۰۹:۱۵ - یکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳

چه کسانی به نیابت از رهبر معظم انقلاب نماز جمعه می خوانند؟

نهال نماز جمعه تهران 5 مرداد 58 و با این جمله آیت الله محمود طالقانی کاشته شد:«امروز طلیعه انجام این فریضه بزرگ الهی و این صف بزرگ جهاد و توحید است».

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا«نماز جمعه متعلق به نظام است.» جمله ای که بارها مطرح شده است تا حکایت گر آن باشد که نه تنها سلایق سیاسی و جناحی نباید از تریبون نماز جمعه بیان شود بلکه باید از این همایش و گردهمایی دینی برای انسجام سیاسی نظام بهره گرفته شود. از همین روست که نماز جمعه را نمازی عبادی – سیاسی می‌نامند، آنجا که خطیب نماز جمعه ضمن پرداختن به مباحث دینی و شرعی گریزی نیز به اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه زده و تذکرات و موارد لازم را یادآور می شود.

 
امام جمعه دائم از طرف شورای سیاست گذاری ائمه جمعه انتخاب می شود. امام جمعه دائم این اختیار را دارد که یک یا چند نفر را به عنوان امام جمعه موقت همان شهر انتخاب کند. در همین راستا شهر تهران تاکنون امام جمعه های زیادی را به خود دیده است. 
 
پنجم مرداد سال 1358 اما همان روزی بود که نهال نماز جمعه تهران به دستور بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و به دست حضرت آيت‌الله طالقاني در دانشگاه تهران كاشته شد تا آیت الله طالقاني نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی باشد. ایشان از مبارزین و یاران امام راحل در دوران قبل از انقلاب بودند. بعد از انقلاب اسلامی و پس از ترور آیت الله مرتضی مطهری ایشان ریاست شورای انقلاب اسلامی را برعهده گرفت. آیت الله طالقانی از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی نیز بودند. در مرداد ماه سال 58 ایشان از سوی امام خمینی رحمه الله علیه به عنوان امام جمعه تهران منصوب شدند که تا پیش از مرگ، 5 نماز جمعه را برگزار کردند. 
 
رهبر معظم انقلاب در حال حاضر امام جمعه دائم تهران هستند و آیت الله احمد جنتی، آیت الله امامی کاشانی، آیت الله موحدی کرمانی، حجت الاسلام سیداحمد خاتمی و حجت الاسلام صدیقی امام جمعه های موقت تهران می باشند. آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز تا چند سال پیش از جمله امام جمعه های موقت تهران بودند که بعد ازحوادث انتخاباتی سال 88 آخرین نماز جمعه وی در تیرماه آن سال با حاشیه های زیادی همراه شد و آیت الله از آن زمان دیگر به تریبون نماز جمعه بازنگشت. 
 
آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی، آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی هم در دوره هایی دیگر در جمع امام جمعه های موقت تهران حضور داشتند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.