۱۲:۳۵ - سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳

روزه داری برای درمان ۱۰ بیماری تاثیر دارد

اگر چه در گذشته روزه را صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از جنبه سلامتی و احیای بدن پس از 11 ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نابه نقل از مهر، اگر چه در گذشته روزه را صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از جنبه سلامتی و احیای بدن پس از 11 ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.

به طوری که امروز شاهدیم در کشورهای اروپایی بیمارستان‌های ویژه درمان بیماری‌ها براساس سبک روزه و کم خوراکی تاسیس شده است.
از دید بسیاری از اطبا انواع بیماری‌ها از تجمع زیاد غذا در معده و روده که هضم کندی دارد به وجود می‌آید و تنها راه درمان آن روزه است.
روزه نه تنها در درمان بیماریهای غیر واگیر موثر است بلکه نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و حتی آرامش روان دارد.
هرم 70 به 30 غذای گرم به سرد در ماه رمضان
عضو کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: روزه‌داری عامل مهمی در پیشگیری از تمام بیماری‌ها از جمله سرطان، سکته، پارکینسون و ام اس به ویژه بیماری‌های صعب العلاج است.
احمد شریعتی اظهار داشت: عامل اصلی بروز بیماری‌های خطرناک به دلیل غلیظ شدن شدید خون و رسوب‌گذاری مواد فاسد در عروق گوناگون بدن است که روزه‌داری با استفاده از مزاج گرم و خشک به بهترین شکل ممکن تمام آلودگی‌ها را در بدن می‌سوزاند.
وی با تاکید بر اینکه پزشکان نباید ضعف و سستی روزه‌دار را به معنی سرد شدن مزاج فرد در نظر بگیرند، اضافه کرد: مزاج گرم و خشک مزاج ویژه ماه رمضان است و این ماه برای افرادی که دارای مزاج رطوبی چه سرد و چه گرم هستند، فوائد زیادی دارد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در این ماه بهتر است به هنگام افطاری 70 درصد مواد غذایی سرد و 30 درصد مواد غذایی گرم مصرف کنند، تصریح کرد: این در حالی است که هرم مواد غذایی به هنگام سحری برعکس و مصرف 30 درصد مواد سرد و 70 درصد مواد گرم مصرف کنند.
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: برخلاف اعتقاد رایج که بی‌غذایی در ساعات طولانی را دلیل سوزش و درد معده روزه‌داران می‌دانند اما خواب‌های بی‌موقع در ماه مبارک رمضان دلیل آن است.
مجتبی معتمدی اظهار داشت: بدترین عادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان خوابیدن بلافاصله پس از سحری است که خواب با معده پر به مرور فرد را در معرض سوزش و درد معده قرار می‌دهد.
وی بیان داشت: حتی در برخی از روزه‌داران شاهدیم که یک ربع مانده به اذان از خواب بیدار شده و غذا را با سرعت میل می‌کنند و بلافاصله پس از آن می‌خوابند که بسیار برای بدن مضر و سبب درد گوارش و سوء هاضمه در روزه‌داران می‌شود.
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: روزه گرفتن به منظور خالی شدن پری معده، بدن و عروق در 11 ماه از سال است که سبب باز شدن گرفتگی عروق، و بالا بردن قدرت گوارش و هضم معده می‌شود.
وی با اظهار اینکه خواب‌های بی‌موقع در ماه رمضان نه تنها سبب بالا رفتن قدرت گوارش و هضم معده نمی‌شود بلکه سلامتی فرد را به خطر می‌اندازد ، گفت: در برخی از مواقع شاهدیم که روزه‌داران تا زمانهای طولانی از شب را بیدار و به جای بیدار شدن به هنگام سحری ، سحری خود را ساعت 2 نیمه شب میل می‌کنند که بتوانند تا صبح بخوابند.
معتمدی افزود: این نحوه سحری خوردن اصلا توصیه نمی‌شود و عامل سوزش و درد معده در روزه‌داران می‌شود.
وی اظهار داشت: امروزه عمده بیماریهای که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از جمله سوء مزاج‌ها، غلبه سردی ، میگرن و مشکلات استخوانی و مفاصل و دردهای گوارشی به دلیل خواب‌های بد موقع و بی‌موقع است.
معتمدی با بیان اینکه در طب اسلامی و سنتی آورده شده که بهترین زمان خواب و بیداری به هنگام غروب آفتاب و همزمان با طلوع آفتاب است، ادامه داد: بهترین زمان خواب یکساعت پس از اذان مغرب و عشاء یعنی بین ساعات 22 تا 23 است و مناسب ترین زمان بیداری به هنگام طلوع آفتاب است.
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان تصریح کرد: همانطور که می‌دانید امروزه اکثر مردم به ویژه شهرنشین‌ها زودترین ساعتی که می‌خوابند بین ساعت 12 شب تا یک و دو صبح است و ساعت بیداری صبح هشت تا نه است.
وی این نحوه خواب و بیداری را در این ساعات برای سلامتی بدن مضر خواند و گفت: بسیاری از افراد که دیر می‌خوابند با این تفکر که در روز فرصت برای جبران خواب شب است، اقدام به این کار می‌کنند.
معتمدی بیان داشت: این در حالی است که خواب روز چون بی‌موقع است منشا اخلاط بدن و بیماریهای ناشی از غلبه سودا بر فرد می‌شود.
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: نوشیدن آب یخ یکی از سموم دیگری است که سبب دردگوارش و معده بر فرد می‌شود و توصیه می‌شود که به جای آب یخ ،آب خنک نوشیده شود.
مصرف غذاهای سفید در ماه رمضان توصیه نمی‌شود
عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: در ماه رمضان روزه‌داران به افت قند خون، کاهش آب بدن و افت فشار خون مبتلا می‌شوند و به همین لحاظ ذخیره‌سازی مواد معدنی و ویتامینی چندان در این ماه ضرورتی ندارد.
محمد حسن انتظاری با اشاره به اینکه به منظور پیشگیری از افت قند خون لازم است که به مصرف غذاهایی در وعده‌های سحری روی آوردیم که قند را دیر جذب و دیر هضم کند ، افزود: غذاهایی رنگی مثل پلوشوید، کلم پلو، هویج پلو و میوه‌های رنگی مثل انگور سیاه، توت فرهنگی و آلو سیاه ، قند آرام آرام در بدن جذب و دیر هضم می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: مصرف این نوع مواد غذایی و دیر هضم کردن مواد قندی حاصل از آن باعث می‌شود که افراد به افت قند خون دچار نشوند یا دیرتر دچار این وضعیت شوند.
وی اظهار داشت: این در حالی است که مصرف غذاهای سفید مثل برنج سفید و نان و میوه‌جات سفید سبب جذب قند و هضم سریع آن می‌شود.
انتظاری با بیان اینکه روزه داران در طول ماه مبارک رمضان از مصرف غذاهای پر ادویه و چایی پررنگ در وعده سحری خودداری کنند، افزود: در صورتی که در هنگام سحری رنگ ادرار پررنگ باشد به معنای کم آبی بدن است که باید سعی شود میزان آب به هنگام سحری تامین شود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.