۰۸:۳۰ - چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳

ضیافت معرفت (روز هجدهم)؛

آگاهی از برکات سحر/ بیانات آیت الله خامنه‌ای درباب دعا و شب‌های قدر

در دعا همت بلند داشته باشيد؛ درخواست‌هاى بزرگ بكنيد؛ سعادت دنيا و آخرت را بخواهيد و نگوييد اينها بزرگ است، اينها زياد است؛ نه، براى خداى متعال اينها چيزى نيست.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین ناماه رمضان، تجلی رحمت الهی است تا جایی که نشان «شهر الله» بر آن جلوه می‌کند. این ماه زمانی است برای غوطه‌ور شدن در دریای مغفرت پرورگار و زمانی است برای تحقق وعده دیدار خدا. باید بکوشیم تا در این ضیافت الهی، از کسب معرفت بازنمانیم و همت خویش را بر جاری ساختن توفیقات بیشتر سازیم. برای غنیمت شمردن لحظه لحظه چنین اوقات مبارکی و رقم زدن فردایی نیکوتر برای خود، هر روز در قالب چند بخش به استقبال این روزهای پرنشاط می‌رویم. همراهمان باشید.

:: دعای روزاللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ.خدايا مرا در اين ماه به بركتهاى سحرهايش آگاه كن، و دلم را با روشنايى انوارش روشنى بخش، و تمام‏ اعضايم را به پيروى آثارش بگمار، به نروت اى نوربخش دلهاى عارفان.

:: کلام روز 

آیت الله العظمی خامنه‌ای: اميدواريم خداى متعال در شب‌هاى مبارك قدرى كه در پيش داريم، به همه‌ى ما توفيق دهد تا بتوانيم از اين شب‌ها استفاده كنيم. عزيزان من! دعا كنيد. دعا مخصوص وقت گرفتارى نيست؛ هميشه بايد دعا كرد. بعضى خيال مى‌كنند وقتى گرفتارى و مصيبت و بلايى بود، بايد دعا كرد؛ نه، آن وقتى هم كه انسان در حال عادى زندگى مى‌كند، بايد دعا كند و رابطه را با خدا محفوظ نگه دارد. به تعبير يكى از روايات، صداى خود را براى فرشتگان در ملكوت اعلى‌ آشنا كند. دعا هميشه لازم است. حاجت‌هاى خودتان، حاجت‌هاى برادران مؤمن، حاجت‌هاى همه‌ى مسلمين سطح جهان، مسائل عمومى كشور، رفع گرفتارى‌ها، تسهيل پيشرفت‌هاى درخشان كشور و نظام جمهورى اسلامى را از خدا بخواهيد. بزرگترين فايده‌ى دعا، فايده‌ى نقد دعاست كه به خود شما دعاكننده مى‌رسد؛ يعنى ايجاد رابطه با خداى متعال و احساس محبت و شوق به تقرب به پروردگار عالم. اين، نقدترين دستاورد دعاست كه متعلق به خود شما دعاكننده است؛ بحث استجابت، بحث ديگرى است.

البته بايد معناى اين دعاها را بفهميم. خوشبختانه الان ترجمه‌هاى خوب وجود دارد و مفاتيح‌الجنان و دعاهاى گوناگون ترجمه شده است. با توجه به ترجمه‌ها، دقت كنند و بخوانند. البته تا آن‌جايى كه ما ديده‌ايم، هيچ ترجمه‌يى نتوانسته زيبايى‌هاى الفاظ اين دعاها را منعكس كند؛ ولى بالاخره مضمون دعا معلوم است. با توجه به اين ترجمه‌ها دعاها را بخوانند. كسانى‌كه مى‌خوانند و با آنها عده‌يى همصدا مى‌شوند، بعضى از فقرات دعا را لااقل ترجمه كنند. البته مرتبه‌ى پايين‌ترش هم اين است كه اگر انسان معناى دعا را نمى‌فهمد، همين‌قدر احساس كند كه با يك زبانِ شيفته‌ى حاكى از سوز دل دارد با خداى متعال حرف مى‌زند.

در دعا همت بلند داشته باشيد؛ درخواست‌هاى بزرگ بكنيد؛ سعادت دنيا و آخرت را بخواهيد و نگوييد اينها بزرگ است، اينها زياد است؛ نه، براى خداى متعال اينها چيزى نيست. عمده اين است كه شما به معناى حقيقى كلمه و با همين شرايط، طلب كنيد؛ خداى متعال اين طلب را اجابت خواهد كرد. گاهى هم انسان نمى‌داند كارى كه انجام گرفت، اجابت دعاى او بوده؛ خود انسان غافل است.

بعضى‌ها دعا و عبادت و توبه را مى‌گذارند براى دوران پيرى؛ اين اشتباه بزرگى است. اگر گفته شود توبه كنيد، مى‌گويند حالا وقت داريم. اولاً معلوم نيست وقت داشته باشيم؛ مرگ انسان را مطلع نمى‌كند؛ براى همه‌ى سنين هم است. اگر فرض كرديم حقيقتاً وقت داريم – يعنى بناست به سنين پيرى برسيم – چنانچه كسى خيال كند كه مى‌شود دوران جوانى را با غفلت و غرق شدن در شهوات گذراند، بعد با خيال راحت و با آسانى به سراغ توبه رفت، اشتباه بزرگى مرتكب شده است. حالت دعا و انابه چيزى نيست كه انسان هر وقت اراده كرد، براى او پيش بيايد. گاهى مى‌خواهيم، نمى‌شود؛ دنبال حال و توجه هستيم، دست نمى‌دهد؛ «ذلك بما قدّمت يداك». انسانى كه زمينه‌ى توجه به خدا و رجوع الى‌اللَّه را در خودش به‌وجود نياورده باشد، اين‌طور نيست كه هر وقت اراده كرد، بتواند درِ خانه‌ى خدا برود. شما مى‌بينيد بعضى دلهاى پاك – غالباً جوانها – خيلى راحت مى‌توانند ارتباط برقرار كنند؛ اما بعضى هرچه تلاش مى‌كنند، اين ارتباط برقرار نمى‌شود. كسانى‌كه فرصتى دارند و مى‌توانند دل خودشان را نرم نگه دارند، قدر بدانند و رابطه‌ى خود را با خدا حفظ كنند؛ تا هر وقت خواستند درِ خانه‌ى خدا بروند، بتوانند.

:: تفسیر روز

آیه 31 از سوره مبارکه نور: وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ وَ یحَْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا  وَ لْیَضْرِبْنَ بخُِمُرِهِنَّ عَلىَ‏ جُیُوبهِِنَّ  وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلّا َّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ … وَ لَا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخُْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ.
به زنان با ایمان بگو از نگاه كردن به مردان نامحرم خوددارى كنند و دامان خود را از گناه حفظ نمایند و نباید زینت خود را آشكار سازند جز آن مقدار كه طبیعتا ظاهر است‏ و باید روسری های خود را روی سینه‏هاى خود بیندازند. آنها نباید زینت خود را آشكار سازند مگر برای شوهرانشان و … (یازده مورد دیگر) و هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان برای نامحرمان دانسته شود.

این آیه شریفه در بردارنده چند حکم مهم در مورد رعایت عفت و پاکدامنی است که رعایت تمام آنها برای بانوان مسلمان لازم و ضروری است:
1. «چشم‏ چرانى» و دیدن صحنه های حرام همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نیز حرام مى‏باشد.
2. «پوشاندن شرمگاه» در مقابل نگاه دیگران، همانگونه که برای مردان واجب است براى زنان نیز واجب است.
3. «پنهان کردن محل هایی از بدن که معمولا تزیین می کنند» یا زینت هایی که معمولا از دید نامحرم پنهان است را درمعرض دید او قرار دهند؛ مگر دست ها تا مچ و گردی صورت به شرط آنکه زینت نداشته و بدون آرایش باشد.
4. «وجوب رعایت حجاب»: زنان باید اندام خود را در مقابل دیگران بپوشانند براین اساس واجب است حجاب را رعایت کنند.
خُمُر جمع خِمار است و خمار آن جامه‏ اى است كه زن سر خود را با آن مى‏ پوشاند و اضافه آن را روی سینه ‏اش آویزان مى‏ كند. كلمه جیوب جمع جَیب است و مراد از آن، سینه‏ ها است بنابراین معنای آیه این می شود كه به زنان دستور بده تا اطراف مقنعه‏ های خود را روی سینه‏ هاى خود انداخته و آن را بپوشانند.
5. «پرهیز از جلب کردن توجه نامحرم به هنگام راه رفتن»: به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا توجه نامحرم به آنها جلب شود. (به احتمال خیلی قوی کفش های صداداری که این روزه زنان به پا می کنند مصداق این فراز قرار بگیرد.)

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.