۱۷:۳۵ - یکشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۳

اولین همایش مشترک شهرداران استان در شاهین شهربرگزار شد

اولین همایش شهرداران و مدیران عامل سازمان آتش نشانی شهرداری های استان در تالار شیخ بهایی شاهین شهر برگزار شد.

دکتر ذاکری شهردار شاهین شهر در اولین همایش مشترک شهرداران استان، شاهین شهر را شهری با وسعت 14 هزار هکتار و با جمعیتی بالغ بر 180 هزار نفر در شمال اصفهان معرفی کرد و گفت: شهرداری با خانواده یکهزار و 234 نفری مشغول خدمت رسانی به شهروندان این شهر می باشد.

وی از 38 پروژه فعال شهری در زمان حاضر در این شهرستان خبر داد و گفت: این پروژه ها به مناسبت های مختلف به بهره  برداری می رسد.

شهردار شاهین شهر افتتاح تعدادی از پروژه های عمرانی، فرهنگی و ورزشی این شهرستان با اعتبار 148 میلیارد تومانی در هفته دولت امسال را افتخاری برای مردم این منطقه عنوان کرد .

وی همچنین ضمن گرامیداشت روز آتش نشانی گفت: در حال حاضر 65  نیروی متخصص در سازمان ایمنی و آتش نشانی شهرداری شاهین شهر فعالیت می کنند که جزء نام آوران کشوری هتسند.

وی تعداد ایستگاه های آتش نشانی شاهین شهر را با احتساب ایستگاه مسکن مهر شاهین شهر در مجموع چهار باب برشمرد و گفت: پیش بینی می شود که نیروهای متخصص این سازمان تا یکصد نفر افزایش یابد.

وی، اطفاء حریق در شرکت اسنوا در کمتر از دو ساعت ، مهار آتش سوزی نفت سپاهان در کمتر از سه ساعت را از اقدامات مهم نیروهای خدوم این سازمان برشمرد.

وی در ادامه خطاب به معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان و از طرف جمعیت 180 هزار نفری مردم این شهر درخواست کرد که نسبت به جابجایی و بازنگری طرح آرامستان غرب اصفهان اقدامات شایسته ای صورت دهند .

“کمالی” مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان نیز در این همایش به ارائه آماری از فعالیت های آتش نشانی های شهرداری های استان پرداخت و گفت: در سال 92 در مجموع شش هزار و 636 حریق در شهرهای استان رخ داد که بالغ بر سه هزار و 600  حریق در شهر اصفهان رخ داده است.

وی همچنین از وقوع یک هزار و 526 حادثه در شهرهای استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سه هزار و 402 حادثه از این تعداد در اصفهان به وقوع پیوسته است .

وی تعداد فوتی های حوادث را در استان 288 نفر و تعداد مجروحان را 813 نفر برشمرد . کمالی مهمترین مشکل در حوزه سازمان ایمنی و آتش نشانی شهرداری های استان را کمبود نیروی انسانی برشمرد و گفت: : با توجه به اینکه بر اساس استانداری به ازای هر دو هزار و 500 نفر باید یک نیروی آتش نشان داشته باشیم با کمبود 620 نیروی آتش انشان مواجه هستیم .

“طرفه” معاون هماهمگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این همایش  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره رشادت ها و دلاورمردی های هشت سال دفاع مقدس گفت: حضور اقشار مختلف مردم و رهبری نظام جمهوری اسلامی دو مؤلفه مهم در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بود .

وی همچنین با تقدیر از آتش نشانان استان گفت : هم اکنون آتش نشانان همان سربازان صدیق نظام هستند که به تبعیت از رهبر و پاسداری از فرهنگ مقاومت و خون شهدا در تعالی نظام می کوشند .

وی تعداد شهرداری های استان را 106 شهرداری برشمرد و گفت: : اعتبار اصلی شهرداری های استان با توجه به جمعیت و فعالیت های آنها حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان است که 65 درصد آن که معادل یکهزار و 500 میلیارد تومان می شود ، متعلق به کلان شهر اصفهان است.

وی اظهار کرد : 75 درصد  این رقم در بخش عمرانی و مابقی در بخش اداری و جاری هزینه می شود . وی افزود: زمینه های فعالیت عمرانی استان به لحاظ نیازهای زیربنایی و توسعه استانی بیش از این است و امکان جذب اعتبار برای اجرای حداقل های زیربنایی فراهم است.

وی، یکی از وظایف شهرداری ها در حیطه خدمت رسانی به مردم را جلوگیری از خطر سیل و آتش سوزی عنوان کرد و گفت : امروز سازمان آتش نشانی در شهرهای مهم استان از جمله اصفهان، کاشان، نجف آباد، شاهین شهر ،خمینی شهر، فلاورجان و شهرضا دایر است.

وی افزود : این سازمان همچون سایر سازمان ها با کمبود تجهیزات و  نیروی انسانی مواجه است که با مرتفع شدن آن زمینه فعالیت آنها بیش از پیش فراهم می شود .

وی، یکی از نیازهای استان را در بخش مقابله با خطرات راه برشمرد و گفت : در بخش سیل و آتش سازی نیاز به برنامه داریم . وی نبود سیستم جمع آوری آب های سطحی در سطح استان را یکی از علل آبگرفتگی و بروز سیلاب در سطح خیابان ها و جاده ها برشمرد و گفت: نیازمند سیستمی متناسب با این شرایط هستیم.

وی موضوع آب را مسأله مهم استان در شرایط حاضر برشمرد و گفت: ادعا می کنم امروز فعالیت های عمومی نمایندگی دولت در استان از جمله فعالیت های عمرانی به ویژه در بخش آب به دور از مسائل سیاسی و عمدتاً به اتکای فعالیت های تخصصی و کارشناسی انجام می شود.

وی، تصویب سند 9 ماده ای مدیریت آب استان را اقدام بزرگی در این رابطه برشمرد . طرفه ، توجه به حقابه های بخش کشاوری ، شرب و صنعت را از دیگر اقدامات مدیریت استان در زمینه موضوع آب عنوان کرد.

وی  با اشاربه به اهمیت مدیریت مصرف آب در شرایط حاضر از بخش خدمات شهری شهرداری ها خواست تا در این زمینه همراه استان باشند.

مدیر کل هماهنگی و امور  شهری سازمان شهرداری و دهیاری های کشور نیز به عنوان مهمان ویژه این همایش گفت : در حال حاضر براساس آمار سال 92 سالانه حدود 160 هزار حادثه در کشور اتفاق می افتد که به نوعی حضور نیروهای ایمنی و آتش نشانی را موجب می شود.

“احمدی” افزود : در این تعداد حادثه حدود  چهار هزار و 500 نفر از هموطنان فوت کرده اند.

وی، همچنین تعداد ایستگاه های آتش نشانی در سطح کشور را یکهزار و 200 ایستگاه برشمرد و گفت: حدود 500 ایستگاه در پنج سال گذشته احداث شده و بیشترین آن در استان اصفهان است.

وی افزود: در دولت جدید به دنبال طرح زیربنایی در حوزه ایمنی و آتش نشانی هستیم تا بر مشکلات عدیده در این حوزه غلبه کنیم.

وی، موضوع جایگاه آتش نشانی در شهرداری ها را از اهمیتی حتی بالاتر از ابزارها و تجهیزات آتش نشانی دانست و گفت: در بسیاری از شهرداری ها آتش نشانی در جایگاه خود که نظارت بر ایمنی ساختمان هاست قرار ندارد.

وی همچنین موضوع نیروی انسانی در آتش نشانی را نیز بسیار  بااهمیت برشمرد گفت: در سال های گذشته شاید آتش نشانی تبعیدگاهی برای سایر نیروها بوده است اما در حال حاضر افرادی با آمادگی جسمانی بالا و خلاق در این بخش فعالیت دارند.

وی از وجود 58 تیم ورزشی آتش نشانی در کشور خبر داد و گفت:  : 30 مربی دوره دیده در خارج از کشور آموزش های این افراد را به عهده دارند.

وی بحث مشارکت های مردمی را در کنار مباحث پیشگیرانه در مقوله ایمنی شهروندان بسیار بااهمیت دانست.

وی تدوین لایحه قانون جامع ایمنی شهری و روستایی در وزارت کشور را اتفاقی خوب برای فائق آمدن بر مشکلات حوزه های مختلف سازمان های آتش نشانی دانست که به عنوان مصوبه دولت  مقرر شده که ظرف شش ماه این لایحه تهیه و به دولت ارائه شود.

وی همچنین تشکیل کارگروه حوزه ایمنی و آتش نشانی را از دیگر اقدامات در این بخش دانست که اخیراً سند آسیب شناسی حوزه آتش نشانی در این حوزه تهیه شده  و در کمیسیون نهایی کمیته تخصصی کلان شهرها در انتظار تصویب است. وی از جمله برنامه های سال جاری این سازمان را تجهیز شهرداری های زیر 50 هزار نفر جمعیت به ماشین آلات آتش نشانی عنوان کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.