۱۱:۴۸ - دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

حجة الاسلام حسن اسلامی؛

فرهنگ اهل بیت علیها السلام کاملترین فرهنگ الهی

فرهنگ اهل بیت (ع) کاملترین فرهنگ الهی است و سیره و سبک زندگی آن بزرگواران بهترین سرمشق زندگی است. “لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه”

 پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا

 

در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی ،

مطلبی که سعی شد با بیانی ساده و هم فهم نوشته شود تقدیم می گردد.

همه می دانیم بین این دو مقوله ، ارتباط تنگاتنگی است و خواسته یا ناخواسته همه ما درگیر این دو در عرصه های فردی و اجتماعی هستیم . انتظار از ما ایرانیان مسلمان این است تا با بکاربستن آموزه های دینی که بعضی از آنها در این نوشتار ساده و عمومی بیان شده سبک زندگی اسلامی ، ایرانی را سرمشق همه انسانها قرار دهیم و با عمل ، رشد ، تکامل و تعقل خود را بر همگان نشان دهیم .

فرهنگ : مجموعه آداب و رسوم یک جامعه است که از آداب و رسوم پدران و نیاکان خود آموخته اند ویا براساس اموزه های خود تعریف می کنند و در زندگی شخصی خود بکار می بندندو جزء رفتار های شخصی و اجتماعی آنها شده است.

فرهنگ اهل بیت (ع)

مجموعه گفتار رسیده از آن بزرگواران است که توسط راویان به مارسیده است و خودشان فرموده اند اگر با سخنی از ما که با عقل و فطرت هماهنگ نبود برخورد کردید بدانید از ما نیست و جعل شده است . فرهنگ اهل بیت (ع) کاملترین فرهنگ الهی است و سیره و سبک زندگی آن بزرگواران بهترین سرمشق زندگی است . لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه

ارتباط آن بزرگواران باخود، با خدا، با مردم و با طبیعت در اخبار و روایات آمده است ، آنان که تاکنون از این فرهنگ پیروی کرده اند در زندگی موفق بوده اند و آنانکه تبعیت نکرده اند راه ضلالت و گمراهی و شقاوت را سپری کرده اند. تاریخ پیشینیان حاکی از سرنوشت آنهاست .

فرمودند: نحن سفینه النجاه من رکب بنا نجی و من تخلف عنّا هلک مَثَل آنان مَثَل کشتی نوح است که هرکس سوار آن کشتی شد نجات یافت و هرکسی تخلف کرد و سوار نشد به هلاکت ونابودی رسید.

آنها چراغ هدایت بشر هستند و با گفتار ، کردار و حتی با قبول همه سختیها و مرارت ها ، راه روشن و سمت خدا را به ما نشان دادند ورهنمون گشتند.

فرهنگ دینی

یا علی هرکس به وسیله تو هدایت شود از آنچه خورشید برآن می تابد برای تو بهتر است. این فرموده نبی مکرم اسلام (ص) است. و امیر سخن فرمودند : میدانید من قبل از آنکه سفارشی به شما بکنم قبل از آن خود بدان عمل کرده ام . خداوند رحمت کند هرکس امر مارا احیاء کند. (امام صادق علیه السلام )، امر اهل بیت (ع) ترویج آموزه های آنان و تبلیغ و بیان سخنان گهر بار آنان است . این سخن را نیز شاید شنیده اید که امام رضا (ع) فرمودند: اگر مردم نیکی های سخنان را بدانند از ما تبعیت  می کنند. وظیفه ما این است به بهترین شیوه و با استفاده از هنر در عرصه های مختلف کلام گهر بار و دلنشین آن بزرگواران را ترویج و نشر دهیم .

قرآن کریم فرمود: و بشارت ده به بندگانی که می شنوند کلام را و از بهترین آنها تبعیت می کنند . رساندن سبک زندگی حضرات معصومین (ع)، بیان گفتار دلنشین آنها وظیفه همه ماست  و بهتر از بیان ، عمل به دستورات نورانی قرآن کریم و بیانات گهر بار حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین است .چرا که فرمودند: مردم را با غیر زبان و گفتن دعوت کننده باشید .

مردم بیش از آنکه از پدران خود بیاموزند از رؤسای خود و حاکمان پیروی می کنند.پس وظیفه مسئولان و حاکمان خیلی بزرگ است.

مسئولین نظام ما در گفتار و بیشتر در کردار و رفتار باید مراقبت بیشتر از خود و مجموعه خود داشته باشندچرا رفتار آنها، فرهنگ مردم را تغییر می دهد و بسیار در رفتار مردم موثر است. پس بکوشیم تا با روشهای هنرمندانه سبک زندگی مشعل داران هدایت را ترویج نمائیم

عبودیت و دوری از طاغوتها ، روحیه گذشت و ایثار ، مجاهدت در خدمتگذاری به خلق خدا ، هدایت انسانها بسوی سعادت و خوشبختی ، توجه به وظائف شخصی ، اجتماعی و دینی و … از مهمترین فرهنگ زندگی آنان است .

فرهنگ شهروندی

در فرهنگ شهروندی باید یاد بگیریم با مردم برخوردمنصفانه داشته باشیم و هرچه برای خود می پسندیم برای دیگران هم بپسندیم . همه مردم از نظر خدمت رسانی و رعایت حقوقشان یکسانند .

حقوق همسایگان را رعایت کرده و بدانیم که مسلمان کسی است که دیگران از دست و زبانش در امنیت و آسایش بسر می برند، رساله حقوق زین العابدین امام سجاد (ع) را بخوانیم و بدان عمل کنیم .طبیعی است که برای همگان مشکلات و گرفتاری هایی پیش می آید ما نباید از کنار آن به راحتی بگذریم ، توجه به همدیگررا نشانه آدمیت بدانیم ،

بنی آدم اعضای یکدیگرند                       که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی بدرد آورد روزگار                       دگر عضو هارا نماند قرار

توکز محنت دیگران بی غمی                   نشاید که نامت نهند آدمی

امیر سخن(ع) فرمودند: به فریاد مردم رسیدن و آرام کردن مصیبت دیدگان از کفاره گناهان بزرگ است .

فرهنگ مصرف

بسیار شنیدیم ای آیه را که کُلوا وَشرَبوا و لاتُسرِفُوا و یا شنیدیم که کُلٌ مُضِرٍحَرامٌ  یا  اِنَ المُبَذِرینَ کانوا مِن اَخوانِ الشَیاطین ، تعادل در خوردن و اشامیدن دستور بهداشتی اسلام است فرمایش امیرالمومنین (ع) که به امام حسن (ع) فرمودند: اگر خواستی دچار طبیب نشوی قبل از گرسنه شدن غذا نخور ، قبل از سیر شدن دست از غذا بکش ، غذا را خوب بجو و قبل از خواب قضای حاجت کن  و سفارشات اسلام بر بهداشت فردی و اجتماعی بسیار زیاد است ، آداب غذا خوردن ، آداب لباس پوشیدن ، آداب مهمانی رفتن و مجموعه آداب اسلامی حکایت از این می کند که در مصرف باید الگو و سرمشق داشته باشیم و براساس عقل و فطرت عمل نمائیم .

آنچه کارشناسان می گویند در اکثر موضوعات فردی و اجتماعی رویه مصرف ما بعضاً بی حساب و کتاب است والگوی مصرف ما نه شرقی است ، نه غربی و نه اسلامی بلکه دلخواه ، بی رویه ، بی قاعده و بی انضباط است و همین امر باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در بعد خانواده و اجتماع شده است و مشکلات اقتصادی ماهم تا زمانی که قانون مدار عمل نکنیم و بی ضابطه باشیم استمرار دارد، عزم ملی باید تا مسئله اقتصاد ما سروسامان پیدا کند و با فرهنگ درست مصرف کردن به اقتصاد خانواده و اجتماع رونق ببخشیم. به نظر شما عمل کردن بینی و … ، استفاده افراط گونه از لوازم آرایش ، داشتن چندین خانه ، باغ ، ویلا و وسیله نقلیه ، اسراف در مصرف حاملهای انژری ، مصرف گرائی در لباس، تغذیه و … با فرهنگ ایرانی ، اسلامی ما همخوانی دارد ؟

فرهنگ زندگی

انتخاب همسر، با ملاک های ارزشی ( دینداربودن، اخلاق اسلامی داشتن و عمل کردن  به آموزه های دینی ) بهترین ملاک انتخاب همسر است.

تربیت فرزند براساس دستورات اسلام از انتخاب اسم تا آموزش قرآن کریم و ورزشهای شنا و اسب سواری و طی سه دوره آقائی، غلامی و وزیری ( تا 7 سالگی دوران آقائی است، هرچه خواست براساس مصالحش در اختیار قرار بده تا اعتمادش به شما بدست آید، احسان و محبت را بچشد)، از 7 تا 14 سالگی دوران غلامی است و تربیت که هرچه شما خواستید باید عمل کند و مورد تشویق ، ترغیب و یا تنبیه قرار گیرد) از 14 تا 21 سالگی به عنوان مشاور در کنار شما باشد ، همکاری و همیاری کند تا تجربه کند و بیآموزد و حرکت کند.

توجه به وظایف زن و شوهر در قبال همدیگر جزء آموزه های اسلامی است ، قرآن زن و شوهر را لباس همدیگر معرفی می فرماید و ایجاد آرامش را از ثمرات ازدواج می داند. اسلام بهترین جهاد برای زن را ، خوب شوهر داری می داند و تلاش و مجاهدت مرد در بدست اوردن روزی و تامین معیشت را همانند مجاهد فی سبیل الله می داند، سرپرستی زن و دختر و تامین مایحتاج آنها  را مورد توجه ویژه قرار داده و ارزش خون شهید را با زحمت بسیار مرد برای امرار معاش و عرق ریختن یکسان می داند.

بهشت را زیر قدمهای پای مادر می داند چرا نقش ارزنده او در تربیت نسل نو و تحویل به جامعه برای خدمت به خلق خدا را بسیار موثر می داند. حضور اودر اجتماع را در صورتی جایز می شمارد که زن از توانائی و ظرفیت بالایی برخوردار باشد و با انجام وظیفه حساس خود در خانواده، می تواند در عرصه اجتماع هم منشا خدمت باشد.

دستور اسلام در رابطه با حجاب و عفاف ، غیرت و حیا ، مصونیت ها و محدودیت ها حاکی از این است که می خواهد کانون گرم و صمیمی خانواده مکانی باشد برای آرامش ، امنیت اخلاقی ، تربیت نسل جدید و پرهیز از آسیب های فردی و اجتماعی از جمله طلاق ، استعمال مواد مخدر و بزه کاری و …

نسبت به همسایه داری تاکید داردتا جائی که آنقدرپیامبر (ص) سفارش کردند که امیر المؤمنین (ع) می فرمایند گمان کردیم همسایه از همسایه ارث می برد یا حضرت زهرا (س) در جواب امام حسن (ع) که عرض کرد: مادرجان در دعاها همسایه را ترجیح دادید برخودمان، حضرت زهرا (س) فرمودند: اول همسایه بعد خودمان و در اطعام و کمک به دیگران ایثار می کردند ، با اینکه خود نیاز داشتند ولی به دیگران می بخشیدند.

اسلام صله رحم را موجب برکت می داند و میهمان را حبیب خدا می داند و ماهم می گوئیم که مهمان قبل از ورودش رزق خودش را می آورد، اسلام می گوید میهمان وقتی می آید همراه خود برکت و رحمت میآورد و وقتی می رود بیماری ها و امراض و گرفتاری را با خودش بیرون منزل می برد.

در اسلام  احترام بزرگان مورد سفارش است. پدر سالاری ، مادر سالاری و فرزند سالاری جزء آموزه های دینی نیست بلکه فرموده اند ، بزرگان را تکریم کنید ، به کوچکترها رحم کنید ، به همدیگر احترام بگذارید ، به همدیگر هدیه بدهید ، خیر خواه همدیگر باشید و …

آداب و رسوم خوب ما ایرانیان

1-       تعظیم شعائر مذهبی (ایام محرم، صفر، فاطمیه، دهه مهدویت، بزرگداشت ولادات و شهادت حضرات معصومین (ع) برگزاری دعای ندبه در صبحهای جمعه و دعای ابوحمزه ثمالی در شبهای ماه مبارک رمضان ، قرائت قران در مساجد هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء

2-       صله رحم و زیارت همدیگر، اطعام و پذیرائی در مواقع مختلف ( جشن عروسی، بازگشت از سفرهای زیارتی، فرزند دارشدن، خانه دار شدن ، جشن تکلیف ، ایام نوروز، افطاری دادن در ماه مبارک رمضان و …

3-       تاسیس قرض الحسنه در خانوادها وفامیل تاسیس مراکز خیریه در محله‌ها ، روضه های خانگی و جلسات قرائت قرآن در خانه ها

ختم سوره انعام در منازل، عیادت از بیماران در خانه ها و بیمارستانها ، تکریم بزرگان خاندان، تکریم سادات و روحانیون و بزرگان جامعه ، تامین بعضی از اقلام جهیزیه عروس توسط فامیل بصورت هدیه عروسی و …

بعضی آداب و رسوم غلط اجتماعی

1- دیدن جهیزیه عروس خانم و تاثیرات آن

الف-  چشم و هم چشمی را زیاد می کند .

ب-  مسابقه است برای انتخاب بهترین ها و کاملترین جهیزیه

ج-  ماندن دختران در خانه به خاطر نداشتن جهیزیه کامل

ه-  اگر جهیزیه کامل باشد ، عروس خانم و آقا داماد زندگی برایشان پس از مدتی متنوع و متفاوت نیست ، تکراری است و از خریدن اجناس جدید لذتی نمی برندچرا که همه چیز برایشان مهیا شده است. سرد شدن کانون خانواده و بدنبال آن …

و-  جهیزیه کامل و با کیفیت بالا باعث حسرت و اندوه و دلسوزی دخترانی می شود که پدرشان توانائی تامین آن را برای دخترشان ندارند. ( بترسیم از آه و ناله فقرا و بی بضاعتها )

ز-  در این بین هدف تشکیل خانواده فراموش شده و زوجین به حاشیه ها بیشتر متوجه و از اصل موضوع دور می شوند.

2) دیدن سیسمونی نوزاد –  بعضی از مطالب بند 1 در این بحث هم مطرح است .

3) مسابقه گذاشتن در خریدن خانه ، باغ ، ویلا ، خریدن و پوشیدن لباس ، خریدن دکوراسیون منزل ، خریدن وسیله نقلیه ، مسافرت ها، تعیین مهریه عروس خانم و …

4 ) مد گرائی و تبعیت از فرهنگ غربیها

تهیه و تنظیم : حسن اسلامی

One Response to “فرهنگ اهل بیت علیها السلام کاملترین فرهنگ الهی”

  1. مرتضی خاکپور گفت:

    خدایا

    خدایاااااااااااااااااااااااااااا

    خدا

    چرا گفتی به مدافعان دین و وطن نان ندهند ؟!

    چرا گفتی جانباز دفاع مقدس را 5 % جانبازی بدهند ؟!

    چرا گفتی به جانباز 5% چیزی ندهند ؟!

    چرا گفتی جانباز 5 % ؛ که این همه زمین و ثروت ایران را که آزاد کرد به خودش چیزی ندهند ؟!

    چرا گفتی جانباز 5 % باید در فقر و تنگدستی زندگی کند ؟!

    چرا گفتی جانباز فقط باید کارمند باشد تا جانبازیش قبول شود ؟!

    چرا نگفتی وقتی اجنی به وطن تجاوز کردند و کشور را اشغال کرد : مردم داوطلبانه به کمک مردم

    و ارتش و نظامیان بشتابند : و در جنگ مجروح شوند : رزمندگان جانباز 5 % می شوند و از همه حقوق

    و معیشت محروم می شوند . ؟! چرا نگفتی رزمندگان جانباز 5 % ؛ هم ایثارگرند و مانند نظامیان به

    حقوق و معیشت برای گذران زندگی نیاز دارند ؟!

    چرا نگفتی رزمندگان جانبازان 5 % دفاع مقدس که اسلام را و ایران را و مردمش را و ثروتش را که

    نجات داد : نباید فقیر و گرسنه و بی سر پناه بماند . ؟!

    چرا گفتی جانباز 5 % ایران را و مردمش را و دینش را ؛ از حمله دشمن بعثی نجات دهند ؟!

    چرا نگفتی حقوق و مسکن و معیشت حق النٌاس جانباز 5 % است ؟!

    چرا نگفتی جانباز 5 % برای زنده ماندن به نان نیاز دارد ؟!

    خدا

    خدایااااااااااااااااااااا

    خودت بداد جانبازان 5 % برس ؟!

    خداااااااااااااااااااااااا

    http://khakpour-m.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.