۱۸:۱۴ - پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۳

دکتر امیرحسین بانکی در همایش خانواده موفق:

مودت و رحمت، دو اصل اساسی برای حفظ استحکام خانواده است

دکتر امیرحسین بانکی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم دو اصل مودت و رحمت را برای حفظ استحکام خانواده معرفی کرده، افزود: تعالیم دینی و قرآنی، یک بسته کامل اخلاقی را در اختیار ما قرار داده است که هر کس از آن بهره‌مند شود، به طور قطع به یک تعامل شیرین در زندگی خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نادکتر امیر حسین بانکی استاد دانشگاه و مشاوره خانواده در همایش خانواده موفق در تالار شیخ بهایی شاهین شهر، مودت و رحمت را دو هدیه خداوند به زوجین و اصل استحکام خانواده اعلام کرد و گفت : مودت ، دوستی و محبتی است که ابراز شود ، توام با مسوولیت باشد ، به خاطر خود شخص باشد و دو جانبه برقرار شود و رحمت علاقه یک طرفه و تکمیل کننده مودت است.

دکتر بانکی گذشت و چشم پوشی را جلوه های هرگونه ارتباط انسانی دانست و گفت : در ازدواج جلوه مهم تری نیز وجود دارد و آن جبران کردن است.
این استاد دانشگاه سه اصل ایستایی و پایداری خانواده را صمیمیت ، ارتباطات صحیح خانوادگی و تعهد برشمرد.

محقق و پژوهشگر دانشگاه اصفهان سپس به تعریف خانواده متعالی از دید قرآن پرداخت و ارتباط با خدا را یکی از اصول تقویت و حفظ این سه پایه زندگی اعلام کرد.

 دکتربانکی، با بیان اینکه بر اساس تعلیمات قرآنی برای استحکام هر خانواده‌ای، وجود دو عنصر مودت و رحمت لازم و ضروری است، گفت: زبان عربی، زبانی بسیار قوی است؛ یعنی برش‌های معنایی دقیقی دارد؛ به طوری‌که کاربرد هر واژه در شرایط گوناگون متفاوت است و هیچ یک را نمی‌توان به جای دیگری استفاده کرد؛ مثلا در زبان فارسی واژه‌های مودت، محبت، رافت و رحمت به معنای علاقه و محبت است اما در زبان عربی هر یک معنای خاص خود را دارد. 
وی با بیان اینکه مودت به معنای عشق دو طرفه است، افزود: البته هر عشق دو طرفه‌ای مودت نامیده نمی‌شود؛ بلکه دو ویژگی احساس مسوولیت و ابراز علاقه برای تحقق مودت ضروری است. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: زن و شوهری که به یکدیگر علاقه‌مند هستند، چنانچه این علاقه به صورت هوس و بدون هیچ‌گونه مسوولیتی باشد، مودت حاصل نشده است؛ در حقیقت حرف‌های گل و بلبل دوران خواستگاری و نامزدی و صحبت‌های شاعرانه و احساسی بین دختر و پسر، مودت نامیده نمی‌شود. 

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید “ما بین شما مودت و دوستی قرار دادیم” ، خاطرنشان کرد: زمانی که خطبه عقد خوانده می‌شود، خداوند، مودت را به عنوان یک سرمایه‌ی اولیه به زوجین هدیه می‌دهد و عشقی توام با مسوولیت را در دل آنها ایجاد می کند. 
این مشاور و محقق در مسائل جوانان، ازدواج و خانواده با تاکید بر اینکه زن و شوهر باید نسبت به آینده، سلامتی، پیشرفت و آینده‌ی یکدیگر احساس مسوولیت کنند، اظهار کرد: ویژگی دیگر مودت، ابراز علاقه و محبت است؛ زن و شوهر باید به طور مرتب به یکدیگر ابراز عشق کنند؛ البته دریافت عشق و علاقه از همسر، در زوج و زوجه تا حدودی متفاوت است؛ خانم‌ها علاقه‌مندند که شوهرشان، علاقه‌ی خود را به زبان آورد اما مردها، بصری هستند و علاقه‌ی همسرشان را از نوع رفتار، آرایش و دلبری کردن آنها دریافت می‌کنند. 
وی با بیان اینکه در روایات، تاکید شده است که مردان به زنان‌شان بگویند که من تو را دوست دارم، افزود: آقایان باید برای ابراز علاقه به همسر خود، اوصاف زیبای او را به زبان بیاورند؛ در حقیقت به زبان‌آوردن محبت، برای خانم‌ها یک انرژی مضاعف در زندگی ایجاد می کند؛ سختی‌هایی که زن در زندگی متحمل می‌شود با ابراز عشق شوهر درمان می‌شود؛ در واقع، زنان به این ویتامین‌های عاطفی، فوق العاده نیاز دارند، بنابراین باید به طور مرتب از سوی همسرانشان مورد ابراز علاقه قرار گیرند. 

دکتر بانکی تصریح کرد: سومین ویژگی مودت، این است که انسان، کسی را برای خودش دوست داشته باشد نه برای منافعی که آن فرد دارد؛ شخصی که عاشق پول و زیبایی و جایگاه اجتماعی شما می‌شود، به طور قطع، با از بین رفتن یکی از این عناوین، شما را رها خواهد کرد؛ بخشی از علایق در جامعه نیز از همین نوع است؛ فردی نماینده مجلس می‌شود و بخاطر مسوولیتش‌ مورد ابراز علاقه قرار می‌گیرد اما پس از ساقط شدن از مسوولیت، دیگر علاقه‌ای را دریافت نخواهد کرد. 
وی تاکید کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید، ما در ابتدای ازدواج، محبتی را در دل شما قرار می‌دهیم که یک عشق حقیقی و پاک است؛ در واقع هر انسانی در دوران خواستگاری، ممکن است به هر دلیلی، آقا یا خانمی را برای ازدواج انتخاب کند اما لحظه‌ای که خطبه عقد خوانده می‌شود، علاقه‌ها و ذهنیت‌های خیالی کنار می رود و یک عشق حقیقی پاک، جای آن را می‌گیرد. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در مودت، خدشه‌دار شدن هر یک از اوصاف همسر، اندکی هم از عشق آنها کم نخواهد کرد، اظهار داشت: دومین ابزاری که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید پس از ازدواج برای آرامش به زوجین هدیه می‌شود، رحمت است؛ در حقیقت، رحمت، عشقی یک طرفه و مکمل مودت است. 

دکتربانکی  افزود : گاهی در زندگی، رابطه از طرف یکی از زوجین، ضربه می‌خورد؛ به عنوان مثال زن یا مرد بر اثر مشکلات روحی یا اختلالات رفتاری، نمی‌تواند علاقه‌ی خود را آنگونه که شایسته است، به همسر خود نشان دهد و مسوولیت خود را به خوبی انجام دهد؛ اما سوال اینجاست که در این زمان، آیا زندگی باید از هم پاشیده شود؟ 
وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید، ما در این زمان علاقه‌ی دیگری را در کنار مودت برای شما ایجاد کرده‌ایم که علاقه‌ای یک‌طرفه به نام رحمت است. 
این مشاور و محقق در مسائل جوانان، ازدواج و خانواده با بیان اینکه خداوند در سوره تغابن، به توضیح واژه‌ی رحمت پرداخته است، تصریح کرد: اولین جلوه رحمت، گذشت است؛ زن و شوهر باید در زندگی نسبت به هم گذشت داشته باشند و اگر تخلفی از سوی یکی از آنها رخ داد و یا به وظیفه‌ی خود عمل نکرد، فرد مقابل، به جای معرکه برپا کردن و تلافی، گذشت کند. 
بانکی با ذکر این سوال که آیا گذشت برای تحقق رحمت کافی است، خاطرنشان کرد: به گفته‌ی قرآن، گذشت کافی نیست بلکه راه دوم، چشم پوشی است؛ به این معنا که کار اشتباه وی را به روی او نیاوریم؛ لازم به ذکر است که چشم پوشی، درجه‌ای بالاتر از گذشت دارد. 

وی با بیان اینکه سومین جلوه رحمت، جبران است، تصریح کرد: جبران به این معنا است که اگر طرف مقابل، اشتباهی مرتکب شد، من جبران کنم؛ اگر او قهر کرد، من آشتی کنم؛ اگر او تند و خشن و نامهربانانه صحبت کرد، من مهربانی کنم. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در یک جمع‌بندی، رحمت را دارای سه جلوه‌ی گذشت، چشم پوشی و جبران، دانست و گفت: دستورات دینی و قرآنی ما یک بسته کامل است که هر کس از آن بهره‌مند شود، به طور قطع به یک تعامل شیرین در زندگی خواهد رسید. 
وی با تاکید بر اینکه خداوند از هر چیز با اهمیتی در زندگی مانند چشم و کلیه، دو تا از آن را به انسان هدیه کرده است تا اگر یکی دچار عارضه شد، دیگری کاستیِ آن را جبران کند، ادامه داد: حفظ استحکام زندگی نیز به دو اصل مودت و رحمت وابسته است؛ چراکه در زندگی، همیشه نمی‌توان با مودت پیش رفت؛ در حقیقت مودت همیشه در معرض آسیب است لذا باید کاری کرد که اگر این موتور زندگی از کار افتاد، همه چیز را نابود نکند. 

این مشاور و محقق در مسائل جوانان، ازدواج و خانواده با اشاره به اینکه رحمت، حافظ زندگی است، گفت: اگر در زمانی که مودت مخدوش می شود، رحمت را حفظ کنیم، کم کم مودت نیز ترمیم می شود و دوباره سرجای خودش بر می‌گردد. 
وی خاطرنشان کرد: مودت مانند طنابی است که در دست دو کوهنورد قرار دارد، گاهی این طناب از دست یکی از آنها رها شده و به سمت پایین سقوط می‌کند و حتی ممکن است بر اثر برخورد با صخره‌های کوه، بیهوش شود؛ اما ناگهان، در نیمه‌های راه، از سقوط باز می‌ماند؛ آنچه این فرد را از مرگ حتمی نجات داده است، طناب دیگری است که به کمر کوهنورد همراه بسته شده؛ در حقیقت این طناب، معادل همان رحمت در زندگی است. 
دکتر امیر حسین بانکی تصریح کرد: در زندگی مشترک، گاهی زن یا شوهر بر اثر بحران‌های روحی و فکری و یا بیماری، رفتارهای ناهنجاری را از خود نشان می‌دهد؛ در این میان، اگر پای رحمت به میان نیاید، نمی‌توان مشکلات را برطرف کرد؛ چراکه در مقابل بدرفتاری‌ها و بیماری‌های روحی همسر، هرچه برخورد تشدیدی صورت گیرد، بیماری فرد نیز تشدید می‌شود. 
این عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: امروزه برای حفظ استحکام خانواده باید سه عامل در زندگی وجود داشته باشد؛ که این سه عامل عبارتند از رابطه‌ی صمیمی بین زن و شوهر، تعهد زن و شوهر نسبت به هم و روابط سالم و صحیح جنسی بین زوجین؛ در روانشناسی هر سه عوامل ذکر شده، تعاملی و دوطرفه هستند؛ اما در قرآن آمده است که هر یک از این عوامل ممکن است مورد ضربه قرار گیرد؛ پس باید با کمک گرفتن از عامل رحمت، مشکلات به وجود آمده را رفع کرد. 

وی با بیان اینکه برخی ممکن است، چشم‌پوشی و گذشت را، مانعی برای برطرف شدن اشتباهات همسر و عاملی برای حق به جانب شدن وی بدانند، افزود: این مورد اگرچه ممکن است، در کوتاه مدت صحیح به نظر برسد، اما در بلند مدت، نتیجه‌ای مطلوب به همراه خواهد داشت؛ در حقیقت پس از مدتی، فرد خطاکار به جای درگیر شدن با همسر، با وجدان خود درگیر شده و هنگامی که در مقابل بدی‌هایش، رفتاری نیک را دریافت کرد از رفتار خود پشیمان می‌شود. 
دکتر بانکی افزود: البته رحمت و چشم پوشی نباید تا حدی باشد که طرف مقابل، متوجه عیب‌هایش نشود؛ اما تذکر دادن برای رفتارهای غلط یک فرد باید، در شرایطی آرام و به دور از تنش و با ظرافتی خاص صورت گیرد؛ در واقع نقد نیز باید بر اساس مودت و رحمت باشد. 
وی نقد را همچون جراحی دانست و گفت: جراحی، آخرین تجویز است؛ یک پزشک، بیمار خود را در فضایی دور از چشم دیگران، محیطی پاک، و با تیغی بسیار نازک، جراحی می‌کند و دقیقا نقطه اشکال را هدف قرار می‌دهد؛ لذا هرگز نباید همسر خود را نزد افراد فامیل و فرزندان نقد کنید تا انشالله زندگی شیرینی داشته باشید. 

این همایش به مناسبت دهه مهدویت و هفته شاهین شهر و به همت سازمان رفاهی تفریحی شهرداری در تالار شیخ بهایی برگزار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.