۲۱:۱۳ - شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳

اجرای طرح شبکه همگانی سلامت در شاهین شهر/ اصفهان در آستانه سالمندی

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه برخوردار دانستن اصفهان جذب پزشک به مناطق روستایی را برای ما مشکل کرده افزود: این باور نادرست باعث شده علی رغم پرداخت بیشترین مالیات کمترین خدمات را دریافت کنیم .

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادکتر عباسعلی جوادی رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان در نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهانی جمعیت اظهار داشت: هرچند از سال 94 موظف به اجرای طرح پرونده الکترونیک خانوارها با عنوان طرح سلامت همگانی هستیم اما از مهرماه سال جاری این طرح به صورت پایلوت در شاهین شهر با جمعیتی بالغ بر 205 هزار و 75 نفر اجرا می شود که در صورت اجرای موفق این طرح در مابقی شهرستان ها نیز اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: از آنجاییکه غالبا در حاشیه شهرهای بزرگ جمعیتی سکونت دارند که از روستاها و شهرهای کوچک و اقماری مهاجرت و در این مناطق ساکن شده اند که تاکنون برای این افراد خدمات بهداشتی درمانی نیز وجود نداشته است. پس از سرشماری تک تک افراد این خانوارها و  در گروه های سنی به تفکیک ثبت شده اند که از خدمات جامع سلامت بهره مند خواهند شد.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه برخوردار دانستن اصفهان جذب پزشک به مناطق روستایی را برای ما مشکل کرده افزود: این باور نادرست باعث شده علی رغم پرداخت بیشترین مالیات کمترین خدمات را دریافت کنیم .

دکتر جوادی با اشاره به قانون دفن پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: براساس مصوبه قانونی سال84 هرتولید کننده زباله ویژه خود مسئول از بین بردن آن می باشد که پسماندهای بیمارستانی نیز در ردیف زباله های ویژه قرار دارد. به همین جهت بی خطرسازی زباله ها با دستگاه های مخصوص اولین گام  و سپس دفن بهداشتی  دومین گام در از بین بردن پسماندها می باشد.

jamiat 2

 

میترا مرادی نیا مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان در این نشست خبری اظهار داشت کاهش نرخ باروری کلی کشور را از حدود 7 فرزند در سال 60 به سطح جانشینی 2.1 در سال 1380 و در سال 1390 به 1.8 داشته که در استان اصفهان از حدود 6 فرزند در سال 1360به 1.7 در سال 1390 کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه استان اصفهان را پس از تهران، یزد و گیلان جزو استانهای با نرخ باروری پایین (TFR) در کشور اعلام کرد و افزود: تنها استان سیستان و بلوچستان، دارای نرخ باروری بالاتر از حد جایگزین است،

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان اصفهان میزان رشد جمعیت را از 3.9 درصد در دهه 65-55 به 3.1 درصد اعلام کرد و افزود: مراحل گذار جمعیتی کشور ساختار سنی جمعیت را نیز در معرض تغییر قرار داده است .

وی افزود: جمعیت کشوراز دهه های پیشین تا به حال همواره جوان بوده و درصد جمعیت جوان کشور(سنین 30- 15 سال) تا پایان دهه 80 به نقطه اوج خود رسیده و ازابتدای دهه 90 شروع به کاهش داشته است . و این در حالی است که جمعیت جوان در ساختار سنی هنوز قابل توج است ولی در دهه آینده موج و تورم جمعیتی به میانسالی سوق پیدا خواهد کرد.

مرادی نیا با اشاره به شعارامسال روز جهانی جمعیت با عنوان سرمایه گذاری برای جوانان، تنها نگاه به امروز نیست بلکه آینده آنها را می سازد بیان داشت: سیاسیتهای جمعیتی و برنامه ریزی های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور بایستی بر مبنای تحولات گذشته، وضعیت موجود و تغییرات آینده جمعیتی باشد.

IMG01063994

 

وی در ادامه  با بیان اینکه در هر جامعه ای که افراد بالای 60 سال به بیش از 10 درصد برسد آن جامعه پیر محسوب می شوداظهار داشت: با توجه به کاهش نرخ باروری حدود 9.2 درصد از جمعیت استان اصفهان را سالمندان تشکیل می دهند که این میزان رو به افزایش است.

پژمان عقدک معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست خبری  با اشاره به دومین بند سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری اظهار داشت: با استفاده از برنامه های تشویقی، حمایت مالی و ارائه تسهیلات می توان جوانان را به ازدواج و بچه دار شدن ترغیب کرد.

وی ارائه مشاوره های لازم در خصوص مسائل عاطفی و خطرات عدم باروری به زوج های جوان را از جمله برنامه های مرکز بهداشت استان اصفهان در زمینه سیاست های کلی جمعیت ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح کرد.

عقدک عوارض و خطرات جمعیت فعلی کشور را چندان حاد ندانست و گفت: در صورت اعمال سیاست های تشویقی به سه میلیون زوج نابارور کشور جهت بچه دار شدن جمعیت زیادی به کشور اضافه خواهد شد.

jamiat 3

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.