۰۸:۰۸ - یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳

در ماه رمضان چطور بنوشیم، تا سلامت بمانیم

بهتر است در هنگام افطار، مایعات با دمای متعادل رو به گرم مصرف کنید. مثلا مقداری شیر گرم یا آب جوش [با دمای تعدیل شده] گزینه‌های خوبی برای افطار هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادر گرمای تابستان، بازار نوشیدنی‌های سرد داغِ داغ است. حالا ماه رمضان هم فرارسیده است. پس از ساعت‌ها تشنگی و گرسنگی، شاید هیچ‌چیز به اندازه یک پارچ آب سرد برایتان گوارا نباشد، اما بد نیست درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های سرد، بلافاصله حین افطار نکاتی بدانید.

قبل از هرچیز باید بگویم که مصرف یکباره مقدار قابل توجهی نوشیدنی سرد، عواقب ناراحت کننده گوارشی برای افراد روزه دار دارد. آب سرد آمادگی معده، برای خوردن غذا را با مشکل مواجه می‌کند.

بهتر است در هنگام افطار، مایعات با دمای متعادل رو به گرم مصرف کنید. مثلا مقداری شیر گرم یا آب جوش [با دمای تعدیل شده] گزینه‌های خوبی برای افطار هستند.

اما فراموش نکنید در مصرف همین مایعات هم نباید زیاده روی کرد. نوشیدن مقدار قابل توجهی آب، هنگام افطار بر آنزیم‌های هضم غذا و اسید معده تاثیر بدی بر جای می‌گذارد.

332267-28900

 

چای

از مصرف چای پررنگ و داغ، بلافاصله پس از افطار پرهیز کنید. همچنین اگر در هنگام سحر، بعد از صرف سحری چای می‌نوشید، بهتر است بدانید که مصرف چای باعث افزایش ادرار شده و از این طریق نمک های معدنی که در طول روز بدن به آنها نیاز دارید، دفع می کند.

fizzy-drinks

 

نوشیدنی‌های گازدار

متخصصان تغذیه، مصرف نوشیدنی‌های گازدار را هیچ وقت توصیه نمی‌کنند. در ماه رمضان این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نوشیدنی‌های گازداری همچون نوشابه، توانایی بدن در جذب کلسیم را به شدت کاهش می‌دهند. همچنین نوشابه، اسید کلریدریک معده را خنثی می‌کند و در نتیجه باید منتظر سوءهاضمه باشید. علاوه بر این، مصرف نوشابه، اشتهای شما برای مواد غذایی مفیدی همچون سبزی‌های تازه، میوه‌ها، پروتئین‌ها و لبنیات به شدت کاهش می‌دهد.

IMG_1938

 

نوشیدنی های سنتی گیاهی

ماه رمضان در فصل تابستان، میزان آب بدن را به حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. دارچین به شما پیشنهاد می‌کند به جای نوشیدنی‌های صنعتی، از عرق‌های سنتی ایرانی استفاده کنید. عرق‌های گیاهی مثل عرق کاسنی، عرق نسترن، عرق شاتره، عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج و عرق طارونه، شربت سکنجبین گزینه‌های خوبی برای روزه داران هستند. درست کردن شربت از این عرق‌های گیاهی، بسیار ساده است. کافی است یک سوم پارچ یا لیوانتان را از عرق پر کرده و مقدرای آب و شکر به آن اضافه کنید.

6542102

 

کوکتل‌های میوه‌ای طبیعی

برای اینکه هم نیاز بدن به آب تامین شود و هم از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کرده باشید، می‌توانید استفاده از کوکتل‌های میوه‌ای را در برنامه غذایی ماه رمضان قرار دهید. مثلا کوکتل هندوانه و توت‌فرنگی. آب‌طالبی و نعنا. آناناس و هندوانه. لیمو و نعنا [موهیتو]، خیار و سکنجبین. این نوشیدنی‌ها هم برای رفع عطش مناسب هستند و هم ویتامین‌های طبیعی بدن را تامین می‌کنند. در صورتیکه در طول مدت روزه‌داری دچار افت قندخون شده‌اید، می‌توانید از عسل، به عنوان یک شیرین‌کننده مناسب برای این کوکتل‌ها استفاده کنید.

 

191099_464

 

خاکشیر یخ مال

شربت خاکشیر یک نوشیدنی بی‌نظیر برای کاهش دمای بدن و جلوگیری از گرمازدگی است. برای تهیه این نوشیدنی، کافی است مقداری خاکشیر، آبلیمو، گلاب، عسل، شکر یا سکنجبین را با یخ‌های ریز ترکیب کنید. البته در نظر داشته باشید که مصرف خاکشیر برای معده‌های حساس توصیه نمی‌شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.