۱۰:۳۶ - یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳

توسط کارشناس پرستاری؛

اولین پوستر تفسیر سریع نوار قلبی در اصفهان طراحی شد

اولین پوستر تفسیر سریع نوار قلبی، برای اولین بار در ایران زیر نظر متخصصین طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تهیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ عباس عابدی کارشناس پرستاری در این خصوص گفت:  امروزه یکی از معضلات حوزه سلامت افزایش بیماری‌های قلبی عروقی است، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد آمار مرگ و مير در ايران بدلیل بيماري‌هاي قلبي و عروقي در رتبه‌هاي نخست عوامل مرگ و میر قرار دارد.

وی اظهارکرد: یکی از راه‌های تشخیص مشکلات قلبی خصوصا در زمان وجود بیماری های حادی چون درد قفسه سینه و سکته قلبی، ابزاری به نام نوار قلبی است.
این کارشناس پرستاری افزود: قلب انسان یک عضله توخالی است که با تحریک سیستم عصبی و ضربان ساز خودکار ، خون را در بدن به گردش در می‌آورد و انتشار موج الکتریکی قلب به سطح بدن توسط دستگاهی به نام الکتروکاردیوگرام ثبت می شود که نتیجه آن نوار قلبی است که در واقع این نوار، تصویری از عملکرد قلب در اختیار ما قرار می دهد، اما نکته مهم در تشخیص و درمان بیماریهای قلبی، مهارت تیم پزشکی و پرستاری در شناخت درست اختلالات قابل مشاهده بر روی نوار قلبی می باشد.
وی با بیان اینکه پزشکان این دانش و مهارت را در طی آموزش های تئوری و عملی دانشگاهی کسب می کنند، یادآورشد: از آنجایی که دامنه اختلالات قلبی در نوار قلبی وسیع بوده و شامل انواع ضربان‌های نامنظم، سکته قلبی، ایسکمی (نارسایی رگهای قلب) و .. می شود این اطلاعات در اثر مرور زمان فراموش شده و در تشخیص نوع مشکل توسط پرسنل تیم درمانی اختلال ایجاد می کند.
این کارشناس پرستاری گفت: در برخی مکانها مانند اورژانس بیمارستان یا اورژانس پیش بیمارستانی که معمولا بیمار با حالت حاد یک بیماری دیده می شود، نقش زمان و تصمیم گیری سریع و صحیح برای وی اهمیت زیادی دارد.
عابدی تاکید کرد: از دیگر شرایط حاد، زمان ایست قلبی بیمار و انجام عملیات احیای قلبی ریوی بر روی وی می باشد که معمولا تیم درمانی با انواع آریتمی های قلبی در نوار قلبی مواجه خواهند شد.
طراح اولین پوستر تفسیر سریع نوار قلبی در ایران، تصریح کرد: برای ایجاد منبعی ساده و در دسترس از تفسیر نوار قلبی تصمیم گرفتیم تا نکات کلیدی و مجموعه اختلالات قلبی در نوار الکتروکاردیوگرام را در پوستری گردآوری کنیم و در اختیار تیم‌های درمانی قرار دهیم.
وی اظهارکرد: این نمونه پوستر با توجه به سادگی در ارائه مطالب و استفاده حداکثری از تصاویر آموزشی در نوع خود برای اولین بار در ایران تهیه شده است و قابل استفاده در کلیه مراکز درمانی، بیمارستانها و درمانگاهها و مطب پزشکان است.
این کارشناس پرستاری خاطرنشان کرد: این پوستر که دارای مطالبی از جمله طرز صحیح گرفتن نوار قلبی، ۱۰ گام تفسیر نوار قلبی، مشخصات کاغذ نوار الکتروکاردیوگرام، آریتمی های دهلیزی، بطنی و انواع بلوکهای قلبی است، زیر نظر متخصصین طب اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تهیه شده است.

zzqw

منبع : وب دا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.