گفتگو با طبیب جوان اصفهانی؛
کرونا قابل درمان است/ توصیه های بسیار جدی برای مقابله با کرونا
هشت ماه گذشته روزانه متوسط بین ۵ تا ۲۰ نفر برای اولین بار معاینه می شدند که بحمدلله بیش از ۹۹ درصدشان جواب گرفتند و حالشان کاملا خوب شده است. بیماری که اکسیژن خونش روی ۷۴ و منتظر مرگ بود بعد از ۳ ساعت کار مداوم روی این فرد اکسیژن خونش بالا آمد و بهبود پیدا کرد
به گزارش شاهین پرس؛ در فضای داغ قرنطینه و آمارهای رو به افزایش بیماری منحوس کرونا به گفتگو با طبیب جوان اصفهانی، حجت الاسلام سجاد شاهمرادی متخصص و پژوهشگر پزشکی ایرانی اسلامی نشستیم. شاهمرادی متخصص طب سوزنی و دارای مدرک طب چینی است که پیرامون فعالیتهای درمانی ایشان در دوران مبارزه با ویروس کرونا سخنان امیدبخش و دست اولی را از او خواهیم شنید.
***
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.
سجاد شاهمرادی متولد خرداد ماه 1364 دانش آموخته رشته حقوق در دانشگاه و بحمدلله دانش آموختهی حوزه علمیه اصفهان و قم تا سطح عالی هستم. از سال 1387 با شروع طلبگی به مرور و خیلی آرام وارد حیطه طب سنتی شده و در کنار دروس حوزه آرام آرام طب را فرا گرفتم. در تهران و یزد افتخار شاگردی اساتید بزرگی را داشتم و بعد از فرا گرفتن طب سنّتی شرایطی فراهم شد که به فراگیری طب سوزنی و طب چینی بپردازم. تلاشهای زیادی کردیم که بتوانیم از علوم مختلفی که برای درمان بشر وجود دارد استفاده کنیم. سعی کردیم ذهنمان را فقط روی آنچه در کتب طب ایرانی آمده، از جناب شیخ الرئیس بوعلی سینا رحمه الله علیه و بزرگان دیگر ما مثل حکیم عقیلی، حکیم جرجانی، حکیم ارزانی و… نبندیم و هر آنچه که در راستای درمان و حفظ سلامتی بشر مفید است را کشف و استفاده کنیم. چون خداوند متعال میفرماید اسلام یعنی تسلیم؛ تسلیم در مقابل حق. وقتی که خداوند متعال چیزی را برای درمان بشر وضع کرده است، این کوته فکریست که انسان خودش را محدود کند و مثلا بگوید من فقط از طب ایرانی، یا فقط از طب اسلامی استفاده می کنم و یا مد نظرمان این باشد که فقط هر آنچه در کتب ما به ما رسیده است را باید استفاده کنیم. به نظر میرسد اسلام وسعت دیدش بیشتر است از آنچه که ما میدانیم. طب چینی حقایقی دارد، طب نوین حقایقی دارد، طب سنتی حقایقی دارد، روایات ما حقایق بسیاری دارند. چه اشکالی دارد که انسان از همه اینها استفاده کرده و تجمیع بکند و در جهت نیل به هدف خودش از آن استفاده کند.
برای کشف حقایق از روایات، مناطهایی [اصل، قرینه و جهت] وجود دارد، مثلاً تفسیر روایت به روایت. یا اصولی وجود دارد مثل علومی که در حوزه علمیه برای کشف و فهم حقایق از روایات خوانده میشود. برای طب جدید هم مناطهایی وجود دارد که اگر به آنها اعتبار کنیم و استنباطمان را بر اساس مناطهای خود آن طب قرار دهیم، میتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم. به شرطی که سرجای خود و به اندازه درست استفاده شود. خداوند توفیق داد و توانستم مدرک طب سوزنی را دریافت کنم و بحمدلله والمنَّه با استفاده از طب سنتی خودمان و طب سوزنی که قسمی از طب چینی هست، توانستیم بیماران زیادی را در حوزه های مختلف درمان کنیم.
از فعالیتتان برای درمان کرونا بفرمایید.
از اسفند ماه که بیماری کرونا وارد ایران شد، مثل بقیهی اصناف طبابت، از طب سنتی، طب اسلامی، طب جدید، ما هم در مواجهه با این بیماری بیتجربه بودیم. لطفی که خداوند متعال به ما کرد این بود که به واسطه مناطهایی که در طب چینی پیدا کرده بودیم و کشف مناطهایی که در طب سنتی برای ما ایجاد شده بود، توانستیم خیلی زود طوری که خودمان هم باورمان نمیشد، کرونا را از روی علائم بالینی بیمار تشخیص داده و فرق آن را با سرماخوردگی و بیماریهای دیگر کشف کنیم. وقتی در مورد بیمارانمان تشخیص ما کرونا بود و ایشان به خواست خود تست کرونا هم میدادند، جواب همیشه با تشخیص ما منطبق بود. یا وقتی به تشخیص ما بیمار کرونا نداشت و به او میگفتیم بدن دردت دلایل دیگری دارد مثلا به خاطر خوردن سردیجات و در معرض باد سرد قرار گرفتن و غیره است نه ویروس کرونا، پس از انجام آزمایش، جواب تست او نیز دقیقا مطابق با تشخیص ما بود.
گرچه شاید تشخیص هایی که ما میدادیم اندکی دقیق تر از تشخیصهایی بود که در بیمارستان میدادند. اوایل از روی مخاط، کشف میکردند که این شخص کرونا دارد ولی خود پزشکان طب جدید هم میدانند که این روش، مطلق ویروس را تشخیص میدهد، نه کووید19 را. یعنی اگر شخص سرماخوردگی هم داشته باشد باز هم کووید19 تشخیص می دادند. در حالیکه مدل عفونتی که ما کشف کرده بودیم که ویروس کرونا روی آن بار میشود و با آن فعالیتش را انجام میدهد، با سرماخوردگی یا آنفولانزا متفاوت بود. همچنین با بقیه انواع عفونتها که ما بحمدلله توانسته بودیم در طول دوران طبابت در این حدود 9سال ببینیم نیز متفاوت بود. در طی هشت ماه گذشته ما بیماران کرونایی که پذیرش کردیم متوسط بین 5 تا 20 نفر به طور روزانه بوده که برای اولین بار معاینه میشدند. از این آمار بحمدلله و المنّه بیش از 99.5 درصدشان جواب گرفتند و حالشان کاملا خوب شده است.
بعضی ها بیمارانی بودند که ما اصطلاحاً به آنها بیماران سرپایی میگوییم. علائم خیلی کمی داشتند. با یک سرفه مختصری، یا یک بدن درد مختصری. بعضی از بیمارانی هم که به ما مراجعه می کردند افرادی بودندکه از بیمارستان با رضایت خودشان با دستگاه اکسیژن مرخص شده بودند و با اکسیژن زیر 83 به ما مراجعه می کردند. حتی بیماری هم داشتیم که ما بر بالینش رفتیم. بیماری که اکسیژن خونش روی 74 بود و منتظر مرگ بود و خداوند متعال لطف کرد بعد از 3 ساعت کار مداوم روی این فرد اکسیژن خونش بالا آمد و بهبود پیدا کرد.
نکتهی جالب این است که این بیمار 67 سال سن داشت. اکنون این شخص سلامتی خود را به دست آورده و اسم و مشخصات و آدرسش قابل پیگیری هست. این گونه نیست که ما حرفی را بی سند بزنیم. تمام این آماری که خدمتتان عرض می کنم عین اوراق بیمارستانی مکتوب هستند. یعنی برگه پرستاری برایشان پر شده، برگه ویزیت برایشان پر شده، برگه ادامه درمان برایشان پر شده است و داروهایی که برایشان تجویز شده، نقاطی که برایشان طب سوزنی شده، تمام اینها مکتوب هست. بعضی میگویند اینها اگر مراجعه هم نمیکردند، خودشان خوب میشدند. بعضی از این بیمارانی که ما پذیرش کردیم، افرادی بودند که بیمارستان از جهت عدم توانایی در درمان آنها را ترخیص کرده بود. بیماری داشتیم که به سه بیمارستان مراجعه کرده بود اما او را پذیرش نکردند. آن زمان که بیمارستان امین هم جزو بیمارستانهای کرونایی بود، بیمارستان امین هم پذیرش نکرده بود، بیمارستان الزهرا هم پذیرش نکرده بود و وقتی به ما مراجعه کرد اکسیژنی کافی در خونش نداشت، با دستگاه به ما مراجعه کرد و الحمدلله درمان شد.
نکته بسیار پر اهمیت در درمانهایی که به واسطه طب سوزنی و طب سنتی انجام میشود این است که ما نباید فیزیولوژی طب جدید را با فیزیولوژی طب سنتی و فیزیولوژی طب چینی قیاس کنیم. ما حتی فیزیولوژی طب سنتی و طب چینی را هم با هم قیاس نمیکنیم. چرا؟ چون آنها جهات پرداختنشان به بدن متفاوت است. مثلا افرادی که گفتم اکسیژن خونشان پایین بود، در طب چینی از این منظر به بیماری پرداخته نمیشود. لکن برای فهم مخاطب که اکنون با این ادبیات در ارتباط هست، نمیتوانم بگویم که بیمار ما چه چیز خونش به شدت کاهش یافته بود. این حرف را باید بپذیریم که در یک کشور با جمعیت یک میلیارد و چهارصد و چندین میلیونی که خرده ای از جمعیتشان بیش از جمعیت کل ایران است، با به کارگیری طب چینی به عنوان یک درمان اصلی برای بیماری کرونا و نه به عنوان یک درمان مکمل، توانستند یک ماه و نیم پیش اعلام وضعیت سفید کنند و این بسیار سخیف است که ما بگوییم که چین آمارش را اعلام نمیکند. با این همه وسایل ارتباطی و با این همه شبکه های مجازی این حرف، حرف پسندیده و درستی نیست.
ما جلسه ای در مرکز مطالعات طب سوزنی ساری با رئیس سازمان طب سوزنی جهانی، که ایشان رئیس سازمان طب سوزنی چین هم هستند به صورت ویدئو کنفرانس داشتیم. ایشان گفتند ما هفت جلسه با وزارت بهداشت و درمان ایران برای درمان کرونا داشتیم و تمام پروتکل های درمانی که در چین به کار گرفتیم را به ایران تحویل دادیم. اگر خاطر شریفتان باشد از این هفت جلسه فقط یک جلسه اش در اخبار اعلام شد و شش جلسه دیگرش اصلاً اعلام نشد. متاسفانه هیچ کدام از آن پروتکل ها هم انجام نشد. اکنون ما با استفاده از همان پروتکل های درمانی طب چینی، برای بیمارانمان طب سوزنی انجام میدهیم و الحمدلله جواب داده است. تاکنون مریضی نداشتیم که از سنگینی و عدم تنفس به ما مراجعه کند و بعد از فقط پنج دقیقه، نه بیشتر، فقط پنج دقیقه، نفس کاملاً راحتی نداشته باشد. بعد از دو دقیقه نفسش آرام شده و بعد از پنج دقیقه کاملا عادی می شود. حتی آنهایی هم که حال به شدت وخیمی داشتند اولین علامتی که ما از آنها رفع کردیم این بوده که تنفّسشان را اصلاح کردیم.
بعضی ها تصور میکنند طب سوزنی طبی است که درمان علائم میکند و یک درمان زودگذر است. درحالیکه اصلاً اینطور نیست. درمان در طب چینی میتواند درمان ریشه ای باشد. منظورم این نیست که هرکس سوزن دست گرفت و سوزن زد حتماً درمان ریشه ای میکند. مثل همین فضایی که در طب جدید موجود است و حتی همین فضایی که در طب سنتی موجود است، اینطور نیست که اگر کسی که خواص تعدادی گیاه دارویی را میداند لزوماً تمام طب سنتی بلد است و میتواند تجویز کند.
آقای فلانی طب سنتی را میداند. الحمدلله در حال کار کردن است. ان شاالله هم که برای خدا باشد و جواب هم بگیرد و در و دکان نباشد؛ یعنی از طب سنتی پاساژ نزده باشد، بتواند درمان هم بکند. این هم خیلی خوب است. در روایات ما آمده است که یک مرض هفتاد نوع درمان دارد. کجاست این هفتاد تا درمان؟! شاید یک قسمی را طب جدید بتواند عمل کند. یعنی یک مدلی از درمان طب جدید برای بعضی از بیماریها جواب دهد.
یعنی اینطور نیست که طب سنتی و طب جدید کامل با هم مشکل داشته باشند؟
بنده نظرم این نیست که باید طب جدید را کاملا منکر شویم و بگوییم هیچ توانایی در درمان ندارد! به عنوان مثال طب جدید در جراحیها بسیار موفق است. شاید ما جهات درمانهای دارویی طب جدید را قبول نداشته باشیم اما در حیطهی جراحی میتواند بسیار کمک کننده و موفق عمل کند. ما هم اعتقاد داریم و در صورت لزوم مراجعان را پیش جراحان خوبی که در شهر خود ما وجود دارند میفرستیم و مردم مراجعه میکنند و جواب هم میگیرند. در طب سنتی اینگونه نیست که اگر برای یک بیماری یک روش خاص درمانی به نظرم رسید و جواب داد، تنها راه انحصاری همان باشد. ممکن است 10 روش و یا حتی 50 روش درمانی دیگر هم برای درمان همان یک بیماری وجود داشته باشد. پس اگر فضا را کمی دقیقتر نگاه کنیم می بینیم که در این فیزیولوژی ها و در این تفاوت ها می توانیم به درمانهای متفاوتی برسیم؛ مشروط بر اینکه قابل اثبات باشد.
امروز کسی که میگوید برای درمان کرونا زنجبیل خوب است، باید دلیل بیاورد و بگوید چه چیزی را در ریه مشاهده کرده است؟ چه علائمی را دیده؟ همه میدانند زنجبیل داروی گرم و خشک است. باید اثبات کند که چه مقداری بلغم در ریه مشاهده کرده، علائم بلغم چه بوده و چه دارویی برای بدرقه زنجبیل تا ریه تدارک دیده است؟ کسی که کمی طب سنتی کار کرده باشد میداند ریه در طب سنتی جزو اعضای بعیده محسوب میشود و برای رسیدن دارو به ریه حتماً داروی مبدرق نیاز است. یعنی دارویی که زنجبیل را تا ریه بدرقه کند و اگر نباشد زنجبیل فعالیتش را در معده انجام میدهد. اگر جواب این سوالات بوضوح داده شود، میتوان گفت ما زنجبیل را قبول میکنیم. یا مثلا کسی بگوید سیاهدانه عسل بدهید یا هر درمان دیگری که برای کرونا ارائه دهد، ما قبول میکنیم به شرطی که مناط های کشفش را نیز ارائه دهد و با سیستم طب سنتی آن را اثبات کند؛ نه که صرفاً چون اسمی دارم بگویم درمان کرونا زنجبیل است.
ما به سادگی می توانیم کتابی را به عنوان محور قرار دهیم، ادله طب سنتی و علائم تشخیصی را از آن کتاب استخراج کنیم. کتابی که متفق القول، همه آن را قبول داشته باشند و البته از این جنس کتابها فراوان وجود دارد. اگر روایات چیزی گفته اند، مثلاً داروی امام کاظم (ع) را بدهید، ما قبول داریم. روایت می فرماید از هلیلهجات استفاده کنید. سوال می پرسیم عین روایت چیست؟ روایت میفرماید در ابتدای فصل سرد و در ابتدای فصل گرم از این دارو منتفع شوید و بیماریهایتان را با آن درمان کنید. بعد در روایت میفرماید در سه روز اول هرماه یعنی سه روز اول دی، سه روز اول بهمن، سه روز اول اسفند از این دارو منتفع شوید. حال چرا 40 روز برای پیشگیری به یک نفر داروی امام کاظم میدهند؟ حضرت که اینطور نفرمودند. این چه روشی است که من روایت را میخوانم بعد هرطور که دلم خواست تجویز میکنم؟! در روایت نفرمودند کدام هلیله؟ هلیله زرد، سیاه یا کابلی؟ ما سه مدل هلیله داریم. در روایت نفرمودند چقدر از هلیله زرد، چقدر از شکر سرخ، چقدر از رازیانه یا چقدر از مصطکی؟ چون در فصل سرد از رازیانه، و در فصل گرم فرمودند از مصطکی استفاده کنید. پس ما اگر از روایت هم میخواهیم استفاده کنیم، این روایت را میگذاریم روی چشممان و استفاده میکنیم ولی همان طور که روایت فرموده استفاده میکنیم.
توصیه هایتان را درباره مقابله با کرونا بفرمایید.
اکنون این بیماری کرونا وجود دارد. ما برای این بیماری چه کار کنیم؟ بهترین راه را همیشه شنیده اید؛ پیشگیری. برای پیشگیری کرونا چه کاری می توان انجام داد؟ اینکه من ماسک بزنم، دست هایم را بشویم، فاصله اجتماعی را رعایت کنم خوب و مفید است؛ ولی این ها فقط به من میگوید اگر ویروس کرونا خواست به تو حمله کند از او فاصله بگیر. مثلاً اگر ویروس کرونا خواست به تو حمله کند ماسک بزن و اجازه ورود به او را نده. حالا خودم چی؟ خودم هم باید یک توانایی برای مقابله با ویروس داشته باشم. اگر وارد بدن من شد تکلیف چیست؟ اکنون می بینیم که آمار وحشتناکی ارائه میشود. روزانه 500 نفر فوتی داریم. به یک آمار بسیار عجیب رسیده ایم و تعداد مبتلایان هم بسیار زیاد شده و می بینیم کنارمان اغلب آدمها در حال مبتلا شدن هستند. حالا باید چه کار کنیم؟ اولین چیزی که به نظر میرسد این است که باید به دو نکتهی مهم زیر توجه داشته باشیم.
1- قوی بودن سیستم دفاعی بدن
2- نبودن عفونت در بدن
که یکی ایجابی است و یکی سلبی است. من باید عفونتها را از بدنم بیرون کنم و یا نگذارم عفونت در بدنم به وجود بیاید. از طرفی باید سیستم ایمنی بدنم آنقدر قوی باشد که وقتی با مهاجم روبهرو میشود خودش بتواند آن را دفع کند و با آن مبارزه کند. در این راستا چه کار کنم؟ سیستم ایمنی بدنم را چطور میتوانم تقویت کنم؟ یا مگر سیستم ایمنی ما ضعیف میشود که اکنون بخواهیم آن را قوی کنیم؟ بله، مسأله بسیار بدی که اکنون در جامعه ما هست موضوع ترس است. ما بیشتر در حال جان دادن از ترس کرونا هستیم تا از خود کرونا.
اجازه دهید یک مثال برایتان بزنم، شاید جالب باشد. جنگی اتفاق افتاد در کشوری به اسم ایران. عده ای رفتند و در دفاع مقدسی شرکت کردند و شهید شدند. اما ترسی که از جنگ بر این کشور حاکم شده بود فقط مربوط به آن عده ای که رفتند و جنگیدند نبود. اتفاقاً آنهایی که رفته بودند و جنگیده بودند خیلی ترسی نداشتند. تعداد کسانی که رفتند و در جنگ شرکت کردند و درگیر این جنگ شدند 9 درصد کل جمعیت بود. بقیه ایران از ترس جنگ، تمام زندگیشان دچار اختلال شده بود. البته بعضی هم آن وسط سوءاستفاده میکردند.
به نظر میرسد اکنون ما هم در شرایط جنگی واقع شده ایم. شرایط جنگی با ویروس منحوس کرونا که البته آن هم جندالله است. آمده کمی پیچ ما را تنظیم کند. فکر کردیم خیلی قدرت داریم. گمان کردیم اکنون دیگر نظام پزشکی داریم که همه بیماریها را درمان میکند. یک ویروس آمده پیچمان را تنظیم کند که بفهمیم و بدانیم جایی خبری نیست. البته کسی که توکلش به خداست از پس این ویروس هم برمی آید و به سلامت گذر میکند. طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی داده، این ویروس به شدت ضعیف تر از آنفولانزا، سارس، ابولا و بسیاری از ویروس هاست که جان انسان را در طی سالها گرفته و میگیرد. البته در شیوع قوی است ولی در کشت و کشتار نه. خیلی ضعیف است و اصلا ویروس قدرتمندی نیست. این ویروس آنقدر قدرتمند نیست، پس چرا من تا این حد میترسم؟ هر روز آمار مرگ و میر را اعلام میکنند. این ترس آور است. بد نیست در اینترنت سرچی کنیم و آمار سقط جنین در جهان را ببینیم. روزانه چند میلیون بچه سقط میشوند. آمار سقط جنین در ایران شاید باورکردنی نباشد.
یک آماری را میدانم که به صورت رسمی 500 تا و یک آمار غیررسمی خود پزشکها اعلام میکنند که روزانه ما هزار تا سقط جنین علی الظاهر قانونی داریم که البته طبق پروتکلهای خود وزارت بهداشت قانونی نیست. چرا این آمار برای ما هراس ایجاد نمیکند؟ چرا هر روز این آمار را برای افراد باردار نمی گوییم؟ که مثلا آیا میدانید امروز چند تا بچه سقط شد؟! معلوم است میترسد و بچه اش سقط میشود. آمار تصادفهای ما چقدر است؟ روزانه چند نفر انسان در اثر تصادف میمیرند؟ آمار مرگ و میر اعتیاد و… پس اگر قرار شد ما بترسیم و این ترس در وجود ما رخنه کند اولین اتفاقی که برای ما رقم میخورد این است که سیستم ایمنی ما را ضعیف میکند. شما وقتی میترسی تمام بدنت دچار اضطراب میشود. حالا بر اساس هر طبی که تحلیل بکنی، ترس عاملی است در نابود کردن سیستم دفاعی و سیستم ایمنی بدن. رعایتهایمان سرجای خودش. اما ترس معنا ندارد. مگر ما خدا نداریم. مگر ما ولی الله نداریم؟ خب یک توکلی بکنیم، توسلی بکنیم به امام زمان که آقا حواست به ما هست؟ ما هم شیعیان شماییم و تمام.
قرار نیست ما قدم عقب بگذاریم. ما سر مرزهایمان محکم ایستاده ایم. از کیان مملکتمان دفاع میکنیم. خب همین کار را هم برای ویروس کرونا انجام میدهیم. ماسک میزنیم فاصله اجتماعی را حفظ می کنیم ولی نمی ترسیم. لازم نیست برای این که ما تدابیر وزارت درمان را رعایت کنیم بترسیم. آقا تا مردم را نترسانیم اینها چیزی را رعایت نمیکنند. این حرف اشتباه است. الحمدلله رب العالمین مردم فهیم اند. بگویید برای حفظ جان خودت این کارها را انجام بده و نترس. تو بر کرونا پیروز میشوی.
پس این شعاری که ما می توانیم کرونا را به حول و قوه الهی شکست بدهیم، چه میشود؟ پس نباید بترسیم. ترس عاملی است که سیستم دفاعی بدن و سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف میکند و اگر این سیستم ضعیف شد مثل این است که حکومت مرکزی را ضعیف کنیم و بگوییم کسانی را از سازمان ملل بیاوریم در مرزهای ما مستقر کنیم تا به ما حمله نکنند. او که دلش به حال تو نسوخته است. سیستم حکومت مرکزیت را قوی کن. سیستم دفاعی بدن مملکتت را قوی کن. همانطور که حضرت آقا فرمودند سیستم موشکی ما باید قوی باشد، سیستم دفاعی ما باید قوی باشد. در مورد کرونا هم همینطور باید باشد.
چه راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد؟
ترس یک کار سلبی بود که سیستم دفاعی بدن من را ضعیف میکرد. حال چه کنم که سیستم دفاعی بدنم قوی شود؟ یک کار خیلی ساده این است که روی سیستم دفاعی بدنم بار اضافی نباید بگذارم. با چه کاری؟ با پرخوری. با عدم رعایت موازین اسلامی در غذا خوردن. آنقدر پُر میخورم که سیستم دفاعی بدنم از تدبیر بدنم عاجز میشود. دیگر چه کاری انجام دهم؟ یکی از کارهایی که میتواند خیلی کمک به تقویت سیستم دفاعی بدن بکند ورزش کردن است. اکنون همه ایرانیان عزیز در خانه ها نشستند پای موبایل ها و تلویزیون و اندک تحرکی هم که داشتند از ایشان گرفته شده است. خب چه کار کنیم؟ ورزش کنید. گفتند در بوستان ها و پارک ها حضور پیدا نکنید. بسیار خب در خانه ورزش کنید. اتفاقاً با این آلودگی که الان هوا دارد خیلی بهتر است که در خانه ورزش کنیم.
چه ورزشی انجام بدهیم؟ یک دویدن آرام یا پیاده روی تند. چقدر؟ آن قدری که کمی نفس تند شود، کمی صورت سرخ شود، کمی عرق در بیاید. ممکن است روز اول دو دقیقه ورزش کردن باشد اشکالی ندارد دو دقیقه ورزش کنید. مثلا سه بار و هربار به مدت دو دقیقه ورزش کنید. البته با شرایطی که برای ورزش کردن قائلیم؛ یعنی معده خالی باشد، روده ها از مدفوع خالی شده باشد. مثانه هم پر نباشد.
اگر من این کار را انجام دهم، آرام آرام بدنم قوی میشود. حکومت مرکزیم قوی میشود. ورزیده میشود. حالا این شخص را برای مقابله با کرونا بفرستم بهتر است یا یک آدمی را که همین طور پای تلویزیون دراز کشیده و مشغول موبایل است و فقط میخورد. خب اضافات این مواد در بدنش چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟ دفع نمی شود، فاسد میشود.
چه کنیم که عفونت در بدنمان ایجاد نشود؟
گفتیم که اگر عفونت در بدن ما باشد، ویروس کرونا از هر جایی که رد شود و دستش به ما برسد ما را مبتلا خواهد کرد. چگونه عفونت در بدن درست نکنیم؟ اولین نکته این است که پرخوری نکنیم. آداب غذایی را رعایت کنیم. تند غذا نخوریم، درهم خوری نکنیم، وقتی غذا میخوریم روی غذا میوه نخوریم، چند مدل غذا با هم نخوریم چون باعث می شود عفونت در بدن ما به وجود بیاید.
وقتی تند تند غذا میخوریم غذا در بدن به واسطه نجویدن و مدت زیاد در معده ماندن فاسد میشود. مایعات را روی غذا نخوریم، چراکه این هم باعث افساد هضم میشود. بعضی مواد غذایی هم باعث ایجاد عفونت در بدن میشوند. مثلاً میوه غیر فصل باعث عفونت میشود؛ حتماً از میوههای فصل استفاده کنیم. در میوه خوردن هم درهمخوری نکنیم. وقتی یک بشقاب پر از انواع میوه ها شامل پرتقال، موز، لیمو، خیار و غیره را با هم میخوریم آنها نمیتوانند هضم خوبی در بدن داشته باشند و چون به شدت لطافت دارند، تبدیل به عفونت میشوند. هنوز در برخی مغازه های میوه فروشی هندوانه وجود دارد، هندوانه مخصوص فصل زمستان است یا تابستان؟! خداوند این میوه را برای فصل تابستان که رطوبت زیادی از بدن تحلیل می رود، قرار داده است که جایگزین این رطوبت از دست رفته باشد و بدن را خنک کند و آب مورد نیاز بدن را تامین کند؛ ولی در فصل پاییز و زمستان چون بدن تعریق ندارد نیازی به خوردن هندوانه نیست. همچنین خیار نیز مخصوص فصل تابستان است و هر میوه دیگری که من در غیر فصل خود استفاده کنم، باعث ایجاد عفونت در بدن میشود.
گاهی بعضی تصور میکنند که باید حجم زیادی از میوه بخورند تا مثلاً ویتامین c یا ویتامین های دیگر در بدنشان تأمین شود. این تصور غلط است. طب جدید هم میگوید اگر ما یک نصف پرتقال استفاده کنیم ویتامین c لازم برای بدن ما برای یک روز تامین میشود، چه نیازی هست که شما شش تا پرتقال و دو تا هم لیمو شیرین بخوری؟
نکته بعد این است که از غذاهایی که استعداد عفونت شدن در بدن دارند کمتر استفاده کنیم. مثل غذاهای خمیری، یعنی الویه یا انواع نان باگت. همچنین از غذاهایی که خون خوب در بدن تولید نمی کنند پرهیز کنیم، مانند قورمه سبزی، آش شله قلمکار، حلیم بادمجان. بادمجان مناسب فصل تابستان است که البته طبخ آن نیز آدابی دارد. ماهی، مخصوص فصل تابستان است، که البته برای مردم اصفهان بهتر است به صورت کبابی مصرف شود. خوردن ماهی در فصل پاییز و زمستان باعث ایجاد رطوبت شدید سرد بلغمی در بدن میشود، که بدن را آماده دریافت ویروس میکند که حتی یک متر و نیم که هیچ، اگر کرونا از چند کیلومتری ما نیز رد شود به آن مبتلا میشویم!
اگر ما یاد بگیریم که ماهی غذایی نیست که بتوان آن را در اصفهان زیاد مصرف کرد و مخصوص جنوبی ها و شمالی هاست، آرام آرام عادات غذاییمان را درست میکنیم و در این صورت خود جناب ماهی فروش هم میفهمد که در فصل پاییز و زمستان نباید ماهی صید جنوب را برای فروش به اصفهان بیاورد. اگر من یاد بگیرم که زمستان، در فصل سرد، آن هم در شب چله الزاماً نباید هندوانه بخورم، آن وقت هندوانه فروش محترم هم یاد میگیرد که در آن زمان هندوانه نیاورد و آرام آرام عادات غذایی ما درست میشود. همچنین است مصرف بیش از حد فست فودها.
اجازه دهید یک قاعده را در اینجا مطرح کنم، برای ایجاد یک فعل یا یک پدیده در عالم فقط فاعلیت فاعل کافی نیست بلکه قابلیت قابل هم شرط است. ما فاعلیت جناب کرونا را قبول داریم که میتواند ما را مریض کند اما ما میتوانیم قابلیت مریض شدن را از بدن خود بگیریم! اگر آن فاعلیت بیاید و قابلیت وجود نداشته باشد نمیتواند ما را مریض کند. چیزی که اکنون گفته میشود، این است که ویروس کرونا ما را بیمار خواهد کرد. ولی ما میتوانیم با دست خودمان کاری کنیم که بیمار نشویم همانطور که می توانیم کاری کنیم که بیمار بشویم.
توصیه های تغذیهای شما در این دوران کرونایی چیست؟
بله. سوال مهم بعدی این است که حالا چه بخوریم؟ از چه غذاهایی استفاده کنیم که هم سالم باشند، هم در بدن ایجاد عفونت نکنند؟ در پاسخ باید گفت میوه های فصل، اگر هنوز به کرونا مبتلا نشده ایم میتوانیم از میوههای فصل استفاده کنیم که البته بِه، جزو بهترین میوههاست. بِه میوه ای است که نمیتواند تبدیل به عفونت شود. یعنی قابلیتش را ندارد. همچنین از سیب، انار، لیمو شیرین، پرتقال شیرین و نارنگی میتوان استفاده کرد که البته نارنگی را باید کمتر استفاده کنیم.
سوال دیگری که اینجا مطرح میشود این است که چه زمانی باید میوه بخوریم؟ در پاسخ باید گفت میوه را نباید بلافاصله بعد از غذا خورد، همچنین میوه را نباید با شکم خالی خورد. علتی که میوه بعد از غذا نباید خورده شود این است که به واسطه اینکه غذا غلیظ و دیر هضم است و میوه لطیف و زود هضم، تبدیل به عفونت میشود. یعنی معده وقتی میخواهد غذای غلیظ و دیرهضم را هضم کند، میوه به اصطلاح فاسد شده و ایجاد عفونت میکند. البته با شکم خالی هم نباید میوه خورد، چون معده را دچار ورم میکند مگر سیب و به و انار.
برای کسانی که به کرونا مبتلا می شوند دو میوه سیب و به را پیشنهاد میکنیم. در غیر فصل پاییز و زمستان برای کسی که مبتلا به کرونا شده فقط میوه سیب پیشنهاد می شود نه هیچ میوه دیگری. پس کسی که مبتلا به بیماری کرونا شده مجوز خوردن هیچ میوه دیگری جز سیب و به را ندارد. در دیگر فصول هم خوردن سیب و آب سیب توصیه میشود. اما اگر باعث ایجاد اشکال در اجابت مزاج فرد شود باید آب سیب را با شکر میل نماید یا با مقدار کمی عسل البته به شرطی که عفونت داخل بدنش عفونت صفراوی نباشد که این باید توسط طبیب تشخیص داده شود.
اگر کسی دچار بیماری کرونا شد اولاً نباید بترسد. کرونا از یک سرماخوردگی ساده راحت تر است؛ یعنی سرماخوردگی بیماری پیچیده تری نسبت به کرونا است. فرآیند درمان سرماخوردگی برای ما بسیار پیچیدهتر از کروناست ولی برای درمان بیماری کرونا فقط یک تخلیه عفونت نیاز است و یک رفع علائم بالینی. این کار سادهایست.
کرونا قابل درمان است! اگر طب جدید از درمانش عاجز شده دلیل نمیشود که بقیه سیستم های درمانی هم از علاج آن عاجز باشند. شاهدش این است که در چین بیش از یک ماه و نیم است که جشن سفیدی کرونا گرفته شده است؛ یعنی علاج شده و پیشگیری کامل صورت گرفته است. این یک راهکار ساده دارد. پس ترس را به وجودمان راه ندهیم.
تدابیر بدن برای افرادی که مبتلا به ویروس کرونا میشوند را بیشتر توضیح دهید.
اول باید در غذا خوردنمان یک اختصاری ایجاد کنیم. تا گرسنه نشدهایم غذا نخوریم. بعضی گمان میکنند باید به شخص بیمار بیشتر غذا دهند تا ضعف نکند و بدنش قویتر شود. اما این تصور غلط است. باید تا شخص به مرحلهی ضعف نرسیده و میتواند تحمل کند به او غذا ندهیم. خصوصاً اگر بیمار تب داشته باشد. در هنگام تب اگر کسی غذا میل کند حتما تب شدت پیدا میکند. پس تا تب را به صورت کامل قطع نکردهایم نباید به او غذا بدهیم.
حال سوال پیش میآید که چگونه تب را پایین بیاوریم؟ در پاسخ باید گفت عفونت باید از بدن حذف شود تا تب پایین بیاید. اما تا من بیایم و به طبیب مراجعه کنم تا عفونت را خارج کند، چگونه تب را کنترل کنم؟ چند راهکار ساده برای مدیریت تب در منزل وجود دارد.
- – پاشویه با آب گرم و گل ختمی. گل ختمی سفید را ۱۵ دقیقه در آب جوش حرارت میدهیم. سپس دمای آن را به کمتر از ۳۵ درجه می رسانیم و پاها را در آن به مدت ۲۰ دقیقه نگه میداریم تا تب پایین بیاید.
- – یکی دیگر از کارهایی که برای کاهش تب خصوصاً در شب میشود انجام داد این است که پیاز را حلقه کرده کف دست و پا و زیر بغل بگذاریم.
- – راهکار دیگر برای کاهش تب، اسپری کردن گلاب روی بدن است. اگر شخص تبش خیلی بالا بود اسپری نشود زیرا حالت تشنج یا لرز ایجاد میکند. در این صورت خیلی ملایم دست داخل گلاب زده شود، کمی که با دست هم دما شد، روی بدن شخصی که تب دارد گذاشته شود.
- – راه دیگر برای کاهش تب، زدن روغن بادام شیرین خوراکی روی ملاج بیمار است. برای اینکه ملاج را درست تشخیص دهید وسط دو ابرو را بگیرید و بالا بروید و تقاطع آن را با خطی که از تاج دوگوش به وسط سر میآید در نظر بگیرید، محل تقاطع ملاج را نشان میدهد. همان جایی که در نوزاد دیرتر از بقیه قسمتهای سر سفت میشود.
- – زدن روغن بنفشه پایه بادام به کف دست و پا و به کل بدن نیز تب را پایین میآورد. همچنین خوردن عرق بید آرام آرام سبب کاهش تب میشود. اینها راهکارهای بسیار ساده برای کاهش تب در بیمار هستند که البته قطعاً تا عفونت به طور کامل خارج نشود تب را به صورت کامل نمی توان کنترل کرد.
نکته مهم در این رابطه این است که اگر ما توانستیم با این کارهای ساده تب را پایین بیاوریم خود بدن قوت مبارزه با بیماری را پیدا میکند. این خیلی مهم است. از طرفی بیمار دچار ضعف شده و اول باید تبش را با این تدابیر پایین بیاوریم و بعد از آن کمی غذای خیلی لطیف به او بدهیم.
خوب حالا باید بدانیم که چه غذاهایی میتوانیم به بیمار بدهیم؟
در پاسخ باید گفت غذاهایی که شخص مبتلا به بیماری کرونا میخواهد استفاده کند باید دو ویژگی داشته باشد.
۱. قابلیت تبدیل شدن به عفونت در او اندک باشد.
۲. راحت هضم شود و از بدن گذر کند.
حال با این دو ویژگی چه غذاهایی را پیشنهاد میکنیم؟
یکی از غذاهای مناسب جوجه کباب است. چند تکه مرغ زیر توری و روی گاز کباب شده باشد و البته کسی که مبتلا به کرونا است دود استشمام نکند. این یکی از غذاهای بسیار سالم و عاری از عفونت است که خودش هم قابلیت تبدیل شدن به عفونت را در بدن ما ندارد.
غذای دیگر جوجه خروس است. کباب کردن جوجه خروس و یا استفاده کردن از آن به صورت آبپز بسیار مناسب است. مرغ آبپز در این دوران مناسب نیست ولی به صورت کبابی می تواند مصرف شود ولی جوجه خروس را میشود به صورت آبپز هم مصرف کرد.
یک غذایی که اصفهانی ها دارند و در کتب مشهور طبیعی مثل مخزن الادویه نوشتهی جناب عقیلی هم آمده است، اُماج نام دارد. ترکیب آرد، نمک، زردچوبه، مقداری روغن زیتون و اسفناج یا برگ چغندر. غذای بسیار راحتی است و شاید در ۲۰ دقیقه آماده شود. این غذا باعث میشود هم لینت مزاج ایجاد شود، هم مواد غذایی بدن را تأمین کند. مخصوصاً برای کسانی که در دوران کرونا دچار لرز هستند وقتی این غذا را بخورند و بعد زیر پتو قرار بگیرند، تعریق خوبی برایشان اتفاق میافتد و خیلی از عفونتها از بدنشان دفع میشود و لرز بدن به پایان میرسد.
غذای دیگر پلو ماش یا دقیق تر بگویم چلو ماش. یعنی برنجی که آبکش شود و با ماش پخته شود این غذا هم سالم است و قابلیت تبدیل شدن به عفونت را هم ندارد و راحت در بدن هضم می شود. برای طبخ نیز باید فقط و فقط از روغن زیتون استفاده کرد.
اگر کسی دچار سردی مزاج یا رطوبت زیاد شده باشد و بخواهد آب بخورد بهتر است که از آب و کمی عسل استفاده کند، البته نه عسل زیاد. خوردن آب عسل و لیموترش را خیلی توصیه نمی کنیم، آن هم به خاطر تدابیری است که خود طب جدید هم بیان میکند که البته فعلا از گفتنش صرف نظر میکنیم.
طبق یافته های طب جدید ویتامین c برای پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی مثل سرماخوردگی مفید است ولی وقتی شخص مبتلا به سرماخوردگی شد خوردن ویتامین c و دریافت آن باعث طولانی شدن بیماری می شود. پس نباید از پرتقال و نارنگی و چیزهایی که ویتامین c در آنها موجود است در زمان بیماری استفاده کنیم.
یکی دیگر از غذاهایی که میشود استفاده کرد شورباجات است. شوربا ترکیب خرده برنج و گشنیز و اسفناج یا برگ چغندر است که با سینه مرغ پخته شود بدون گوشت قرمز.
از جمله پرهیزات بسیار جدی که در بحث بیماران کرونایی باید مد نظر قرار گرفته شود اجتناب از خوردن گوشت قرمز است. به هیچ وجه گوشت قرمز نباید در زمان ابتلا به بیماری کرونا یا هر بیماری عفونی دیگری استفاده شود. چون گوشت قرمز همان قدر که برای تقویت بدن خوب است برای تقویت بیماری هم موثر است و به واسطهی دارا بودن مقادیر زیادی از مواد مغذی میتواند ویروس یا هر بیماری عفونی دیگری را هم تقویت کند.
نکته دیگر دربارهی لبنیات است. شیر غذای بسیار خوب و مقوی است اما قابلیت تبدیل شدن به عفونت در آن بسیار زیاد است. ما در طب قدیم می خوانیم که شیر سریع الاستحاله است. اگر کسی در زمان بیماری کرونا یا هر عفونتی که در بدنش وجود داشته باشد از شیر استفاده کند حتماً بیماری او تشدید میشود. ماست و دوغ هم همین طور است، به دلیل سردی فصل پاییز و زمستان و قابلیت تبدیل شدن به عفونت.
یکی از میوه هایی که در زمان کرونا مصرفش بسیار مضر است هویج و آب هویج است. هویج خودش قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به عفونت دارد. وقتی به عفونتهای بدن میرسد سریع استحاله میشود و به سمت عفونتها میرود. پس پرهیز از آب هویج هم یک اصل بسیار جدی است.
یکی از مواردی که برای درمان کرونا بسیار اهمیت دارد و شاید از ذهن ما دور مانده باشد این است که شخصی که مبتلا به هر بیماری میشود باید اجابت مزاج بسیار راحتی داشته باشد. مخصوصاً در یک بیماری مثل کرونا اگر ریه ها درگیر شده باشد و نفس تنگی به وجود آمده باشد وقتی شخص اجابت مزاج میکند نفسش آرام میگیرد. شاید بگویید ریه چه ربطی به روده دارد؟ باز باید تاکید کنم فیزیولوژی طب قدیم با فیزیولوژی طب جدید متفاوت است؛ شاید دیده باشید شخصی که عمل جراحی مخصوصاً در نواحی شکم انجام میدهد مثلاً کیسه صفرا یا آپاندیس را درآورده باشد یا اگر زایمان کرده باشد تا شکمش کار نکرده از بیمارستان مرخصش نمیکنند. تا به حال از خود پرسیده اید چرا؟ طبق فیزیولوژی طب جدید این یک اصل است و کسی هم اعتراضی نمیکند.
در مکانیسم علاج طب چینی و طب سوزنی ریه و روده دو کانالی هستند که به شدت در کارکردشان به هم وابسته اند و اگر روده ها خوب تخلیه نشوند، ریه توانایی جذب اکسیژن را از دست می دهد. خوب ما باید در درمانمان به این نکته توجه کنیم که روده های شخص خوب کار میکند. یک داروی بسیار ساده برای اینکه شکم شخص خوب کار کند را خدمتتان عرض میکنم. این دارو را از همهی عطاریها در سطح شهر میتوانید تهیه کنید.
یک داروی معروف؛ فلوس و ترنجبین است و نهایتاً برای بعضی از اشخاص گل سرخ تجویز میکنیم. نحوهی مصرف آن به چه شکل است؟ اگر نی فلوس را گرفتیم، استوانهای به رنگ قهوه ای سوخته است که باید با ضرباتی در داخل نی پره هایش را جدا کنیم و فقط پره ها را استفاده کنیم و هسته و غلافش را دور بیندازیم. البته بعضاً پرهها به صورت مجزا و با عنوان پرهی فلوس فروخته میشود. یک لیوان مخلوط آب و گلاب بر سر حرارت ملایم گذاشته شده تا جوش بیاید. سپس آن را خاموش کرده یک قاشق غذاخوری پرهی فلوس و یک قاشق غذاخوری ترنجبین را در آن میریزیم و در آن را میگذاریم تا مدت ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را خوب صاف میکنیم. یعنی هر آنچه که فلوس و ترنجبین میتواند از قوت خودش به آب و گلاب بدهد را دریافت کرده صاف میکنیم و با شکم خالی یعنی ناشتا استفاده میکنیم. نکته قابل توجه آن است که وعده غذایی قبل از خوردن این دارو باید شوربا یا اماج باشد و بعد از مصرف دارو هم تا شکم کار نکرده، چیزی نباید خورده شود.
همچنین بهتر است قبل از مصرف دارو، روغن کنجد به شکم مالیده شود و بعد از مصرف دارو هم یک حوله گرم روی شکم گذاشته شود تا به راحتتر کار کردن شکم کمک کند. بهتر است این دارو در فصل سرد دو سه ساعت بعد از طلوع آفتاب خورده شود که حرارت شمس به حرارت روده ها کمک کند تا راحت تر کار کنند. اگر شخص قوی المزاج تر بود، یا رطوبت زیادی در روده هایش بود خوب است غنچه گل سرخ هم به این ترکیب اضافه شود. یعنی یک قاشق غذاخوری غنچه گل سرخ یا گل محمدی سابیده شده که با دست سابیده شده و کاس برگش جدا شده، را با دو و نیم لیوان آب میجوشانیم تا حدود دو سوم لیوان آب یا نیم لیوان باقی بماند؛ بعد این نیم لیوان را به آن ۱ لیوان داروی آماده شده اضافه میکنیم. یعنی این دو را با هم جمع میکنیم سپس مصرف می نماییم.
پس در ترکیب اول فقط فلوس و ترنجبین هست و در ترکیب دوم فلوس و ترنجبین و گل سرخ؛ این یک داروی تقریباً بی ضرر هست و می شود شخص برای بهتر شدن اجابت مزاج استفاده کند. ممکن است برای بعضی دل پیچه درست کند که با گرم کردن شکم، دلپیچه آرام میشود. ممکن است شخصی برای اجابت مزاج خیلی اذیت شود. در این صورت پیشنهاد میکنیم از آب عسل گرم یا نیمگرم آرام آرام استفاده کند. اگر کفایت نکرد تکه نانی خشک استفاده کند. اینها تدابیری است که برای این دارو به کار برده می شود تا شخص اجابت مزاج بهتری داشته باشد.
اگر نفس تنگ شد یا شخص به سرفه های مکرر افتاد چند پیشنهاد خوب وجود دارد؛ یکی اینکه گلاب را نیم گرم کند و آرام آرام بنوشد. این کار در کاهش تکرار سرفه میتواند موثر واقع شود. راهکار دیگر این است که یک تکه پنبه را با سشوار خوب گرم کنید و روی ریهها بگذارید تا ریه ها آرام بگیرند. اگر روغن بادام تلخ روی استخوان جناق سینه زده شود یا روی ستون فقرات از پایین گردن یعنی از سرویکال ۷ تا پشت قلب زده شود این کار هم به ملایم کردن سرفهها کمک میکند. البته اینها درمان سرفه و خارج کردن خلط از ریه نیست. چون این کار نیاز به دارو دارد که باید عفونت تشخیص داده شود و داروی متناسب با آن تجویز گردد.
نظر شما درباره ماسک زدن چیست؟
نکته ای مهم در باب ماسک زدن باید بگویم و آن این است که محققین انگلیسی تحقیقی انجام دادند که ماسک تا کجا باید زده شود؟ آنها میگویند ماسک باید تا زیر بینی زده شود و دلیلش این است که بازگشت دی اکسید کربن به بدن وقتی ماسک به طور کامل زده شود خیلی زیاد است و این خود باعث عفونی شدن بدن، ضعف بدن و نقص سیستم ایمنی بدن میشود. طب قدیم میگوید وقتی شما هوای خنک وارد بدنت نکنی، حرارت قلبت زیاد میشود و وقتی حرارت قلب زیاد شد، گردش خون نیز زیاد میشود و افزایش گردش خون باعث عصبی شدن انسان شده، آستانهی تحمل او را پایین میآورد و این هم خود عاملی برای ضعف سیستم ایمنی بدن میگردد. ما پیشنهادمان این است که ماسک تا زیر بینی زده شود. اگر نگران انتقال ویروس هستیم سازمان بهداشت جهانی پروتکلی دارد که میگوید ویروس کرونا باید حتماً بر بزاق سوار شود و بر ریزگردهای ناشی از عطسه یا سرفه سوار شود و به مخاطهای ما برسد تا ما را درگیر و مبتلا کند. در یک عطسه، اگر شخص ناقل باشد و بدنش کامل از کرونا پر شده باشد، حدود سه هزار ویروس کرونا میتواند انتقال دهد.
طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی میدهد این ویروس ها چون بر بزاق سوار شدند و بزاق سنگین است و مثل هوا نیست، نمیتوانند در هوا معلق بمانند و پس از طی مسافت یک و نیم متر روی سطح سقوط میکنند. پس اگر ما فاصله یک و نیم متر را رعایت کنیم و شخص مقابلمان دارای ویروس کرونا باشد و عطسه کند یا سرفه کند ویروس به ما منتقل نمیشود. حال فرض کنیم که به بدن ما برسد و به صورت ما اصابت کند سوال اینجاست آیا از راه بینی این بزاق حامل ویروس راحتتر به بدن ما میرسد و منتقل میشود یا از مخاط چشم؟ اگر می خواهید بپوشانید باید شیلد بزنید که چشمها هم کاملا پوشیده شود و ویروس نتواند با مخاط چشم برخورد کند ولی اگر میخواهید ماسک بزنید زیر بینی بزنید. اگر قرار شد ویروس کرونا از راه بینی وارد بدن ما بشود و بدن ما را درگیر کند خوب از راه چشم خیلی راحتتر میتواند این انتقال صورت گیرد. پس قلب خود را بیجهت گرم نکنیم تا دچار مشکلات قلبی و عروقی نشویم.
حرف پایانی؟
جامعه ما با جوامع غربی تفاوت دارد. نمی گویم آنها خدا ندارند ولی فکر میکنم خدای ما قویتر باشد. ما مسلمانیم و شیعهی امیرالمومنین علیه السلام. ما اهل بیت داریم، چرا از آنها غافل شدهایم؟ چرا توسل نمیکنیم؟ چرا تولّیمان کم شده؟ ما حضرت حجت داریم و میتوانیم از ایشان کمک بگیریم. ما امام حسین علیه السلام داریم، میتوانیم از ایشان یاری طلبیم. توسل به حضرات، هم استقامت ما را زیاد میکند و هم خودش بیماری را از بین می برد. مگر به ما سفارش نشده در دوران غیبت برای در امان ماندن از حوادث آخرالزمان دعای غریق بخوانیم؟ خوب چرا دعای غریق نمی خوانیم؟ چرا دعای هفتم صحیفهی سجادیه را نمیخوانیم؟ یکی از چیزهایی که خیلی کمک میکند به دفع بیماری، خواندن زیارت عاشورا است. همه علمای قدیمی وقتی که جامعه به یک بیماری مبتلا میشد مردم را به خواندن زیارت عاشورا سفارش میکردند. مخصوصاً با لعن و سلام کامل. اگر هم نمیتوانید با همان یک لعن و یک سلام بخوانید.
سبحان ربک رب العزه عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله طاهرین.
انتهای پیام/ ندای اصفهان