۰۸:۴۰ - سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳

شبکه بهداشت و درمان شاهین شهرو میمه؛

مقابله با افسردگی سالمندی

افسردگی درهمه سنین به چشم میخورد این اختلال در دوران سالمندی نیزشایع است.متخصصان امورروانشناسی ۷ راهکار را برای مقابله با افسردگی سالمندان برشمرده اند.

به گزارش پایگاه خبری“شاهین نا“ 

راهکارهای مقابله با افسردگی در سالمندی

افسردگی درهمه سنین به چشم میخورد این اختلال دردوران سالمندی نیزشایع است.تقریبا یک چهارم افراد 65 سال و بالاتر از افسردگی رنج می برد.بدین ترتیب متخصصان امورروانشناسی به دنبال راهکارهایی برای بالابردن سطح کیفیت زندگی سالمندان وکاهش افسردگی آنان هستند.

آنان ۷ راهکار را برای مقابله با افسردگی سالمندان برشمرده اند:

1)تشخیص افسردگی در سالمندان:

شناسایی و رفتار با افسردگی در سالمندان بسیار پیچیده تر از آن است که افراد در جوانی به خاطر سایر بیماری ها درگیر می شوند. سالمندان معمولاً به خاطر شرایط فیزیکی و موقعیت های اجتماعی گرفتار بحران افسردگی می شوند.

2)روابط با دوستان و همسالان:

مطالعات زیادی نشان داده است افراد با شبکه ارتباط اجتماعی قوی بخصوص در سنین سالمندی در برابر افسردگی و عصبانیت بیشتر در امان هستند.پیدا کردن دوستان جدید برای افراد مسن هنگام از دست دادن همسر، اقوام و دوستان بسیار مهم است.

3)تفکیک سوگ از افسردگی:

سوگ غالباً توسط خود شخص برطرف می شود.درحالی که افسردگی بسیار مداوم تر بوده و به نوعی غم بی امان است. به عبارت دیگر، شخص افسرده نمی تواند از سایر فعالیتهای زندگی اش لذت ببرد ودرزندگی تلاش کمتری می کند.او همچنین ممکن است به زیاده روی درخوردن و اختلالات خواب گرفتار شود.

4)درمان بی خوابی سالمند:

تحقیقات نشان داده است ۸۰ درصد افراد افسرده بی خوابی را تجربه کرده اند و افراد بسیار افسرده، بی خوابی زیادی دارند. یکی از راه حل های اساسی برای درمان افسردگی سالمندان یافتن مشکلات خواب آنها و تمرین بهبود در خواب است.

5)تشویق سالمند به یوگا :

بنابراین یک برنامه ورزشی مانند یوگا برای سالمندان بسیار مفید است، زیرا این ورزش در عین حال که تعادل، استحکام استخوان ها و سلامت جسمی سالمند را تضمین می کند، اعتماد به نفس سالمندان را بالاتر برده و ازکارافتادگی آنها جلوگیری می کند. البته پزشکان ورزش های زورآزمایی و مقاومتی را نیز توصیه می کنند.

6)شناسایی تغذیه و داروهای مورد استفاده:

در بسیاری از مواقع افراد افسرده در اثر تجویز دارو یا تغذیه غلط گرفتار این عارضه می شوند، بنابراین بررسی تغذیه و داروهای مورد استفاده او کمک بسیار بزرگی به تشخیص بیماری و درمان آن می کند. بنابراین برای این کار از یک متخصص تغذیه یا روانپزشکی کمک بگیرید.

7)همراه داشتن عکس:

روانشناسان به افراد سالمند راه ساده ای را پیشنهاد می کنند تا از افسردگی در امان بمانند. آنها توصیه می کنند سالمندان عکس هایی از خود و یا کسانی که دوستشان دارند در کیف پولشان بگذارند.

شبکه بهداشت و درمان شاهین شهرو میمه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.