۱۲:۵۵ - پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳

رئیس کلینیک اختلالات خواب:

خطرات بیدار شدن در طول خواب شبانه

به گفته دکتر خسرو صادق‌نیت خواب منقطع داشتن عوارضی نظیر خواب 4 ساعته بر بدن دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نارئیس کلینیک اختلالات خواب بیمارستان بهارلو هشدار داد چندین مرتبه بیدار شدن در طول خواب شبانه حتی اگر فرد 8 ساعت بخوابد روی تمرکز و توجه، خلق و خو و احساسات فرد اثر منفی می‌گذارد.

به گفته دکتر خسرو صادق‌نیت خواب منقطع داشتن عوارضی نظیر خواب 4 ساعته بر بدن دارد.

این فلوشیپ خواب  در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری «سلامانه» افزود: «افزایش اشتها و سیری‌ناپذیری از عوارض ناشی از کم‌خوابی است. معمولا افرادی که دچار کم‌خوابی هستند، اشتهای بیشتری به مصرف موادغذایی پرکالری و شیرین دارند و کمتر به سوی مصرف موادغذایی سالم و میوه و سبزی گرایش می‌یابند.»

او همچنین کاهش توجه و تمرکز و افزایش احتمال تصادفات جاده‌ای را از دیگر عوارض ناشی از کم‌خوانی دانست و گفت: «کسانی که کمتر از 6 ساعت در در طول شب می‌خوابند بیش از سایرین در معرض تصادفات جاده‌ای قرار دارند زیرا هماهنگی چشم و دست و پا هنگام رانندگی در این افراد افت می‌کند. البته خستگی ناشی از کم‌خوابی باعث کاهش توجه، تمرکز و همچنین حافظه و توانایی یادگیری نیز می‌شود.»

رییس کلینیک اختلالات خواب بیمارستان بهارلو در ادامه افزود: «خواب خوب داشتن از جمله مواردی است که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و دیده شده کسانی که دچار کم‌خوابی هستند سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و بیشتر دچار عفونت یا بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی می‌شوند.»

صادق‌نیت با تاکید بر اینکه افراد باید به ساعات خواب خود توجه کافی داشته باشند، ادامه داد: «افزایش احتمال ابتلا به سکته‌های مغزی و حملات قلبی و همچنین ابتلا به چاقی و دیابت از دیگر عوارض کم‌خوابی است. به گونه‌ای که افراد میانسال یا سالمندی که به دلایلی کمتر از 6 ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر در معرض سکته‌های قلبی و مغزی، ابتلا به فشارخون بالا، سختی شراین و نارسایی‌های قلبی قرار دارند. علاوه بر این، این افراد به دلیل اختلالی که در ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها به وجود می‌آید، میل بیشتری به خوردن دارند که این مساله در درازمدت باعث چاقی و اضافه وزن و مقاومت بدن به انسولین می‌شود که عامل ابتلا به چاقی است.»

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.