۱۸:۲۵ - سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳

اقدامات تقابلی آمریکا و عربستان در سایه بی‌تفاوتی ژنرال‌ها به جنگ نفتی

یکی از مهمترین اهداف آمریکا و عربستان از ایجاد رقابت پنهان و آشکار در کاهش قیمت نفت صادراتی کشورهای اوپک و همچنین تلاش برای جذب هرچه بیشتر مشتریان در بازار آسیا، ایجاد محدودیت های اساسی برای صادرات نفت ایران و ناتوانی دولت ایران از دسترسی به منابع لازم برای تامین بودجه سال جاری خود است.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نابه نقل از مهندس نیوز، تبانی آمریکا و عربستان برای کاهش قیمت جهانی نفت و افزایش میزان سهم صادرات خود به کشورهای آسیایی به حدی این روزها تشدید شده است که کارشناسان از آن به عنوان جنگ نفتی آمریکا علیه ایران و روسیه یاد می کنند.

اما در این بین آنچه رسانه های بین المللی بر آن تاکید دارند این است که یکی از مهمترین اهداف آمریکا و عربستان از ایجاد رقابت پنهان و آشکار در کاهش قیمت نفت صادراتی کشورهای اوپک و همچنین تلاش برای جذب هرچه بیشتر مشتریان در بازار آسیا، ایجاد محدودیت های اساسی برای صادرات نفت ایران و ناتوانی دولت ایران از دسترسی به منابع لازم برای تامین بودجه سال جاری خود است.

روحانی بزرگترین متضرر جهان از کاهش قیمت نفت

پایگاه اینترتی نشنال اینترست با اشاره به کاهش روزانه قیمت نفت در بازارهای جهانی، ادعا می کند که حسن روحانی رییس جمهور ایران تنها فردی است که بیشترین ضرر را از کاهش قیمت جهانی نفت متحمل می شود.

نشنال اینترست می نویسد: روحانی در عملی کردن وعده های خود مبنی بر رونق اقتصادی و کاهش تورم تا حدی موفق بوده، اما اگرچه بودجه سال جاری  دولت او به شدت انقباضی است، اما همین بودجه انقباضی هم در خطر خواهد بود.

نویسنده این مقاله در ادامه به چالش پیش روی دولت ایران برای تامین منابع بودجه از طریق فروش نفت اشاره می کند و می نویسد: بودجه سال جاری جمهوری اسلامی ایران بر پایه صادرات روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت با قیمت صد دلار بسته شده است اما از ماه ژوئن تا کنون، چند هزار بشکه در روز از میزان صادرات نفت ایران کاسته شده، و قیمت نفت خام هم تا کنون به زیر 91 دلار کاهش یافته است و پیش بینی می شود در ماههای آینده از 93- 94 دلار در هر بشکه فراتر نرود.

نشنال اینترست همچنین با یادآوری محدودیت هایی که تحریم ها برای انجام مبادلات و معاملات ایران با سایر کشور ها بوجود آورده اند، تاکید می کند که روحانی مشکلات زیادی را در راه تحقق وعده هایش پیش رو خواهد داشت.

5521452

نقش دیپلماسی فعال انرژی در کنترل بازار نفت

به گزارش مهندس نیوز، در این میان اما اقدامات دولت ایران به عنوان یکی از اعضای تاثیر گذار اوپک برای مقابله با جنگ نفتی – رسانه ای آمریکا و عربستان بر ضد کشورمان بسیار مهم و تاثیر گذار است. اقدامی که کارشناسان از آن به عنوان دیپلماسی فعال انرژی یاد می کنند.

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک مسئولیت اصلی کاهش قیمت نفت را متوجه عربستان می داند و می افزاید: این کشور به بهانه جبران کمبود نفت در بازار، سطح تولید خود را به از 8 به 10میلیون بشکه افزایش داده است.

وی معتقد است پیش از این که قیمت‌ نفت روند نزولی به خود بگیرد، دیگر اعضا ازجمله ایران باید وارد عرصه دیپلماسی فعال انرژی می‌شدند و در نهایت اعضای اوپک با چند تصمیم در جلسات مختلف مازاد عرضه را کنترل می‌کردند تا ثبات و تعادل به بازار برگردد و رفتار صادرکنندگان اصلاح شود.

البته ناگفته نماند هرگونه اقدامی از سوی دولت منوط به این خواهد بود که مسئولان نفتی کشورمان به رقابت شکل گرفته بین اعضای اوپک ازجمله عربستان و ایران اعتقاد و باور پیدا کنند. پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران درباره اقدام عربستان در کاهش بهای نفت خود در بازار جهانی اظهار داشته بود که اقدام برخی از کشورها در کاهش قیمت نفت خود را نمی توان جنگ کاهش قیمت نفت تلقی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.