۱۰:۱۵ - سه شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۳

فلسفه بعثت پیامبر(ص)

انسان‌ها از نیرویی به نام عقل برخوردار هستند اما عقل انسان برای تامین نیازهای دنیا و آخرت کافی نیست لذا برای درک این احکام که از نیازهای انسان هست خداوند پیامبران را مبعوث کردند.

 به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نامدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان با بیان این‌که «مبعث پیامبر آموزه‌های فراوانی برای انسان امروز دارد» گفت: پیوستگی با آموزه‌های دینی سبب می‌شود در جامعه امروز زندگی سالمی داشته باشیم.


حجت‌الاسلام والمسلمین علی مهدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا  در خصوص فلسفه بعثت پیامبر(ص) افزود: انسان‌ها از نیرویی به نام عقل برخوردار هستند اما عقل انسان برای تامین نیازهای دنیا و آخرت کافی نیست لذا برای درک این احکام که از نیازهای انسان هست خداوند پیامبران را مبعوث کردند.

وی با بیان اینکه «احکام خدا و از جمله وحی بر همه مردم نازل نمی‌شود» تصریح کرد: وحی انحصارا در اختیار انبیاء قرار دارد و خداوند از طریق این پیامبران مباحثی که عقل بشر از درک آنها عاجز است را در اختیار آنان قرار داده که به بشر برسانند و از همین مفهوم می‌توان ضرورت بعثت را درک کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان سمنان حضرت محمد(ص) را خاتم پیامبران و دین اسلام را کامل کننده سایر ادیان دانست و گفت: خدواند برای هدایت بشر 124 هزار پیامبر فرستادند و در پایان حضرت محمد مصطفی را به پیامبری مبعوث کردند و بعد از ایشان دیگری پیامبری نیامد چرا که پیامبر و دینش، دین کامل و جامعی بوده و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها قابل درک است.

مهدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که تفاوت بعث پیامبر اسلام با سایر پیامبران اولوالعزم در چه چیزی است؟ گفت: پیامبران اولوالعزم کسانی بودند که برای زمان خاصی مبعوث شدند و رسالت آنها نیز جهانی نبود، اما پیامبر اسلام رسالت جهانی داشت و تا روز قیامت نیز رسالت ایشان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر تفاوت‌های حضرت محمد(ص)، با این پیامبران در این است که خداوند از نسل پیامبر ائمه را قرار داد که بعد از ایشان در بین مردم حضور فیزیکی داشتند و تا 250 سال در بین مردم وارث ایشان بودند و احکام باقی مانده را برای مردم توضیح می‌دادند و نیازهای آنان را برطرف می‌کردند اما سایر پیامبران با رحلتشان احکامشان تعطیل شد و کسی نبود تا برنامه‌هایشان را تبیین کند.

امام جمعه گرمسار ادامه داد: کتاب قرآن و سایر کتب آسمانی دیگر تفاوت پیامبر با سایر پیامبران است. سایر کتب آسمانی بعد از رحلت انبیاء دچار تحریف شد اما کتاب قرآن تنها کتابی است که دست نخورده و بدون تحریف تا به امروز باقی مانده است.

مهدی‌نژاد، دین اسلام را دین جامع و کاملی برشمرد و گفت: خداوند با مبعوث کردن پیامبر این دین را برای هدایت مردم فرستاد و با وجود این دین مردم نیاز به مراجعه به سایر ادیان برای رفع نیازهای خود ندارند و با تبعیت از آموزه‌های دینی این کتاب آسمانی می‌توانند زندگی سالمی داشته باشند و این بهترین و مهمترین آموزه‌ای است که انسان امروز می‌تواند از بعثت پیامبر اسلام بگیرد.

روزی خواهد آمد که زمین از تحمل وجود شیاطین بزرگ و کوچک فارغ می‌شود

همچنین یک استاد حوزه علمیه سمنان، ضمن تبریک بعثت پیامبر اعظم(ص) گفت: وعده خداوند نزدیک است و روزی خواهد آمد که زمین از شیاطین تهی می‌شود.

حجت‌الاسلام صادق گلایری اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن به ساختار اجتماعی و فرهنگی دوران جاهلیت و تعصب بی منطق اعراب عربستان اشاره می‌کند و از مشقاتی که پیامبر اکرم در راه هدایت این قوم متحمل می‌شوند، پرده برمی‌دارد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه سمنان ادامه داد: بعثت پیامبر(ص) با آن سابقه درخشان و کسب درجاتی که دیگر پیامبران از آن بی بهره بوده‌اند، خود نشانگر این مطلب است که اگر پیامبر در میان قوم دیگر و در جایی دیگر از زمین مبعوث می‌شدند وضع اعراب به جهت فکری چگونه می‌شد و بی شک این لطف خداوند متعال بود که پیامبر را برای هدایت قومی بفرستد که فرزندان دختر خود را با اسفناک‌ترین وضع ممکن زنده به گور می‌کردند.

1110b
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: وعده خداوند نزدیک است، روزی خواهد آمد که دیگر زمین از تحمل وجود شیاطین بزرگ و کوچک فارغ شده و انسان‌های آزاده و پاک سیرت عالم از هر قوم و نژادی یکپارچه و متحد به سوی صلاح و رستگاری قدم بردارند.

شناخت اسلام واقعی و عمل به آن توسط مسلمانان می‌تواند اسلام حقیقی را به جهانیان معرفی کند


امام جمعه موقت شهرستان سمنان و رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سمنان گفت: شناخت اسلام واقعی و عمل به آن توسط مسلمانان می‌تواند چهره اسلام حقیقی را به جهانیان نشان دهد.

حجت‌الاسلام سید جلال احمد پناهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: فلسفه بعثت پیامبر اسلام و همه پیامبران الهی این بود که انسان را به کمال و سعادتی که شایستگی آن را دارد برسانند. گر چه انسان برای رسیدن به این سعادت، مجهز به ابزاری چون فطرت و عقل است اما این ابزار کافی نبوده لذا از سوی خداوند، پیامبران برای هدایت بشر فرستاده شدند.

وی روز 27 رجب و بعثت پیامبر اسلام را روز تولد اسلام برشمرد و گفت: در این روز پیامبر از طرف خداوند به غار حراء فراخوانده شدند و دین اسلام که کامل‌ترین ادیان آسمانی است به ایشان وحی شد.

امام جمعه موقت سمنان با تاکید بر این‌که «دست یازیدن به سعادت و کمال دنیوی و اخروی از جمله مهمترین اهداف رسالت پیامبران بوده است» تصریح کرد: آشنایی با رموز آفرینش، ایجاد و بسط عدالت، رفع فساد و تباهی و ظلم، تربیت انسان‌ها و ترویج اخلاق و… از دیگر اهداف این پیامبران الهی بوده است.

پناهی همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان چهره واقعی اسلام و پیام بعثت را به جهانیان نشان داد؟ گفت: شناخت اسلام واقعی به وسیله ما مسلمانان در وهله اول بسیار مهم است. اسلامی که دور از افراط و تفریط بوده و در مسائل مختلف بشری(سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… ) برنامه و راهکار دارد.

وی تصریح کرد: اسلام، دین اعتدال است. دین قوام و میانه، لذا باید کارشناسان دینی و متخصصان اسلام حقیقی را از لابه لای قرآن و احادیث برای مردم معرفی کنند و بشناسانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان سمنان همچنین در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان در شرایطی که جریان‌های انحرافی نظیر بوکوحرام و طالبان سعی در ارائه چهره خشن و نادرستی از اسلام به جهانیان دارند. چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کرد؟ گفت: شناخت اسلام واقعی و عمل کردن به آن توسط مسلمانان می‌تواند چهره واقعی اسلام را به جهانیان معرفی کند و کدورت و مظلومیتی را که بر چهره اسلام نشسته را برطرف کند.

وی در همین راستا ادامه داد: عمل کردن به اسلام واقعی سبب می‌شود کسانی که دنبال حق و حقیقت هستند به اسلام علاقمند شوند و تلاش افراد باطل و کسانی را که مغرضانه و یا از روی نادانی سعی دارند چهره نادرستی از اسلام را ارائه دهند خنثی کند و در این امر، نخبگان، جامعه روحانیت و… نقش خطیری به عهده دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.