ادامه تحصیل؛ دغدغه این روزهای والدین؛
مسیر ناهموار هدایت تحصیلی را هموار کنید
آنها که می خواهند فرزندانشان را در دوره ابتدایی ثبت نام کنند بیشتر با مشکل شهریه های نامتعارف روبرو هستند؛ وجوهی که شاید طی دو دهه اخیر بارها توسط وزرای آموزش و پرورش اخذش غیر قانونی قلمداد شده ولی هر سال مدیران به سبک قبل درخواست وجوه نامتعارف را دارند.
به گزارش شاهین پرس؛ آن ها که می خواهند فرزندانشان را در دوره ابتدایی ثبت نام کنند بیشتر با مشکل شهریه های نامتعارف و وجوه غیر قانونی دریافتی مدیران مدارس روبرو هستند؛ وجوهی که شاید طی دو دهه اخیر بارها توسط وزرای آموزش و پرورش پرداخت آنها غیر قانونی قلمداد شده و بارها از برخورد قانونی با متخلفان سخن رانده شده و شاید هم برای ظاهر نمایی با یکی دو نفر برخورد صوری شکل گرفته است اما هر سال مدیران به سبک قبل درخواست وجوه نامتعارف را دارند.
آنهایی که می خواهند دوره های راهنمایی و متوسطه هم ثبت نام کنند همین مشکل را دارند و با مبالغ سنگین تر!
اما امسال مشکل دیگری که دانش آموزان پایه نهم و خانواده هایشان را متحیر کرد، انجام انتخاب رشته در مدارس است. چیزی که بیشتر از اینکه دانش آموز را به آرزوی خود در ادامه تحصیل سوق دهد، اسباب ناراحتی و نگرانی آنها را فراهم کرده است.
گویا ملاک این انتخاب رشته های نامتعارف آزمونی با عنوان آزمون رغبت است و نه میزان تسلط و آمادگی دانش آموزان بر مباحث درسی؛ تا جایی که فردی با معدل ۱۹ و علاقمند به تحصیل در رشته تجربی را اجبارا می خواهند به تحصیل در شاخه کار و دانش هدایت کنند.
اما تا جایی که پیگیری ها نشان می دهد شش مولفه برای انتخاب رشته در نظر گرفته که نظر دانش آموز و والدین و معلمان و مشاور و آزمون های مشاوره ای بخش هایی از آن هستند.
امتیازاتی که به دانش آموزان تعلق دارد براساس آزمونهای رغبت سنجی و استعداد سنجی است و تنها ۳۵ درصد از نمرات تحصیلی در آن دخالت داده شده که مسبب بسیاری از اعتراضات روزهای اخیر همین موارد است.
یک مقام مسئول در آموزش و پرورش هم که نخواست نامش عنوان شود در گفتگو با تسنیم با اشاره به مصوبه جدید هدایت تحصیلی توسط شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «این شورا انتخاب رشته و هدایت تحصیلی را بر اساس شش مؤلفه پایهگذاری کرده است که شامل، نظر دانشآموز که شامل امتیاز ۱۰ درصد، نظر والدین شامل امتیاز ۵ درصد، نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز ۱۰ درصد، نتایج آزمونهای مشاورهای با امتیاز ۳۰ درصد، نتایج نمرات درسی با امتیاز ۳۵ درصد و نظرات مشاور با امتیاز ۱۰ درصد در نظر گرفته شده است.»
وی افزود: «امتیازاتی که به دانش آموزان تعلق دارد براساس آزمونهای رغبت سنجی و استعداد سنجی و نیز نظر خانوادهها، معلمان و مشاوران مدارس است که با استفاده از آنها و نیز نمراتی که دانشآموز در دروس مختلف کسب میکند، امتیازاتی جمعآوری و اولویت رشته تحصیلی وی مشخص می شود.»
این مقام مسئول در آموزش و پرورش اصفهان تصریح کرد: «به همین منظور برای انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم ۶۵ درصد مشاورهها و آزمونهای اخذ شده و تنها ۳۵ درصد معدل و نمرات کارنامهای دانشآموز متوجه انتخاب رشته او است.»
وی با اشاره به اینکه معدل و نمرات سهساله راهنمایی دانش آموزان برای انتخاب رشته آنها تأثیرگذار است، گفت: «حداکثر رتبه دانش آموزان برای رسیدن به رشته موردنظر ۱۰ هزار است، ازاینرو برای دانش آموزان دختری که رشته ادبیات را انتخاب میکنند رتبه حداقل ۶۵۰۰، رشته تجربی هفت هراز و رشته ریاضی شش هزار و ۵۰۰ است.»
این مقام مسئول آموزشوپرورش در ادامه افزود: «همچنین حداقل رتبه برای دانش آموزان پسر رشته ادبیات شش هزار، رشته تجربی هفت هزار و رشته ریاضی پنج هزار و ۵۰۰ است.»
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزشوپرورش استان اصفهان هم در گفتگو با مهر از وجود یک چالش در دوره دوم متوسطه صحبت به میان آورد و گفت: بعد از ۲۲ سال، هدایت تحصیلی از پایه اول دوره متوسطه به پایه نهم دوره اول متوسطه منتقلشده است و با توجه به اجرای نظام ۳-۳-۶ موضوع هدایت تحصیلی برای اولین بار است که در این نظام در حال اجراشدن است که شرایطش یک مقدار متفاوتتر از سالهای گذشته است.
رحیمی در مورداجرای این طرح گفت: با نگاهی که در سند تحول بنیادین به موضوع هدایت تحصیلی شده است آن را بهصورت فرآیندی تعریف کردهاند که پایههای هفتم، هشتم و نهم در شکلگیری کامل آن نقش پیدا میکند.
اما مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان با برداشت های رسانه ای خواندن این حرکت از مصاحبه امتناع کرد.
چیزی که مهم است نقش سلایق و توانایی های دانش آموز در ادامه تحصیل است و اگر هم قرار است هدایت تحصیلی سیستم تحصیلی رشد پیدا کند و رشته هایی که در جامعه نیاز بیشتر به آن داریم ترویج پیدا کند توجه به چند نکته ضروری است:
۱- باید برای هدایت تحصیلی زمینه سازی و معرفی رشته ها و مشاغل از اوایل دوران تحصیل صورت پذیرد تا دانش آموز در زمانی که می خواهد انتخاب رشته کند با دیدی باز اقدام کند نه اینکه در برخی از رشته ها، خروجی ما بسیار بیشتر از نیاز جامعه باشد و نتیجه آن هم بیکاری مضاعف در برخی از رشته ها باشد.
۲- متخصصین و کارشناسان آموزشی باید بنشینند و سرفصل ها و نیازهای آموزشی جامعه در آموزش و پرورش و آموزش عالی را نیازسنجی و ظرفیت بندی کنند و از پذیرش دانش آموز و دانشجوی مازاد جدا بپرهیزند.
۳- سیستم اموزشی ما باید موازی با ارائه آموزش های نظری، آموزش های مهارتی را به طور جد در دستور کار قرار دهد و هر فرد ایرانی علاوه بر مدرک تحصیلی اش باید یک تخصص و مهارت جداگانه را بتواند آمادگی اجرایش را داشته باشد.
۴- اگر همه این موارد در عرض یکدیگر انجام شود و دانش آموزان از همان مقطع ابتدایی مشاغل را بشناسند و آموزش های مهارتی به درستی انجام شود، کارشناسان و مشاوران و هدایتگران تحصیلی هم ارزیابی های سالیانه را انجام دهند و با به روز ترین امکانات نرم افزاری بتوانند پرونده هدایت تحصیلی برای دانش آموز تهیه کنند، خود محصل دیگر به مقطع نهم نرسیده توانایی خود را می شناسد و دیگر نیازی به این همه پرداخت هزینه برای پاسخگویی نیست.
صاحب نیوز