرش، به ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان ها معرفی می شوند که ادارات شهرستانها نیز اعزام مبلغ های دینی را مدیریت و اعزام می نماید.  در حال حاضر به مناسبت ماه محرم تعداد 20 نفر از روحانیون مبلغ جذب شده ، به روستاهای همجوار و هیئت های مذهبی و مساجد شهراعزام شده اند، که در آنجا به تبلیغ دین اسلام و تبیین و روشنگری قیام اباعبدالله الحسین (ع) مشغول هستند.

یادآور می گردد: در تقویم کشورمان روز اول تیر ماه روز تبلیغ دینی و اطلاع رسانی نامیده شده و این روز روز تأسیس تیلیغات اسلامی می باشد.

SAM_0655

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.