۱۹:۰۹ - چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۳

حجت الاسلام حسن اسلامی:

ارزشهای اسلامی با امر به معروف و نهی از منکر در جامعه حفظ می شود

با امر به معروف و نهی از منکر، راهها امن، کسب ها حلال، مظالم ( به صاحبانشان) بازگردانده، زمین آباد و حق از دشمنان گرفته می شود و امر(حکومت) تحکیم می یابد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“/ یادداشت حجت الاسلام حسن اسلامی: در هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان، بزرگ آمر به معروف و ناهی از منکر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) را گرامی می داریم و نکاتی را من باب تذکر یادآوری می نمائیم.

امام حسین (ع) فرمودند: من از دنیای شما سه چیز را دوست دارم امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود الهی

 و فرموده اند: شیعتنا من شیعنا شیعیان ما کسانی هستند که از ما پیروی می کنند.

حال با توجه به اهمیت موضوع در زمان حاضر بطور خیلی خلاصه نکاتی را تقدیم می داریم. قبل از آن متذکر می شویم مبادا به بهانه های مختلف فریضتین مظلومتر از گذشته به فراموشی سپرده شود. هرچند که از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی متشکریم که پس از سالها،  قانونی را در مجلس گذراندند که آمرین به معروف و ناهیان از منکر مورد حمایت قرار می گیرند.

در قرآن کریم وظیفه انبیاء را اینگونه برشمرده است: وَلَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمةٍ رَسولاً اَنِ اعبدوالله وَ اجتنبواالطاغوت (سوره نحل آیه36)

1-امر به یکتا پرستی که بزرگترین معروفهاست

2- نهی از طاغوت ها بزرگترین منکرات است

فریاد در برابر انحراف و دلسوزی برای دیگران نه تنها مسأله ای فطری برای انسان هاست بلکه ریشه ای غریزی در حیوانات نیز دارد. هشدار و اخطار و فریاد در برابر خطرها و انحراف ها هم  مخصوص انسان نیست چنانچه در قرآن کریم می خوانیم :

حتّی اِذا اَتَوا عَلی وادِ النَملِ قالَت نَملَةٌ یا اَیُّها النَّملُ ادخُلُوا مَساکِنَکُم لایَحطِمَنَّکُم سُلَیمانُ وَجُنودُهُ وَهُم لایَشعُرون،فَتَبَسَّمَ ضاحکاً مِن قولها (نمل آیه 18)

سلیمان و یارانش به وادی مورچگان که رسیدند مورچه ای گفت ای مورچگان به خانه هایتان داخل شوید مبادا سلیمان و سپاهش بدون توجه شما را پایمال کنند، سلیمان از گفتار او تبسمی کرد و خندید.

هدهد از سرزمین صبا برای سلیمان خبر آورد و گفت: اِنی وَجَدتُ امراَةً …… وَوَجَدتُها وَ قَو مَها یَسجُدَونَ للشَّمسِ مِن دونِ اللهِ وَ زَیَّنَ لَهُم الشَّیطانُ اَعمالَهُم فَصَدَّهُم عَن السَبیل.  (نمل 24)

زنی را یافتم که بر آنان حکومت می کند، او و قومش را چنین یافتم که به جای خدا به خورشید سجده می کنند و شیطان اعمالشان را برای آنها آراسته و آنها را از راه راست باز داشته است.

خداوند بهترین امت را امتی می داند که امر به معروف و نهی از منکر می کنند.

کُنتُم خیرَ اُمَه اُخرِجت للناسِ تامُرونَ  بِالمَعروفِ وَ تَنهونَ عَن المُنکَر..     ( آل عمران آیه  110)

َلتَکُن مِنکُم اُمَةٌ یَدعونَ اِلی الخَیر یامرمنَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَن المُنکَر…    (آل عمران  ایه 104)

و فرمان می دهد که به بهترین شیوه و روش و با زبان نرم اقدام کنید.

وَ مَن اَحسَنَ قولا مِمَن دعا اِلی الله وَ عمل صالحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ   (سوره فصلت آیه33)

فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا  (  طه آیه 44)

اگر بدانیم که مشرکان در سدد انحراف امت اسلامی از ارکان دین هستند و برای آن برنامه ریزی کرده اند و طیق فرموده  قرآن کریم: وَالفِتنَةُ اَکبَرُ مِن القَتلِ وَلا یَزالو نَ یقاتِلُونَکم حَتّی یَردوکُم عَن دینِکُم اِنِ استطاعُوا.

همواره مشرکان با شما خواهند جنگید تا اگر بتوانند شما را از دینتان بازگردانند. ( بقره/ 217 ) ما با امربه معروف و نهی از منکر در دفاع از ارزشهای والای الهی بر خواهیم آمد و همانند آقا و سید جوانان اهل بهشت تا پای جان خواهیم ایستاد.  که اگر در برابر ظلمها، انحرافات، کجروی ها و حرمت شکنیها ساکت باشیم گرفتار عذاب الهی خواهیم شد چنانچه قرآن کریم می فرماید: وَاتقوا فِتنَةً لا تصیبَنَّ الذینَ ظَلَموا منکُم خاصَةً وَاعلَموا اَنَّ الله شَدیدُ العقاب

بترسید از فتنه هایی که فقط دامن گیر کسانی از شما نمی شود که ستم کردند و بدانید که خداوند سخت کیفر می کند

خداوند بهترین امت ها را کسانی میداند که فریضین را انجام می دهند.

کُنتُم خیر اُمَةٍ اُخرجَت للناس تامرونَ بِالمَعروفِ وَتَنهونَ عَن المُنکر   (آل عمران 110)

و امام باقر(ع)در اهمیت آن می فرمایند: ان اَلامرِ بِالمَعروفِ وَ النَهی عَن المُنکَر سبیل الانبیاء فریضه عظیمه بها تقام الفرائض

همانا امر به معروف و نهی از منکر راه و سیره انبیاست واجب بزرگی است که بوسیله آن واجبات اقامه می شود.

و امام صادق(ع)در مورد کسی که نسبت به این امر بی تفاوت باشد فرموده اند: کسی که بتواند جلوی مفاسد را بگیرد ولی نگیرد گویا دوست دارد که خداوند متعال معصیت شود، چنین کسی با خدا اعلام جنگ و دشمنی کرده است. حتی کسی که راضی است با انجام منکر و یا معروف مجرم و یا مثاب است چنانچه فرموده اند: الراضی بفعل قوم کالداخل منهم راضی به عمل قومی مثل این است که در آن کار مشارکت کرده است.

در عین حال نبی مکرم اسلام (ص) هم در مورد کسی که با امر به معروف و نهی از منکر هدایت می شود  به حضرت علی(ع) فرمودند: به خدا سوگند که اگر حتی یک نفر توسط تو هدایت شود برای تو از آنچه خورشید برآن می تابد بهتر است. (بحارالانوار ح 32)

با امر به معروف و نهی از منکر، راهها امن، کسب ها حلال، مظالم ( به صاحبانشان) با زگردانده، زمین آباد و حق از دشمنان گرفته می شود و امر(حکومت) تحکیم می یابد.

امر به معروف و نهی از منکر در کلام امام و رهبری

امام خمینی (ره) فرمودند: قیام امام حسین(ع) قیام برای ارزشهای اسلامی، برای معرفت، ایمان و عزت است برای این است که مردم از فساد، زبونی، پستی و جهالت نجات یابند.

در عبارتی دیگر فرمودند: ما به برکت نهضت امام حسین(ع) و حفظ فرهنگ آن توانستیم نظام اسلامی را در جامعه مان بوجود آوریم.

و مقام معظم رهبری فرمودند: امروز امر به معروف و نهی از منکر هم مسئولیت شرعی و هم انقلابی و سیاسی شماست.

البته طبق فرمایش معظم له: باید تجربه، تدبّر، عقل و هوشمندی را دراین امر به کار برد. جملات گهربار بزرگان در این رابطه نشانگر تاثیر و نقش بسزای این مهم برای اصلاح جامعه است  که در این مقال نمی گنجد

بخش دوم در مجال بعدی آورده می شود.

تهیه و تنظیم: حجت الاسلام حسن اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.