۰۸:۱۵ - سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

رئیس اداره کتابخانه های شاهین شهر و میمه:

کتابخانه های عمومی شهرستان در رتبه اول تا سوم استان جای دارند

پرورش رئیس اداره کتابخانه های شهرستان شاهین شهر و میمه گفت: از زمان تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی، کتابخانه ها پیشرفت خوبی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نابر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي در 17 اسفندماه 1383 كتابخانه‌هاي عمومي كه تا آن زمان در قالب يك معاونت در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره مي‌شد، به نهاد عمومي غير دولتي تبديل و پس از تأييد شوراي نگهبان در تاريخ 25 اسفند 1383 قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي كشور جهت اجرا ابلاغ شد.

از اين تاريخ مطابق قانون “نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور” به عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي در راستاي گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني فعاليت خود را آغاز كرد و در حال حاضر در همه استان‌هاي كشور به صورت اداره كل استاني، به مديريت كتابخانه‌هاي عمومي سراسر كشور مي‌پردازد.

توجه يک جامعه به وضعيت کتابخانه هاي عمومي نشان از رشد علمي و فرهنگي آن جامعه دارد و کتابخانه هاي عمومي بعنوان يکي از نهادهايي که طيف وسيعي از مراجعان را در بر مي گيرند و ارتباط گسترده تري با جامعه دارند سهم عمده اي را در ارتقاء فرهنگ، آگاهي و پيشرفت روز افزون جوامع بر عهده دارند، همچنين بهبود وضعيت کتابخانه ها عاملي در جهت رشد و ترقي جامعه خواهد بود.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان شاهین شهر و میمه در گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا گفت:

حدود شش سال پیش اداره کتابخانه با اداره فرهنگ و ارشاد بود و سال گذشته جدا شد و صاحب اداره شد، و از زمانی که کتابخانه های عمومی متولی خاص پیدا کرده شاهد رشد و پیشرفت خوبی هستیم بطوری که در سطح شهرستان مجموعا ۱۲ کتابخانه تحت پوشش اداره کتابخانه شهرستان وجود دارد.

محمدرضا پرورش با اعلام اینکه در سال 89 کتابخانه شهید دستغیب شاهین شهر به لحاظ امکانات و تجهیزات کتابخانه نمونه کشوری انتخاب شد، افزود: اداره کتابخانه های شهرستان در سطح استان در رتبه اول تا سوم جای دارد.

وی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه های شهرستان 18هزار مترمربع می باشد که بیش از17 هزار نفر عضو این کتابخانه ها هستند. افزود: در حال حاصر 15 کتابخانه با بیش از یکصد هزار جلد کتاب در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند.

ketab khaneh 2

پرورش افزود: امانت گرفتن کتاب شاخص مهمی جهت مطالعه کتاب است و از ابتدای سال93 تاکنون بیش از 185هزار جلد کتاب امانت گرفته شده و در بعضی از کتابخانه های شهرستان روزی 300جلد کتاب به امانت گرفته می شود.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان شاهین شهر و میمه در خصوص فرهنگ سازی مطالعه کتاب گفت: به منظور بهره گیری بیشتر از اوقات فراغت و همچنین دسترسی سریع و آسان عموم مردم به کتاب در هفته کتاب سال گذشته با همکاری شهرداری دو ایستگاه مطالعه کتاب یکی در بیمارستان گلدیس و دیگری در  پایانه مسافربری(ترمینال شیشه ای) هر کدام با 15 عنوان کتاب از کودک تابزرگ راه اندازی شد که تاکنون 25 هزار جلد کتاب در این دو ایستگاه  به مطالعه رفته است.

وی در ادامه از مبادله کتاب در کتابخانه مرکزی شهرستان خبر داد و گفت: کتاب هایی که مردم اهدا می کنند و یا کتاب های تکراری و مازاد کتابخانه ها و همچنین کتابهای خارج از سهمیه که از تهران ارسال می شود جمع آوری و پس از بررسی کارشناسان به جاهایی که به کتاب نیاز دارند (مدارس، روستاها و…) بین 100 تا 200 جلد کتاب اهدا می شود.

پرورش به یکی دیگر از کارهای خوبی که سال گذشته انجام شده راه اندازی بخش کودک در کتابخانه مرکزی اشاره کرد و گفت: در این بخش کودکانی که به همراه والدین خود به کتابخانه مراجعه می کنند می توانند در بخش کودک کتاب های مورد علاقه خود را مطالعه نمایند نقاشی بکشند و یا با وسایلی که در اختیارشان گذاشته می شود کاردستی درست کنند.

رئیس کتابخانه های شهرستان با اشاره به سهمیه ماهانه کتابخانه های شهرستان خاطر نشان کرد قریب به هزار جلد کتاب مرجع در کتابخانه های شهرستان موجود می باشد.

وی از راه اندازی بخش کتاب الکترونیک در اداره کتابخانه های شهرستان با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی خبر داد و گفت: بوسیله دستگاه بلوتوث کتابهای مختلفی را به گوشی افرادی که به اداره مراجعه کرده و تمایل به دریافت کتاب الکترونیک هستند با توجه به حافظه گوشی ارسال می شود.

وی همچنین اضافه کرد: اداره کتابخانه هرماه و در مناسبت های مختلف با معرفی یک کتاب مسابقه کتابخوانی برگزار می کند که علاقمندان میتوانند بصورت کتبی و یا آنلاین در مسابقات شرکت کرده و از هدایای آن بهره مند شوند.

ketab khaneh 3

پرورش در ادامه به نشست و نقد کتاب اشاره کرد و گفت: با دعوت از اساتید انجمن نقد کتاب تشکیل و یکی از کتاب های نویسندگان روز مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان به طرح کتاب من اشاره و تصریح کرد: در طرح “کتاب من” هر کدام از اعضای کتابخانه، کتاب مورد درخواستی خود را که در کتابخانه موجود نمی باشد را درخواست کند ظرف چند روز تهیه و در کتابخانه قرارداده می شود.

وی در خصوص عضویت در کتابخانه ها اشاره کرد و گفت: با راه اندازی سامانه و اتصال همه کتابخانه ها به یکدیگر اعضا می توانند با در دست داشتن کارت عضویت از کتابخانه های دیگر شهرستان ها نیز استفاده کنند.

در بخش کتاب های کمک درسی، با وجود کتاب های تست اعضای کتابخانه نیاز به تهیه کتاب های تست گران قیمت را ندارند. و همچنین در بخش تحقیقات کتابخانه اعضا می توانند با استفاده از کتاب های مرجع تحقیقات خود را انجام دهند.

رئیس اداره کتابخانه های شهرستان در پایان به کمبود سالن مظالعه در شاهین شهر اشاره کرد و گفت: با توجه به درصد بالای باسواد مردم این شهر باید تلاش کنیم سالن های مطالعه ما صرف مطالعه کتب درسی نباشد و کتب دیگر کتابخانه ها نیز مورد مطالعه قرار بگیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.