۱۰:۴۵ - دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

مراقب چشم های خود باشید

این روزها آفتابی شدن هوا فرصتی ایده آل است برای تجارت فروشندگان دوره گرد عینک های آفتابی.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نااین روزها آفتابی شدن هوا فرصتی ایده آل است برای تجارت فروشندگان دوره گرد عینک های آفتابی؛ دستفروشانی که عینک های آفتابی را به کمتر از نصف قیمت می فروشند و ادعا میکنند که عینک هایشان استاندارد و بی خطر است!

یاسر دستفروشی است که در یکی از خیابان های شهر به عرضه­ی عینک آفتابی مشغول است و از کسب وکارش راضی است. قسم می خورد که همه­ی عینک هایش ضدUV و بی خطر است و دلیل آن را هم تعداد مشتریانش می داند. قیمت عینک های آفتابی اش که برخی از آن ها اتفاقاً مد روز هم هست تا 45هزارتومان قیمت دارد، اما به هنگام پرداخت پول از سوی مشتری، تا بیش از نصف این نبلغ را چشم پوشی می کند! خودش می گوید که اغلب محصولاتش را از طریق بنادر جنوبی کشور و در برخی موارد از طریق شهرهای مرزی غربی خریداری می کند و اعتراف می کند که در برخی موارد، این اجناس را به صورت معیار وزنی(کیلویی) می خرد! تنها دغدغه اش حضور سرزده­ی مأموران مبارزه با سد معبر شهرداری است! یاسر اعتقاد دارد که خریداران بیش تر برای تأثیر در پوشش ظاهری شان از عینک های آفتابی استفاده می کنند! او از آسیب های استفاده از عینک های آفتابی غیر استاندارد به چشم وارد می کند، بی خبر است!

کمی آن سو تر، محل عرضه­ ی رسمی عینک های آفتابی و به عبارت صحیح تر، عینک های آفتاب گیر است. فروشنده­ی جوانی عینکی شبیه به عینک عرضه شده از سوی آن دستفروش را با قیمتی بسیار بالاتر به مشتریان عرضه می کند، در ریشه یابی دلایل این تفاوت نرخ در می یابم که تضمین سلامتی و استاندارد بودن این کالا به همراه مارک دار بودن آن، اصلی ترین عوامل پربهابودن آن است. این فروشنده می گوید که چندسالی است کسب و کار فروشندگان رسمی این صنف بر اثر ازدیاد حضور دستفروش ها کمی کساد شده است، اما او معتقد است که هنوز هم افرادی که به سلامت بینایی خود اهمیت می دهند، از مصرف عینک های آفتابی غیراستاندارد پرهیز می کنند. اما عینک آفتاب گیر استاندارد چه مشخصاتی دارد؟ مطمئن ترین راه این است که استفاده از عینک های ضدآفتابی را تحت نظارت چشم پزشک انجام دهید، در غیر این صورت هنگام تهیه­ی عینک آفتابی از مجهزبودن سطح عینک به UV:400 اطمینان حاصل کنید. دستگاه های ضریب انسداد اشعه­ی فرابنفش در فروشگاه های معتبر عینک فروشی می تواند نبودUV:400را به اثبات برساند. راه حل دیگر این است که از قطعه ای عدسی طبی حساس به نور آفتاب بهره گیرید، یک قطعه عدسی طبی فتوکرومیک یا سوپرفتوکرومیک را در سطح درونی عینک آفتاب گیر قرارداده و سطح بیرونی عینک آفتابی را در برابر اشعه خورشید قراردهید، بعد از حدود سه دقیقه درصورتی که عدسی طبی تغییر رنگ داد، اطمینان داشته باشید که عینک آفتابی شما تقلبی است زیرا اشعه­ی ماورای بنفش را از خود عبور داده است، در غیر این صورت با خیال راحت عینک تان را به چشم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.