۰۹:۳۰ - شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳

دعای مشترک همه مسلمانان در نماز

شیعه و سنی به عنوان برادرانی که از دین، قرآن و فرمایشات محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله و سلّم پیروی می‌کنند؛ هردو هدفی مشترک را در نمازشان پی می‌گیرند اما راه رسیدن به خدا راهزنی دارد که باید مراقب او بود.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناسحرگاه 19 ماه مبارک رمضان سال 40 هجری بود که پس از ضربت وارد کردن شقی‌ترین مردم بر سر مبارک امیرالمؤمنین علی(ع)، ندای جبرئیل، آن مَلَک مقرب خداوند در آسمان طنین‌انداز شد که: «تهدمت و الله أرکان الهدى، و انطمست و الله نجوم السماء و أعلام التقى، و انفصمت و الله العروة الوثقى، قُتل ‏ابن عم محمد المصطفی». ‏‏ (بحار الأنوار ج 42 ص 282 ب 127)‏

آری نه تنها وجود هدایت بستگی به وجود راهنمایی چون علی علیه‌السلام دارد بلکه ایشان خودِ راه هدایت به سوی خداوند و راه رسیدن به منبع تمام کمالات و نیکی‌هاست.

راه راست، راه بنده راستین خدا، علی علیه‌السلام است.

در کتاب شواهدالتنزیل روایتی از قول حذیفه آمده است که رسول اکرم فرمودند: اگر ولایت علی(ع) را پذیرا شوید او را هدایت کننده و هدایت شده می‌یابید و با هدایت اوست که می‌توانید راه هدایت را بپویید.

همچنین در همان کتاب حاکم حسکانی از عالمان مشهور اهل سنت در تأویل این آیه به نقل از ابن عباس آورده است که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به علی بن ابی طالب علیه‌السلام فرمودند: «تویی راه آشکار و تویی راه راست و تویی پیشوای مؤمنان».

ما هرروز حداقل 10 مرتبه از خداوند می‌خواهیم تا ما را پیرو علی علیه‌السلام قرار دهد؛ «اهْدِنَا الصِّرَ طَ الْمُستَقِیمَ‏؛ (خداوندا!) ما را به راه راست هدایت فرما».

راه مستقیم، راه خداست. «انّ ربّى عَلَى صراطٍ مستقیم» هود، 56.

راه مستقیم، راه انبیاست. «انّک لَمِن المُرسَلین عَلَى صراطٍ مُستَقیم» یس، 3 – 4.

راه مستقیم، راه بندگى خداست. «و أنِ اعبُدونى هذا صِراطٌ مُستَقیم» یس، 61.

راه مستقیم، توکّل و تکیه بر خداست. «مَن یَعتَصِم بِاللّه فَقَد هُدىَ الى صِراطٍ مُستَقیم» آل‏‌عمران، 101

راه مستقیم، یکتاپرستى و تنها یارى خواستن از اوست.(بنا بر اینکه الف و لام در «الصراط» اشاره به همان راه یکتاپرستى در آیه قبل باشد).

راه مستقیم، کتاب خداوند است.(بنابر روایتى در تفسیر مجمع‏‌البیان، ج‏1، ص 58).

راه مستقیم، راه فطرت سالم است.(بنابر روایتى از امام صادق ‏علیه‌السلام در تفسیر صافى، ج‏1، ص 86).

و همه اینها «راه علی» است.

مراقب راهزن قسم خورده باشید

اما سخن آخر اینکه راهی که از آن به راه خدا، انبیای خدا، بندگان خدا، توکل و تکیه بر خدا، یکتاپرستی، راه کتاب خدا و راه فطرت سالم یاد شد؛ راهزنی دارد که باید بسیار مراقب او بود چرا که خداوند او را دشمن انسان معرفی کرده و خواسته است که انسان او را دشمن بدارد چرا که او قسم خورده که تمام انسان ها را گمراه کند و بر سر راه مستقیم بنشیند.

توجه کنید قرآن در آیه 16 سوره مبارکه «أعراف» نقشه این دشمن قسم خورده انسان را برملا کرده است؛ «قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ؛ گفت: پس به خاطر این که مرا به بیراهه افکندى، من هم براى [گمراهى‏] آنها حتما بر سر راه راست تو خواهم نشست».

امام صادق(ع) فرمود: راهی که ابلیس گفت: «من بر سر راه مستقیم تو می‌نشینم» راه علی است.(شواهدالتنزیل ج 1، ص 79، ح 95)

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.