۰۸:۰۰ - یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳

اختصاصی شاهین نا/حجة الاسلام حسن اسلامی

غدیر چراغ همیشه روشن هدایت و ولایت

ای مردم : هر کس از خدا و رسولش و علی و امامان که به شما معرفی نمودم اطاعت کند محققا به رستگاری بزرگی نائل شده است .

 پایگاه خبری“شاهین نا“، هیجدهم ذی الحجه، سال دهم هجرت ، درست هشت روز پس از عید قربان از طرف خدا و فرشته وحی در صحرای غدیر خم بیعت عمومی مردم با حضرت امیر المومنین (ع) صادر شدکه : یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ‏ المائده : ۶۷؛ ای رسول (ص) آنچه نسبت به ولایت علی(ع) به تو ابلاغ کرده ایم برای مردم بازگو .

هرپیامبری دارای جانشین و امام بوده و رسول خدا(ص) نیز می بایست جانشین و امامی داشته باشد که او را معرفی و برای او از مردم بیعت بگیرد ، اما در کجا؟ و در میان کدام جمعیت ؟

در کدام اجتماع عظیمی می شود مسئله بیعت برای امامت  امام علی (ع) را به گوش مسلمانان جهان رساند؟ اجتماع عظیمی چون سفر حج، آنهم حجه الوداع ، که همه مسلمانان از سراسر بلاد اسلامی به جهت حضور شخص پیامبر(ص) شرکت کرده بودند ، بهترین موقعیت بود.

پس از ابلاغ وحی و فراخوان امام علی(ع) به جایگاه سخنرانی ، اول کسی که دست علی (ع) را گرفت و با آن حضرت بیعت کرد، شخص رسول خدا(ص) بود و سپس دیگران با امام بیعت کردند. چون نبوت و رسالت بدون امامت و رهبری، دوام نمی آورد و ره آورد رسالت بر باد می رود ، خداوند منان فرمود: « وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه »

بعد از پیامبر مکرم اسلام(ص) گروه ، گروه مردم (زنان و مردان ) حتی خلفاء آمدند و به علی بن ابیطالب عرض کردند السلام علیک یا امیر المؤ منین و یا گفتند: بَخْ بَخْ لَکَ یَا عَلِیُّ أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَهٍ » به به ! (مبارک باد!) بر تو ای ابا الحسن از هم اکنون شما امام من و امام هر مرد و زن مسلمان می باشید . « کتاب سلیم بن قیس الهلالی / ج‏۲ / ۸۲۹ / الحدیث التاسع و الثلاثون‏[۱] …..  ص : ۸۲۸

               علی در عرش بالا بی نظیر است                            علی بر عالم و آدم  امیر است

به عشق نام مولایم نوشتم                                  چه عیدی بهتر از عید غدیر است

علی جان ، ردای فاخر امامت بدست حضرت ختمی مرتبت بر قامت رعنایت زیبنده شماست بر شما مبارک باد

چه عید با شکوهی است عید سعید غدیر خم و چه وظیفه سنگینی را پیامبر مکرم اسلام (ص ) بر دوش همگان گذاشت ، فرمود : فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَه روضه الواعظین و بصیره المتعظین (ط – القدیمه) / ج‏۱ / ۹۶ / مجلس فی ذکر الإمامه و إمامه علی ابن أبی طالب و أولاده صلوات الله علیهم أجمعین …..  ص : ۸۸ پس باید برسانند ( خبر غدیر ) حاضرین به غائبین و پدران به فرزندان .

وقتی پیامبر گرامی اسلام (ص) تمام سعی و تلاششان را برای این امر مصروف داشتند و وقتی حضرت زهرا (س) با حالت بیماری و کسالتی که بر اثر حوادث برایشان پیش آمده بود تبلیغ غدیر می کردند و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با گفتار و کردار سعی در تبلیغ این روز بزرگ داشتند ، چرا ما ساکت و بی تحرک باشیم و سهم خود را در ابلاغ این پیام الهی و روحبخش و حیات آفرین نداشته باشیم .

مگر غدیر فرمان الهی نیست و مگر نفرمودند اسلام بر پنج پایه و ستون بنا شده و اهم آن ولایت است . پس شایسته است ما دوستاران اهل بیت (ع) همچون مناسبتهای محرم و صفر با فرهنگ سازی ، هفته ولایت و امامت را از بهترین روزهای سال دانسته و برنامه ریزی خاصی برای  این ایام داشته باشیم .

در ادامه این نوشتار به نکته هائی پیرامون این واقعه عظیم اشاره ای داریم .

حدیث غدیر را ۱۱۰ نفر از صحابه ۸۴  نفر از تابعین ۳۶۰ نفر از علما و راویان طی قرن ها نقل کرده اند.

حاکم نیشابوری از علمای اهل سنت در کتاب مستدرک الصحیحین ج ۳ ص ۲۴ گفته است حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ آیه در مورد امیرالمومنین در سه بخش ولایت ، وصایت  و اولی الامر می باشد .

علی آئینه تمام نمای قرآن کریم است ، قرآن مجسم است ، قرآن در سیما و سیره آن حضرت ظهور کرده است .

قرآن کریم می فرماید : قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ حَتَّى تُقیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ وَ لَیَزیدَنَّ کَثیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ طُغْیاناً وَ کُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْکافِرین المائده : ۶۸ ‏

 

ترجمه :  بگو ای اهل کتاب شما هیچ جایگاهی ندارید مگر انکه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است بر پا دارید ولی به یقین آنچه را از طرف پروردگارت نازل شده بر طغیان و کفر بسیاری از آنها می افزاید . بنابر این ، از این گروه کافران غمگین مباش .

و در آیه ای دیگر اشاره دارد که : یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ‏ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاس ‏المائده : ۶۷

ترجمه :  ای پیامبر(ص) آنچه به تو نازل شده (از ولایت امیر المؤمنین) به مردم ابلاغ کن و اگر چنین نکردی رسالتت را کامل نگردانیدی و خداوند تورا از مردم امان می دارد

آیه ۶۷ سوره مائده در مورد وصایت مولا علی (ع) است .

و آیه ۵۹ سوره نساء مقام اولی الامری آن حضرت را بیان می فرماید.

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ (۵۹ )

ترجمه: ای کسانی که ایمان آوردید از خداوند و رسول و صاحبان امر خود اطاعت کنید

آیه إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون‏( مائده ۵۵ )

را در شان آقا امیر المومنین تفسیر نموده اند و علمای اهل تسنن نیز همین مسئله را می گویند.

ترجمه : بدرستیکه ولی و صاحب اختیار شما خداوند و رسول اوست و کسانی که نماز به پا میدارند و زکات می دهند در حالی که در رکوع هستند .

در آیه ای دیگر قرآن کریم فرمود : ٌ الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن (مائده ۳)

ترجمه : امروز مایوس شدند از گمراه کردن شما کسانی که کافر شدندو از آنان نترسید و ازمن بترسید

پیامبر مکرم اسلام (ص)  با این جمله حجت را بر همه تمام کردند که والذی نفسی بیده ، إِنَّ عَلِیّاً وَ شِیعَتَهُ هُمُ‏ الْفَائِزُون

ترجمه : قسم به کسی که جانم به دست اوست بدرستیکه علی و شیعیان او همانها رستگارانند .

و با این جمله ُ عَلِیٌ‏ مَعَ‏ الْحَقِ‏ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ و حدیث لَنْ‏ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض‏ کتاب سلیم بن قیس الهلالی ج‏۲   الحدیث ۶۱۶ ثامن‏[۱] …..  ص : ۶۱۳   شان و مقام آن حضرت را برای همگان روشن ساخت

ترجمه :  همشه علی همراه با حق است و حق همراه با علی است / قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی شوند تا حوض کوثر

و فرمودند : روز غدیر در آسمانها مشهور تر از زمین است و امام صادق (ع)  گوشزد کردند که : ارزش عید غدیر برابر با ۸۰ ماه است و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر خدا (ص) زیاد گفته شود.

نبی مکرم (ص) در خطبه غدیر فرمودند :  وَ مَنْ‏ یُطِعِ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏ فِی وَلَایَهِ عَلِیٍّ وَ الْأَئِمَّهِ ع مِنْ بَعْدِهِ‏ فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِیماً .تفسیر قمی ص ۱۹۷

ای مردم : هر کس از خدا و رسولش و علی و امامان که به شما معرفی نمودم اطاعت کند محققا به رستگاری بزرگی نائل شده است .

و امام رضا (ع)در فضلیت این روز با عظمت و به یاد ماندنی فرموئند  : وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِیمَانِ فَمَنْ‏ تَبَسَّمَ‏ فِی وَجْهِ أَخِیهِ یَوْمَ الْغَدِیرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ بِالرَّحْمَهِ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَهٍ وَ بَنَى لَهُ قَصْراً فِی الْجَنَّهِ مِنْ دُرَّهٍ بَیْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَهُ (اقبال الاعمال ج ۱ ص ۴۶۴)

( روز غدیر ) روز تبسم کردن در صورتهای مردم با ایمان است پس کسی که تبسم کند در صورت برادرش در روز غدیر خدا با رحمت نظر می کند به او در روز قیامت و ۱۰۰۰ حاجت او را برآورده می کند و قصری از در سفید برای او در بهشت بنا کند و چهره اش را خرم و با نشاط گرداند.

 

تهیه و تنظیم : حجة الاسلام حسن اسلامی  رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.