۱۳:۰۸ - شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳

نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس:

آب منطقه‌ای به تعهدات خود در قبال کشاورزان شاهین‌شهری عمل نکرد

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: آب منطقه‌ای به تعهدات خود در قبال کشاورزان شاهین‌شهری و برخواری عمل نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ حسینعلی حاجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون مسائل و مشکلات آب استان اصفهان، اظهار کرد: فلات مرکزی کشور که شامل استان‌های اصفهان، کرمان و یزد است به نوعی بر اثر خشکسالی‌های پی در پی در چند سال گذشته با کمبود منابع آبی و با بحران آب مواجه‌اند.

وی افزود: برای رفع این بحران در چند سال اخیر طرح‌هایی در دست اقدام بوده است که برخی از آنها عملیاتی شده و نتیجه به دست آمده از اجرای این طرح‌ها تأمین آب شرب و کشاورزی برای مردم بوده است.

عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: برای ادامه حیات استان‌های ذکر شده به ویژه اصفهان نیاز است که بر روی پروژه‌های جدیدی مطالعه و کار کارشناسی صورت می‌پذیرفت تا آب از مسیرهای مختلف دیگر به این استان انتقال ‌یافته و عملاً اصفهان بتواند به حیات خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه استان اصفهان نزدیک به 5 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است، گفت: استان‌های همسایه‌ اصفهان از جمله کرمان و یزد منتظر اقدامات این استان جهت تأمین آب‌ هستند تا به منافع خود که همان تأمین آب و ادامه حیات است، دست یابند.

حاجی با بیان اینکه 11 میلیارد مترمکعب آب شیرین در سرچشمه‌های کارون وجود دارد، خاطر نشان کرد: بخش اعظمی از این آب به سمت اروند و در نهایت به خلیج‌ فارس ریخته می‌شود که در واقع باید گفت آب شیرین وارد آب‌های شور دریا می‌شود.

وی مطرح کرد: آنچه که در این طرح مطالعاتی تحت عنوان پروژه «بهشت‌آباد» مطرح شد و بنا بود انجام شود، انتقال یک میلیارد مترمکعب آب از آن 11 میلیارد مترمکعب آب سرچشمه‌های کارون به سمت فلات مرکزی ایران از جمله استان‌های اصفهان، کرمان و یزد بود.

عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح پروژه بهشت‌آباد، اضافه کرد: بررسی‌های کارشناسی که توسط متخصصین آب کشور در طول این 12 سال صورت گرفت به این نتیجه رسید که بهترین گزینه حفاری حدود 70 کیلومتر تونل است که بتواند آب را از سرچشمه‌های کارون به سمت استان اصفهان و از این استان به سمت استان‌های یزد و کرمان سرازیر کند و مشکل آب شرب مصرفی این سه استان را برطرف کند.

وی بیان کرد: البته در ادامه این طرح مطالعاتی میزان آب انتقالی مقداری کاهش پیدا کرد و بنا شد که 250 میلیون مترمکعب به استان اصفهان، 180 میلیون مترمکعب به استان کرمان و 150 میلیون مترمکعب به استان یزد داده شود.

*‌ وزارت نیرو نتوانست در پروژه بهشت‌آباد مدیریت لازم را انجام دهد

حاجی ادامه داد: در حالی ‌که پروژه بهشت‌آباد می‌خواست وارد فاز اجرایی شود با مخالفت برخی از مسئولان استان‌های هم‌جوار رو‌به‌رو شد و متأسفانه وزارت نیرو هم نتوانست مدیریت لازم را بر این موضوع انجام دهد.

وی  تأکید کرد: خود وزارت نیرو به جای اینکه موضوع را در یک جایگاه ملی و بر اساس نظرات کارشناسی، منطق و قواعد پذیرفته‌ شده حل و فصل کند موجب دامن زدن و طولانی‌تر شدن برخی از مشکلات شد.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس یادآور شد: با توجه به موضوع ذکر شده وزارت نیرو و برخی از مسئولان یکی از استان‌های هم‌جوار فعالیتی در راستای توقف پروژه گلاب دو که تأمین‌کننده کسری آب شرب اصفهان بزرگ بود، انجام دادند تا به این نحو در مسیر اعتراض‌هایی که استان اصفهان به نحوه مدیریت بحران آب انجام می‌دهد سودی را عاید خود کنند.

وی با بیان اینکه تلاش آنان بر این بود که پروژه بهشت‌آباد به وسیله تونل صورت نگیرد، تصریح کرد: برای همین موضوع اختلافاتی را بین استان‌های اصفهان، یزد و کرمان به وجود آوردند و به دو استان کرمان و یزد پیشنهاد دادند آب را از سرچشمه‌ای که بناست پروژه بهشت‌آباد در آن انجام شود، به وسیله لوله انتقال دهند.

حاجی بیان کرد: وقتی دو استان کرمان و یزد به وسیله لوله و پمپ آب خود را دریافت می‌کنند هیچ توجیهی ندارد که اصفهان برای انتقال آب تونلی بزند و باید این استان هم به وسیله لوله و پمپ آب خود را دریافت کند.

وی با بیان اینکه در پروژه بهشت‌آباد غفلت شده است، عنوان کرد: امسال با لطفی که خداوند متعال به مردم اصفهان به خصوص کشاورزان داشته حجم آب پشت سد زاینده‌رود از کم‌ترین میزان خود یعنی 150 میلیون مترمکعب به حدود 420 میلیون مترمکعب رسیده که این امر موجب رهاسازی مقداری آب جهت‌ بخش کشاورزی شده است.

عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: عده‌ای در اصفهان بر این تصورند که با جاری شدن آب در زاینده‌رود مشکلات آب اصفهان حل و فصل شده است در حالی ‌که این امر یک کار زودگذر و فصلی است چرا که مشکل اصلی و اساسی همچنان بر قوت خود باقی است.

حاجی با مطرح کردن موضوع دیگر در خصوص آب اصفهان آن هم در منطقه شاهین‌شهر و برخوار، تأکید کرد: کشاورزان منطقه شاهین‌شهر و برخوار چند سال پیش مبالغی جهت ایفای قرارداد خرید 80 میلیون مترمکعب آب با شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان انعقاد کرده بود که بر این اساس این قرارداد آب منطقه‌ای موظف می‌شد در سال 80 میلیون مترمکعب آب از طریق دو کانال بل و حاجی‌آباد به کشاورزان پرداخت کند اما متأسفانه به جز چهار سال آب منطقه‌ای دیگر نتوانست به تعهداتی که داده بود، عمل کند.

وی ادامه داد: نزدیک به پنج سال است که آب منطقه‌ای به تعهد خود عمل نکرده است و کشاورزان زحمت‌کش بخش مرکزی شاهین‌شهر و شهرستان برخوار از حق مسلم خود دورند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.