۱۴:۱۰ - دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳

همزمان با روز جھانی مبارزه با ایدز؛

شاهین شهر پایلوت حذف انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک انتخاب شده است

ویروس HIV عامل بیماری ایدز می باشد. حمله ویروس ایدز به سلولهای دفاعی (گلبول های سفید) باعث اختلال در عملکردشان می شود و تکثیر آن در داخل سلولهای دفاعی منجر به کاهش قابل ملاحظه آنها می شود . بنابراین خود بیماری ایدز کشنده نیست ، اما زمینه را برای سایر بیماری ها آماده می کند.یک بیمار ایدزی ممکن است با یک سرما خوردگی ساده زندگی اش به پایان برسد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ روز جھانی مبارزه با ایدز، ھر ساله در تاریخ ١ دسامبر مصادف با ١٠ آذر و به منظور افزایش آگاھی افراد جامعه در مورد این بیماری فراگیر برگزار می شود.شعار روز جهانی مبارزه با ایدز در سال ۲۰۱۴ نیز با نام “درمان HIV همه گیری را مهار می کند، پیشگیری کنید، درمان کنید، زندگی کنید.”نامگذاری شده است.

شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه به مناسبت روز جهانی ایدز با هدف اطلاع رسانی و آموزش همگانی برای مقابله با بیماری ایدز با همکاری سازمان بهزیستی شهرستان، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش اقدام به برگزاری همایش آسیب شناسی ایدز و اعتیاد در تالار شخ بهایی شاهین شهر کرد.

در این همایش کارشناس مرکز ترک اعتیاد اسپادانا شاهین شهر در بیان علل اعتیاد گفت: نمی توان به علل اعتیاد خطی نگاه کرد بلکه به صورت دایره ای است زیرا هیچ یک از مشکلات (بیسوادی، بیکاری، فقر، سطح تحصیلات، سطح فرهنگی و اقتصادی افراد)نمی تواند علت اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر باشد.

دکتر مهدی پورآقا کوچک با بیان اینکه با وجود تلاش های فراوان کشور در مبارزه با مواد مخدر آمار مصرف کنندگان هنوز بالاست. و با طرح چند سئوال افزود: متاسفانه شاهد هستیم بسیاری از ارزشهای خوب ما به ضد ارزش و برخی ضد ارزشهای به ارزش تبدیل شده است.

کارشناس ترک اعتیاد افزود: باید توجه کنیم که چه مشکلی پیش آمده که نتوانستیم جلوی تهاجم فرهنگی را بگیریم. و چه کسی ارزشهای ما را هدف قرار داده است. چرا برخی افراد از نوشیدنی الکلی در مجالس خود استفاده می کنند. و چرا قلیان با وجود مضرات فراوان باحتی در پارکها در دست دختران و پسران مورد استفاده است و همچنین باوجود مبارزه جدی کشور با مواد مخدر این مواد مخدر و قرص های روانگردان به راحتی به دست جوانان می رسد

دکتر آقا کوچک زاده افراط و تفریط و همسو نبودن والدین در رفتار و ارتباط تربیتی فرزندان را دو تجربه مهم و اصلی در علل آسیب های اجتماعی دانست و در ادامه برخی علت هاو  واقعیت های تلخ مصرف شیشه را متذکر شد. و گفت اعتیاد به شیشه خطرناک ترین نوع اعتیاد است.

خانم دکتر مشکاتی کارشناس ایدز استان در این همایش آمار ثبت شده مبتلایان به ایدز در استان را 28 هزار نفر و ثبت نشدگان را 90 هزار نفر اعلام کرد و گفت از  615 نفر مبتلایان به ایدز شناسایی شده 15 درصد خانم و بقیه اقا هستند که در مقایسه با سالهای گذشته آمار مبتلایان به ایدز خانم رشد چند درصدی داشته است.

کارشناس ایدز استان در موج سوم ابتلا به ایدز رفتارهای پرخطر را مهم دانست و اضافه کرد: با توجه به محوریت خانم ها در کانون خانواده شیوع ابتلا در خانم ها موجب انتقال به فرزندان می باشد.

مشکاتی بیماری ایدز را کوه یخی در وسط اقیانوس تشبیه کرد که عمق فاجعه در قسمت مخفی آن قرار دارد و شایع ترین راه های انتقال ویروس ایدز را اعتیاد تزریقی، آمیزش، انتقال مادر به جنین عنوان کرد.

وی در مهار و پیشگیری از شیوع ایدز گفت: در طرح جامع سلامت کشور، شاهین شهر به عنوان پایلوت حذف انتقال ویروس HIV از مادر به کودک انتخاب شده است.

مشکاتی با بیان اینکه بیماری ایدز درمان قطعی ندارد گفت: چهار اصل مهم پیشگیری در بیمار ایدز که به نام الفبای پیشگیری نامیده شده به ترتیب A. خویشتن داری تا هنگام ازدواج.B. وفاداری به همسر .C.پرهیز از رفتارهای پرخطر.D.انجام تست تشخیصی، می باشد.

شایان ذکر است: در ابتدای این همایش طاهرزاده کارشناس انتظامی در خصوص شناخت جوانان با آسیب های راه های مقابله با اعتیاد در جوانان ، تاثیر عدم شناخت خانواده ها و چگونگی اثرگذاری ارتباطات خانوادگی و نقش خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان مطالب را بیان کرد.

نمایشگاه عکس از آثار سوء مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در حاشیه این همایش نیز برپا و در معرض بازدید کنندگان قرار گرفته بود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.