۰۸:۰۰ - دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳

دکتر پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه اعلام کرد:

مهرماه آغاز اجرای فاز اول طرح تحول سلامت با ده بسته خدمتی جدید در شهرستان

گفتگوی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازمراحل اجرای طرح جامع سلامت در سطح شهرستان که پایلوت اجرای این طرح می باشد با پایگاه خبری شاهین نا

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادکترعلی پارسا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه پس از گذشت یک ماه از انتصاب خود، در گفتگویی با پایگاه خبری شاهین نا، و پاسخ به پرسش مطرح شده که چه نیازی به تغییر و تحول در حوزه سلامت وجود داشت؟ 

–  استقرار نظام  شبکه های بهداشتی درمانی کشور در سال 1364 براساس بافت جمعیت غالب در کشور (70% جمعیت روستایی و 30% شهری) و با محوریت بهورز طراحی گردید و دستاوردهای بهداشتی درمانی چشمگیر نظیر کاهش شاخصهای مرگ نوزادان، کودکان و مادران باردار و پوشش کامل واکسیناسیون وکنترل بیماریها ی عفونی و … بوده است اما معکوس شدن بافت جمعیتی کشور از روستایی به شهری( 70% جمعیت شهری و 30% روستایی که در استان اصفهان  85% شهری است)و گسترش پدیده حاشیه نشینی در شهرها تغییر در ساختار نظام سلامت را ضروری مینماید.

از طرفی تغییر سیمای بیماریها نسبت به دهه اول بعد از انقلاب از بیماریهای عفونی و واگیردار  به بیماریهای غیر واگیر و ایجاد بیماریهای نوپدید و بازپدید و همچنین بروز مرگهای زودرس ناشی از هفت عامل خطر ساز در کشور (چاقی – کم تحرکی – تغذیه ناسالم – دخانیات – فشار خون بالا – قند خون و کلسترول بالا) نیز تغییر در ساختار نظام سلامت را ضروری مینماید.

از طرف دیگر غیر فعال بودن پوشش بهداشتی در شهرها که حدود 30% جمعیت شهری، خدمات سلامت را از سیستم دولتی دریافت می نمایند که مسلما پاسخگوی نیاز جمعیت شهری  نبود و عدم توجه و تامین سلامت افراد سالم و توجه محدود به گروههای هدف و عدم غربالگری و همچنین تغییر سیاستهای جمعیتی کشور و الزامات قانونی برنامه های توسعه کشور افزایش آگاهی و تغییر نگرش و نیازهای مردم در حوزه سلامت نیز تغییر در ساختار نظام سلامت را ضروری مینماید.

–  در این راستا با استقرار دولت یازدهم و ابلاغ سیاستهای کلی سلامت و سیاستهای جمعیتی توسط مقام معظم رهبری وحمایت مجلس محترم در تامین منابع مالی لازم وزارت بهداشت و درمان طرح تحول نظام سلامت در حوزه درمان و بهداشت را تدوین و به مرحله اجرا گذاشت.

شاهین نا: مهمترین ویژگی های برنامه های طرح تحول سلامت در بخش درمان که از پانزدهم اردیبهشت و همزمان با سراسر کشور در بیمارستان گلدیس و حضرت محمد(ص) میمه آغاز شده است شامل چه موارد می باشد؟

1-     کاهش میزان پرداختی بیماران بستری و دریافت خدمات کامل توسط بیماران در بیمارستان

2-     حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

3-     برنامه مقیمی پزشکان متخصص در بیمارستان ها

4-     ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت طبق تعاریف استاندارد (از جمله حداکثر تعداد ویزیت پزشک متخصص 8 بیمار در ساعت)

5-     ارتقاء کیفیت هتلینگ

6-     حمایت مالی از بیماران خاص ، صعب العلاج و نیازمند

7-     برنامه ترویج زایمان طبیعی، و کاهش میزان سزارین به میزان 10% در سال، و همچنین رایگان شدن زایمان طبیعی

8-     پایش و ارزشیابی و نظارت طرح تحول نظام سلامت توسط تیم های کشوری، قطب، دانشگاهی و شهرستانی (در 4 سطح)

دکتر پارسا در ادامه برنامه های طرح تحول سلامت در بخش بهداشت را که شامل 6 پروژه و 6 برنامه می باشد را به شرح ذیل معرفی نمود.

پروژه 1: آموزش و توانمند سازی تیم سلامت که در 5 برنامه تعریف شده است

1-1                دوره کاردان یا کارشناس بهورز

1-2               ارتقاء مراکز آموزش بهورزی به مراکز آموزش عالی

1-3              اعطاء مدرک کارشناس ارشد جامعه نگر به مربیان بهورزی طی دوره آموزشی خاص

1-4              MPH پزشکان

1-5              آموزش تیم سلامت

پروژه 2: استقرار پایش و ارزشیابی خدمات سلامت

پروژه 3: تکمیل، تجهیز و توسعه شبکه بهداشتی کشور (بهبود فضای فیزیکی مراکز و خانه های بهداشت، احداث و تعمیرات اساسی)

پروژه 4:تدوین  10 بسته خدمتی جهت ارائه در شبکه جامع  و همگانی سلامت

پروژه 5 : تقویت ارتباط و همکاری بخش بهداشت با مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و مراکز آموزشی

پروژه 6 : ارتقاء نظام اطلاعات سلامت (پرونده الکترونیک سلامت ، برنامه ثبت مرگ ومیر و بیماریها ، سامانه اطلاع رسانی )

وی همچنین 6 برنامه تحول حوزه بهداشت نیز به شرح زیر اعلام کرد:

1-      ارائه خدمات سلامت به روستاییان و عشایر و شهرهای زیر 20000 نفر که از 1/6/93 در کلیه روستاهای شهرستان و شهرهای میمه و وزوان و گرگاب اجرا میگردد

2-     تامین خدمات در حاشیه شهرها که آمارگیری آن در شهرهای شاهین شهر و گز صورت گرفته و در حال ورود اطلاعات خانوارها به سامانه سلامت ایرانیان در شبکه هستیم و انشائ اله تا مهر ماه اجرا آن آغاز خواهد شد

3-     استقرار شبکه جامع و همگانی سلامت که در  این رابطه شهرستان شاهین شهر  و میمه بعنوان پایلوت اجرا طرح در استان انتخاب گردیده است. و انشائ اله تا مهر ماه اجرا آن آغاز خواهد شد

4-     ارائه خدمات سلامت در کلان شهرها

5-تقویت و نهادینه سازی همکاری بین بخشی حوزه بخش بهداشت(محوری ترین برنامه بین بخشی حوزه سلامت ،کارگروه سلامت و امنیت غذایی است)

6-برنامه ملی ترویج و توسعه خود مراقبتی

 

Dr.parsa

 

شاهین نا: مهمترین اولویت کاری دکتر پارسا در مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان چه می باشد؟

– نکته مهم و حائز اهمیت، پایلوت شبکه جامع و همگانی سلامت کشور شهرستان شاهین شهر و میمه می باشد که پیاده و اجرایی کردن طرح جامع و همگانی سلامت به نحو مطلوب در شهرستان را اصلی ترین اولویت کاری خود می دانم.

شاهین نا: اجرای طرح جامع سلامت  به چه صورت می باشد و آیا تغییری در سیستم نظام سلامت جاری و مرسوم خواهد داشت؟

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان با اشاره  به دو تغییرعمده و محتوایی درارائه بسته خدمتی سلامت به مردم و همچنین تغییرساختار شکلی درارائه دهندگان ونحوه ارائه خدمت اظهار داشت: اولین تغییر در بسته های خدمتی مرسوم در سه دهه گذشته در نظام شبکه سلامت می باشد و دومین تغییر در ارائه دهندگان خدمت می باشد که دربسته خدمتی جدید در قالب پزشک خانواده درهر پایگاه سلامت به ازای هر 2500نفر در مناطق شهری یک پزشک و ماما حضور خواهند داشت که هر 5 پایگاه با جمعیت 12500 نفر نیز تحت نظر یک مرکز سلامت با حضور تیم سلامت متشکل از رشته های مختلف قرار خواهند گرفت که تلاش خواهیم کرد با تغییرات عمده‌ای که درساختار بهداشت و درمان ایجاد شده، علاوه بر پاسخگو بودن به نیازها و مشکلات سلامتی مردم در جامع شهری، ارتقای سطح سلامت جامعه و رضایت مندی مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

شاهین نا: اجرای طرح جامع سلامت در جمعیت روستایی به چه شکلی خواهد بود؟

با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده در روستاها طی سنوات گذشته، عمده تغییر در ارائه بسته های خدمتی می باشد.

شاهین نا: مرحله زمانبندی اجرای طرح جامع سلامت از چه زمانی خواهد بود؟

با توجه به ظرفیت‌های خوب هم به لحاظ بعد فرهنگی در مشارکت و همراهی مردم  وهمچنین شبکه بهداشت و درمان شهرستان با وجود نیروانسانی خوب و با تجربه که در شهرستان وجود دارد،امیدواریم  که در کنار این دو ظرفیت با لطف خدا بتوانیم با همکاری خوب مسئولین شهرستان و رسانه ها از مهرماه سال جاری فاز اول شبکه جامع سلامت را اجرا و نتیجه مطلوبی را بدست آوریم.

شاهین نا: با توجه به اجرای طرح جامع سلامت آیا نیاز به افزایش پایگاه سلامت خواهد شد؟

اجرای طرح جامع سلامت با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار بخش دولتی خواهد بود. بدین صورت که مطب‌های خصوصی پزشکان در صورت دارا بودن فضای فیزیکی مناسب در چارچوب برنامه پزشک خانواده پایگاه های سلامت و مراکز سلامت نیز با پوشش جمعیت 12500 نفر در مراکز دولتی مستقر خواهند شد.

شاهین نا: با توجه به مدت زمان مدیریت شما در شبکه بهداشت و درمان شهرستان وضعیت بهداشت و درمان را چگونه ارزیابی می کنید؟

–  وضعیت موجود بهداشت و درمان شهرستان در شان و شخصیت و جایگاه مردم خوب شاهین شهرنیست که ارتقاء باید داده شود، ضمن تقدیر از زحمات مدیران گذشته علی رغم تلاش های زیادی که انجام شده ولی مشکلات فراوانی در حوزه بهداشت و درمان شهرستان وجود دارد بزرگترین مشکل در خدمت رسانی مطلوب به مردم در حوزه درمان و بویژه بیمارستان گلدیس ، در حوزه بهداشت نیز مشکلات کمتری نسبت به حوزه درمان و همچنین در حوزه تجهیزات و منابع و فضای فیزیکی نیز مشکلاتی موجودمی باشد که تلاش خواهیم کرد با ساماندهی وارائه خدمت به نحومطلوب در حوزه درمان و ایجاد انگیزه‌های کاری برای کارکنان و ساماندهی مناسبت تری در حوزه بهداشت با ارائه خدمات مناسب و با کیفیت موجب رضایتمندی و بهرمندی مردم شهرستان شود.

شاهین نا: در خصوص ساماندهی اغذیه فروشی های سیار سطح شهر چه برنامه ای دارید؟

– با تشکیل 3 جلسه کارشناسی و تدوین دستورالعمل، اغذیه فروشی ها ی سیار(سمبوسه و فلافل فروشی ها) سامادهی می شوند. اغذیه فروشی های مزبور پس از استقرار موقت در فاز اول طی 2 سال آینده در فاز دو تبدیل به واحدهای استاندارد خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.