۲۳:۳۳ - شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳

اگر نفخ می‌کنید، بخوانید

یک متخصص بیماری‌های داخلی نفخ، درد شکمی بویژه درد صبحگاهی را از علایم سندرم روده تحریک‌پذیر دانست و در عین حال گفت: تغییرعادت اجابت مزاج مهم‌ترین علامت سندرم روده تحریک پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادکتر قباد سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سندرم روده تحریک پذیر که در اصلاح عامیانه به اشتباه کولیت عصبی روده خوانده می‌شود یک عارضه غیرارگانیک است که نمی‌توان علت خاصی برای بروز آن مطرح کرد.

وی افزود: برخی معتقدند که ژنتیک در بروز این عارضه تاثیرگذار است، اما این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است. در برخی موارد نیز گفته می‌شود یک بیماری عفونی روده یا استرس شدید روحی نیز می‌تواند زمینه‌ساز سندرم روده تحریک‌پذیر باشد.

سلیمی اختلال در عملکرد روده را مهم‌ترین پیامد این عارضه برشمرد و افزود: در سندرم روده تحریک‌پذیر حرکات روده و تخلیه آن غیرعادی می‌شود. در برخی موارد این حرکات شدید است و فرد با اسهال مواجه می‌شود، در برخی موارد حرکات روده کند شده و فرد دچار یبوست می‌شود و در برخی موارد نیز فرد به تناوب هر دو حالت را دارد. البته در این بیماری، این علایم باید بیش از سه ماه به طول انجامد و دلیل خاصی هم برای آن وجود نداشته باشد.

وی نفخ، درد شکمی بویژه درد صبحگاهی، اتصاع شکم، تجمع گاز در شکم و… را از دیگر علایم سندرم روده تحریک‌پذیر دانست و گفت: این علایم نباید با خونریزی و کاهش وزن همراه باشد. در این صورت شرایط کاملا متفاوت است و فرد ممکن است با بیماری‌های دیگری حتی سرطان مواجه باشد.

به گفته این پزشک متخصص از آنجاکه هنوز دلیل اساسی برای سندرم روده تحریک پذیر مطرح نشده، درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد و اکثر درمان‌ها بر پایه کنترل علایم از جمله درمان یبوست، اسهال و نفخ است.

وی با بیان اینکه درمان‌های حمایتی از جمله کاهش استرس نیز می‌تواند موثر باشد، خاطرنشان کرد: برخی از مواد غذایی نفاخ و پرچرب، نوشابه‌های گازدار و … نیز می‌توانند علایم را تشدید کنند که باید از مصرف آنها پرهیز شود.

سلیمی با تاکید بر اینکه کولیت عصبی روده در اغلب موارد خوش خیم است، گفت: افراد مبتلا به این عارضه باید سبک زندگی خود را اصلاح کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.