۱۹:۳۰ - دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳

آموزش شیوه صحیح زندگی سالم با روزه‌داری

ماه رمضان، فرصتی برای بهره‌مندی از چرب و شیرین دنیوی نیست چراکه این امر با فلسفه روزه در تناقض است.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناپیشوایان دین ما روزه را زکات بدن و تمرین تقوی و تقویت اراده دانسته و آن‌را موجب سلامت تن و تزکیه نفس برشمرده‌اند. روزه باید به‌نحوی باشد تا فرد، درد گرسنگان و تشنگان را لمس کرده و به یاد تشنگی و گرسنگی روز قیامت نیز باشد. البته این بدان معنا نیست که با عدم‌پیروی از یک رژیم صحیح غذایی، موجبات ضعف و بی‌حالی فراهم شود و از انجام واجبات و مستحبات باز بمانیم، یا از سوی دیگر با روش نادرست تغذیه، چه از نظر کیفیت و چه از نظر کمیت، آنچنان از آب و غذا آکنده شویم که بازهم توانی باقی نباشد و به‌عبارت دیگر حذف وعده ظهر را از افطار تا سحر جبران کنیم و انتظار نشاط و شادابی و نزدیک شدن به روح روزه‌داری را داشته باشیم.

ماه رمضان، فرصتی برای بهره‌مندی از چرب و شیرین دنیوی نیست چراکه این امر با فلسفه روزه در تناقض است.

–  در روزه‌داری وقتي بدن گرسنه مي‌ماند، براي ايجاد انرژي چربي‌ها شروع به سوختن مي‌كنند و در نهايت اين فرآيند منجر به كاهش وزن مي‌شود.

–  در ساعاتي كه روزه‌داري مي‌كنند مصرف دخانيات يا ساير موادي كه به آن اعتياد وجود دارد، ندارند .لذا بيماري‌هايي كه به اين عوامل و تعداد مصرف آنها مرتبط است ،كاهش مي‌يابد.

–  با روزه‌داري سطح كلسترول خون كاهش مي‌يابد.

–  در روزه داري فرآيند سم‌زدايي شروع مي‌شود. بيشتر سم‌ها در چربي‌هاي بدن ذخيره مي‌شوند لذا با سوختن چربي‌ها اين سم‌ها از بين مي‌روند.

–  رمضان شرايط روحي را طوری  فراهم مي‌كند تا با دعا و ارتباط بيشتر با خدا، استرس‌ها كاهش ‌يابد و آرامش روحي فراهم ‌شود. لذا هم فشارخون بالا و هم قند خون بالا كاهش مي‌يابند. به خصوص در افرادي كه پيش فشارخون بالا يا پيش ديابت هستند، احتمال ابتلا به فشارخون بالا و ديابت كم مي‌شود.

–  بعد از چند روز روزه‌داري سطح بالايي از آندورفين‌ها در خون توليد مي‌شود. اين مواد موجب نشاط و هوشياري بيشتر فرد و عملكرد بهتر مغز مي‌شود.

– سيستم گوارش در طول روزه‌داري استراحت مي‌كند ،سلول‌ها و مخاط خود را ترميم مي‌كند و بدين ترتيب از جذب پروتئين‌هايي كه به طور كامل هضم نشده‌اند به داخل جريان خون پيشگيري مي‌كنند و از اين طريق مانع از بيماري‌هاي اتوايميون مي‌شوند.

–  روزه داري منجر به پوست، دندان‌ها و لثه‌هاي سالم‌تر و خواب بهتر مي‌شود.

–  روزه‌داري روي دپرسيون يا افسردگي اثر مثبت دارد و آن را كاهش مي‌دهد.

–  طول عمر باروزه‌داري افزايش مي‌يابد. يكي دلايل افزايش طول عمر كاهش بيماري‌هاي مزمن مثل ديابت، بيماري‌هاي قلبي و عروقي و آلزايمر است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.