۱۰:۲۲ - دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳

در کارگاه آموزشی یک روزه مطرح شد:

آتشک، بلای جان درختان میوه میمه

باغداران بخش میمه در کارگاه هرس باغات میوه، راهکارهای مبارزه با بیماری آتشک درختان میوه دانه دار و نحوه هرس این درختان را آموزش دیدند.  

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ کارشناسان ترویج کشاورزی مدیریت جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه با برگزاری کلاس آموزشی در مرکز جهاد کشاورزی میمه، هرس باغات میوه و پیشگیری و مبارزه با بیماری آتشک درختان میوه دانه دار را به باغداران آموزش دادند.

در این کارگاه آموزشی مهندس حمیدزاده و مهندس چلونگر کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در خصوص  احداث باغ، تغذیه گیاهی، چالکود کردن، نحوه انجام هرس درختان و راههای مقابله و پیشگیری از بیماری آتشک مطالب آموزشی را ارائه و سپس با بازدید از چند باغ توضیحات لازم در خصوص مقابله با آتشک و نحوه هرس درختان میوه را به باغداران منطقه میمه آموزش دادند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه از آلوده شدن بیش از 800 هکتار از باغات میوه به، سیب و گلابی مناطق ميمه، مناطق كوهستاني كاشان و نظنز در استان اصفهان به آتشك خبر داد.

مهندس سید حسین کشفی افزود: كارشناسان حفظ نباتات و ترويج استان و كارشناس معين مديريت هماهنگي ترويج استان، كارشناس باغباني و رئيس اداره ترويج شهرستان شاهين شهر و میمه كارشناس حفظ نباتات گز با برگزاری کارگاه های آموزشی به باغداران بيماري آتشك را معرفی و راهکارهای مقابله و مبارزه با این بیماری را آموزش دادند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با بیان اینکه علاوه بر مناطق ذکر شده 150 هكتار از درختان روستای سُه نیز به این بیماری آلوده شده اند. افزود: آتشک به 20 درصد از باغات شهرستان آسیب زده است.

وی افزود: در روستای سُه علاوه بر درختان به، سیب و گلابی زالزالك نیز ميزبان آتشك شده است  و نگراني وجود دارد كه به گل محمدي اين منطقه نیز منتقل شود . همچنين شيرخشت و پيداكانتا هم از علفهاي هرز ميزبان آتشك مي باشد .

کشفی مهمترین مواردی که کارشناسان در کارگاه های برگزار شده به به باغداران آموزش دادند را پیشگیری و کنترل بیماری آتشک و رعايت اصول اوليه باغباني عنوان کرد و گفت: در كنترل بيماري آتشك، پيشگيري بسيار مهمتر از مبارزه است. به همین دلیل بهداشت باغ بسيار با اهمیت است.

این کارشناس کشاورزی رعايت اصول اوليه باغباني در كاشت، داشت، تغذيه و بهداشت و آبياري صحيح را مهمترین عوامل سالم ماندن و پر محصول بودن باغ مطرح کرد. و وجود درختان مختلف در يك باغ را مشکل اکثر باغات استان دانست چرا که افزايش طول مدت گلدهي باعث آلودگي بيشتر درختان مي شود .

وی در ادامه افزود: تركهاي كوچك ساقه و تنه درخت مي تواند باعث مشكلاتي شود. عميق كاشتن زياد درخت يا رفتن پيوندك به زير خاك يا انجام نادرست هرس ها ( باقي ماندن نوك شاخه هاي هرس شده ) محل زمستان گذراني بسياري از آفات مي شود كه بايد شاخه یا ساقه از ته بريده و هرس شود .

مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه در پيشگيري از بیماری آتشک به باغداران توصیه کرد:

درخت را از منطقه عاري از آلودگي و داراي مجوز تهيه نمايند،

از استقرار كندوهاي عسل در مناطق آلوده جلوگیری کنند.

عدم استفاده بی رویه از کودهای ازته خصوصا در تابستان برای تغذيه صحيح درختان

در زمان گلدهي مديريت آبياري صحیح داشته باشند.

در فصل زمستان كه عامل بيماري غيرفعال است هرس انجام گرفته و محل هرس با چسب باغباني پوشانده شود.

حذف شاخه ها و سرشاخه هاي آلوده از درختان.

رعايت اصول بهداشتي باغ شامل كنترل علفهاي هرز ، جمع آوري بقاياي گياهي و سوزاندن آن ها

كاشت حداقل تعداد ارقام در باغ براي كوتاه شدن دوره گلدهي

تغيير در نوع محصول منطقه و حذف گلها در درختان جوان

One Response to “آتشک، بلای جان درختان میوه میمه”

  1. دانش گفت:

    سلام همسنگر سایت بنده لینک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.