۱۰:۱۴ - دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳

دویدن حافظه را تقویت می کند

براساس آخرین تحقیقات دانشگاه کمبریج: دویدن، حافظه را تقویت می کند

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ طبق تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه کمبریج، دویدن سبب بهبود حافظه می شود و این امر از طریق افزایش و تداوم اکسیژن رسانی به سلولهای مغزی صورت گرفته و نهایتا سبب شکل گیری صدها هزار سلول جدید حافظه می شود و انجام مرتب این ورزش چند مرتبه در هفته میتواند سبب رسیدن مغزبه نهایت قابلیت خود شود.

 بر اساس این گزارش ، در این تحقیق پژوهشگران متوجه شدند در حالی که حافظه این دوندگان در بخش اعداد و ارقام چندان تغییری نداشت، توانائیهای آنها در به یاد آوردن تصاویر و اشکال و همچنین انجام دادن امور بصری خود مانند خواندن نقشه یا ساختن چیزی از روی راهنمای تصویری، به طوراساسی بهبود یافته بود.

این گزارش حاکی است ،برای اثبات این نظریه  محققین در میانه کار، هر گروه از دوندگان را به چند زیر گروه تقسیم کردند و تنها یکی از این زیر گروهها به دویدن ادامه داد، اعضایی که به دویدن ادامه نداده بودند، در انجام تستها به طور مشخصی دچار افت دقت و صحت عمل شدند.

بر اساس گفته ی یکی از محققین گروه، آنچه در این افراد تغییر کرد، تعداد اشتباهاتشان بود .

دوندگانی که تمام 4 هفته را به دویدن ادامه داده بودند مرتکب اشتباهات کمتری می شدند. آنها میتوانستند تست ها را با دقت بسیار بیشتری از گروه دیگر انجام دهند.

  این گروه تحقیقاتی هنوز پی به علت این موضوع نبرده اند اما اعتقاد بر این است که بخش هیپوکامپ مغز که مسئول بخشی از توانایی های حافظه است ،کلید اصلی این معما بوده و گمان می رود فعالیت بدنی موجب افزایش تولید سلولهای تازه در هیپو کامپ شده و در ضمن سلولهای موجود را هم حفاظت می کند.

این گروه از محققان احتمال می دهند دلیل تاثیر مثبت دویدن بر حافظه هم همین باشد که بر  موضوع  تایید شده ی “ورزش در هوای آزاد در تقویت حافظه بیش از ورزش در سالن کمک می کند” صحه می گذارد.

گفتنی است ، پیش از این گروهی از عصب شناسان آلمانی، با بررسی تواناییهای مغزی چندین دونده در طی چند هفته متوجه شده بودند که قدرت تمرکز و حافظه تصویری در آنها بسیار بالا رفته است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.