دیدگاه اسلام در خصوص پوشش مناسب
لباسهای قوم لوط در بازار!
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) میفرماید: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخفام است: طلا و لباس نازک
پوشش
انتخاب نوع لباس و خرید آن همواره یکی از دغدغههای آدمی به ویژه بانوان بوده که ائمه (علیهم السلام) دستورات خاصی در این زمینه دارند؛ بر این اساس آداب پوشش از منظر ائمه اطهار علیهمالسلام موضوعی است که آیتالله جوادی آملی آن را در کتاب «مفاتیحالحیات» ذکر کرده است که بخش دوم آن تقدیم خوانندگان میشود.
پوششهای پسندیده
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میفرماید: برای حضور در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونهای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید، زیرا خدا زشتی و و زشتنمایی را دوست ندارد؛ همچنین میفرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن کفن کنید.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) باز میفرماید: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمیکنم تا پس از من سنت شود.
امیر مومنان(علیه السلام) میفرماید: لباس پنبهای بپوشید، چرا که آن لباس رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و لباس ما (اهل بیت) است و آن حضرت لباس پشمین و مویین را جز هنگام بیماری نمیپوشید. البته این بدان معناست که هر یک از لباس پشمی و پنبهای در مورد مناسب خود سزاوار پوشیدن است.
راوی گوید: هرگاه امام حسن (علیه السلام) برای اقامه نماز برمیخاست بهترین لباس را میپوشید. پرسیدند: چرا بهترین لباس خود را میپوشید؟ فرمود: خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد، پس خود را برای پروردگارم زیبا میکنم و او میفرماید: «در هر مسجدی خود را بیارایید» از این رو، دوست دارم بهترین لباسم را بپوشم.
امام صادق(علیه السلام) میفرماید: کتان از [جمله] لباس پیامبران است؛ همچنین میفرماید: روز جمعه خود را بیارایید و پاکیزهترین لباستان را بپوشید.
راوی میگوید: امام رضا(علیه السلام) در تابستان بر حصیری مینشست و در زمستان بر زیراندازی مویین و لباسش خشن بود؛ اما چون در میان مردم حاضر میشد لباس آراسته بر تن میکرد.
امام رضا(علیه السلام) میفرماید: روز جمعه مستحب است که مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاکیزهترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش بو کند.
پوششهای ناپسند
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) میفرماید: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخفام است: طلا و لباس نازک و نیز میفرماید: ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. علی(علیه السلام) پرسید: این چه اطاعتی است؟ فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد؛ همان گرامی به علی(علیه السلام) فرمود: ای برادر! به تو سفارشی میکنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگیرد؛ همچنین فرمود: از خصلتهایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر (ابریشم) بود.
امیر مؤمنان(علیه السلام) میفرماید: ۶ چیز از اخلاق قوم لوط [قومی که به سبب همجنسگرایی دچار خشم و عذاب الهی شد]در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده میشود، گشودن و باز گذاشتن دکمههای پیراهن و قبا و … ؛ همچنین میفرماید: لباس سیاه نپوشید، چرا که آن لباس فرعون است؛ نیز میفرماید: هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.
امام باقر (علیه السلام) میفرماید: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) امتش را از به دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود.
امیر مومنان (علیه السلام) پیوسته میفرمود: امور این امت همواره به خیر و صلاح خواهد بود مادامی که به سان عجمها [بیگانگان] غذا نخورند و لباس نپوشند پس هرگاه چنین کردند خدا خوارشان میکند.
امام صادق (علیه السلام) میفرماید: کفش باریک و نوک دراز نپوشید، چرا که آن، کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.
به فرموده امام صادق(علیه السلام) : رسول خدا (ص) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی میفرمود.
لباس شهرت
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از انگشتنما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط) نهی فرموده است: افراطی در نازکی، نرمی و بلندی لباس و یا تفریط در ضخامت، زبری و کوتاهی آن و نیز میفرماید: لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز میفرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین میفرماید: هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند.
امام حسین (علیه السلام) میفرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباسی از آتش بر او بپوشاند.
حضرت امام صادق (علیه السلام) میفرماید: خدا لباس شهرت را دشمن دارد؛ همچنین میفرماید: برای خواری مرد همین بس که لباس انگشتنما و بدنام کننده بپوشد.
از این نوع روایات سبک زندگی اسلامی که از چهارده معصوم(علیهم السلام) نقل شد در “مفاتیح الحیات” کم نیستند. تمام جملات زیبای مذکور از امامان و پیامبر گرامی اسلام است که میبینیم کوچکترین نکات مبتلابه امروز ما را مورد اشاره قرار دادهاند.
چند روایتی که آمد تنها بخش از فصل “لباس و پوشش” مفاتیح الحیات است. این کتاب نمونه عملی زندگی به سبک اسلامی است که میتوان به وسیله آن خود را طراز داد، اینکه تا چه میزان اسلامی رفتار میکنیم، میپوشیم، فکر میکنیم، سخن میگوییم و … .
اگر همین الآن برای دومین مرتبه برگردیم و روایات بالا را بازخوانی کنیم میبینیم که اگر نگوییم تماما بلکه اکثرا عامل به نهیشدگان هستند! کفش نوک باریک، انگشتر طلا، پوشیدن لباس زنان توسط مردان و بلعکس، لباس نازک و حریر، لباس شهرت، باز گذاشتن دکمههای پیراهن و غیره تماما همانهایی هستند که نهی شده و جامعه مانند قوم لوط را رقم زدند.
حالا کافیست اگر در تهران هستید، به خود زحمت دهید و به مرکز پایتخت، میدان هفت تیر بروید و ببینید چند درصد فروشگاههای این میدان که بورس لباس زنانه است، لباسهای قوم لوط را میفروشند؟ و آیا عابران و خریداران لباسهای قوم لوط بر تن ندارند؟!
با توجه به اینکه دین مبین اسلام که تا این حد مسائل را باز کرده و مردم را نهی و امر، آیا واقعا نباید در حکومتی که پس از ۱۴۰۰ سال توانسته تشیع را مبنا و پایه قرار دهد و از مظلومیت قدری رهانیده شود، الگو قرار گیرد؟
در پایان باید پرسید: آن “الگوی ایرانی، اسلامی” که سالهاست در کلام رهبر معظم انقلاب دیده و شنیده میشود، آیا عمل هم میشود؟