۱۳:۴۷ - چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳

دکتر پارسا در همایش سلامت روان خانواده تاکید کرد:

ضرورت آموزش خود مراقبتی به همه افراد جامعه در کنار سایر مهارت‌ها

به مناسبت هفته بهداشت روان و سلامت بانوان ایرانی و هفته جهانی کودک همایش یکروزه “سلامت روان خانواده”برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه با همکاری سازمان رفاهی تفریحی و اداره آموزش و پرورش شاهین شهر، همایش یکروزه سلامت روان خانواده با موضوع اهمیت سلامت روان و تشخیص و درمان بهنگام بیماریهای روانی و بیش فعالی در کودکان را برگزار کرد.

این همایش که با حضور مدیر، کارشناسان ستادی و مراکز بهداشتی درمانی شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه و حضور چشم گیرعموم مردم برگزار شده بود

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه “سلامت روان” را یکی از مباحث محوری برنامه تحول نظام سلامت در امر بهداشت معرفی کرد.

دکتر علی پارسا افزود: برای ارتقاء سطح سواد سلامت جامعه می بایست با انجام برنامه ریزی و هدف گذاری‌های صحیح، خود مراقبتی را در کنار سایر مهارت‌ها به افراد جامعه آموزش داد.

وی در ادامه حفظ سلامت روان، تغذیه صحیح و داشتن تحرک کافی را از مصادیق مهارت خود مراقبتی مطرح کرد.

دکتر جلال هاشمی متخصص اعصاب و روان نیز با تاکید بر اهمیت توجه به سلامت روان به تعریف سلامت روان پرداخت و افزود: میزان شناخت و توانمندی در زندگی، میزان رضایتمندی از خود ، زندگی و شغل، نحوه مقابله با موانع و مشکلات زندگی به طور مطلوب و قدرت سازگاری مناسبت در مواجهه با استرس ها، نحوه ایجاد روابط خوب و سازنده با اطرافیان، میزان سلامت روان شخص را فراهم می‌کند.

دکتر هاشمی ادامه داد: اعضای خانواده نقش به سزایی در بهبود زندگی بیماران روانی دارند و عدم کنترل دائمی، عدم توقع بالا، عدم انتقاد، عدم بحث و درگیری لفظی و فیزیکی و عدم قطع محبت و احترام را از وظایف آنها در رابطه با بیماران روانی برشمرد و به بیان علل بروز بیماری روانی و نحوه برخورد و درمان آن پرداخت.

در بخش دیگر این همایش دکتر کاظمی کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص اختلالات رفتاری کودکان با تاکید بر بیش فعالی و شیوه های برخورد با آن پرتحرکی بی هدف، رفتارهای تکانشی و عدم توجه و تمرکز کافی کودک در کارها و بازیها، تحریک پذیری، عدم اطاعت از والدین، سلطه گری و عدم تعهد به هنجارهای اجتماعی قبل از هفت سالگی را از نشانه های بارز بیش فعالی دانست.

وی تاکید کرد: دارو درمانی همراه بازی و کار درمانی لازمه درمان بیماری بیش فعالی کودکان است و در شرایط مناسب بهبودی این بیماری در سنین ۱۲ تا ۲۰ سالگی رخ می دهد و قبل از ۱۲ سالگی نادر می باشد.

کاظمی در ادامه نقش والدین و آموزگاران در کنترل و درمان بیماری بیش فعالی کودکان را بسیار مهم دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.