۰۸:۰۵ - پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۳

چگونه​ حافظه‌ای قوی‌تر​ داشته باشیم؟

با افزایش سن و سال یکی از ترس‌هایی که وجود آدمی را می‌گیرد از دست دادن حافظه و ابتلا به فراموشی است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ براساس جدیدترین تحقیقات صورت‌ گرفته روی مغز انسان مشخص شده است که هر انسان به‌طور طبیعی هر سال نیم درصد از حافظه خود را از دست می‌دهد. ناحیه هیپوکمپوس که عملکرد حافظه و یادگیری در مغز به‌طور مستقیم در آن انجام می‌شود، در فرد نود ساله یک سوم عملکرد خود را از دست داده و به این ترتیب 30 درصد از سلول‌های خاکستری مغز در این سن و سال از بین می‌رود.

خوشبختانه، تحقیقات اخیر به‌وضوح نشان می‌دهد که بخش‌هایی از مغز انسان می‌تواند به مرور زمان خود را با شرایط وفق دهد و حتی رشد کند.

برای مثال، براساس تحقیقی که سال 2000 روی رانندگان تاکسی لندن انجام شد، رانندگان باید اطلاعات بیش از 25 هزار خیابان این شهر را طی مدت چهار سال به‌طور کامل فرامی‌گرفتند. نتیجه به‌دست ‌آمده از این تحقیق نشان داد ناحیه هیپوکمپوس این افراد رشد قابل‌توجهی نسبت به رانندگان اتوبوس داشته که صرفا باید مسیر‌ها و علایم محدودی را به خاطر بسپارند. بر همین اساس، دانشمندان معتقدند فرآیند به‌خاطرسپاری نقشه این شهر باعث شده تا مغز افراد ارتباطات سیناپتیکی بسیار بیشتری را ایجاد کند که باعث خواهد شد سلول‌های بیشتری در مغز بتوانند با همدیگر ارتباط برقرار کنند. به عبارت دیگر، مغز یاد می‌گیرد برخی کمبود‌ها، نظیر ارتباط نورون‌ها با همدیگر را که باعث کندی عملکرد عصبی فرد می‌شوند جبران کند و عملکرد کلی آن به شکل چشمگیری افزایش یابد.

به چالش کشیدن مغز و استفاده مداوم از آن نقشی اساسی در بهبود عملکرد حافظه دارد. البته در این بین می‌توان به برخی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های اختصاصی برای افزایش قدرت حافظه اشاره کرد که با وجود برخورداری از مزایا، معایبی نیز دارند و استفاده مکرر از آنها باعث پدید آمدن اختلالات گوناگون در زندگی عادی خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌شود به جای استفاده از روش‌های الکترونیکی، از روش‌های طبیعی یادگیری نظیر یادگیری یک ساز موسیقی و حتی آموختن زبان خارجی استفاده شود. انجام این کارها به‌صورت روزمره و دائم باعث خواهد شد تا مغز ​فعال بماند و فرد دچار ضعف حافظه نشود.

براساس این تحقیقات، ورزش و رژیم‌های غذایی سالم و مناسب از روش‌های پیشگیری از زوال حافظه هستند. همچنین ارتباطات اجتماعی را نباید به هیچ عنوان دست‌کم گرفت؛ زیرا برقراری ارتباط مستمر با افراد پیرامون ما باعث تحریک نورون‌ها می‌شود و از نابودی ارتباطات سیناپتیک مغزی جلوگیری می‌کند. نکته بعدی برای داشتن حافظه خوب، استراحت مناسب و داشتن خواب شبانه کافی است.

درست است که هیچ چیز نمی‌تواند سلامت و احساس شادابی در زمان پیری را تضمین کند، اما رعایت کردن مواردی که ذکر شد این شانس را به شما خواهد داد تا بتوانید حداکثر میزان شادابی و سلامت خود را در سنین پیری حفظ کند و حافظه‌ای قوی‌تر از دیگران داشته باشید.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.