۰۸:۲۲ - دوشنبه ۰۱ شهریور ۱۳۹۵

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی:

تصویب استفساریه قانون انتخابات خلاف نظارت استصوابی شورای نگهبان است

منانی با اشاره به اینکه در حال حاضر عده‌ای با مطرح ساختن چنین استفساریه هایی درصدد شکل قانونی دادن به تائید صلاحیت دائمی برای برخی از رجل سیاسی هستند، گفت: در تصویب این استفساریه ها نقش لیدرهای سیاسی و لابی‌گری‌ها در مجلس پررنگ است.

به گزارش شاهین پرس؛ محمد نبی منانی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون تصویب استفساریه قانون انتخابات  که باعث می‌شود شورای نگهبان بعد از تائید صلاحیت نامزد و  تائید انتخابات امکان بررسی مجدد صلاحیت افراد را نداشته باشد و اگر گزارش جدیدی دریافت کند نیز باید آن را به مجلس ارجاع کند تا این موضوع در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها به بحث گذاشته شود اظهار کرد: استفساریه قانون انتخابات که در مجلس فعلی تصویب شد، خلاف نظارت قانونی استصوابی شورای نگهبان است.

وی بابیان اینکه به نظر می‌رسد مطرح کردن چنین موضوع خلاف قانون از سوی اپوزیسیون به‌منظور تغییر افکار عمومی به سمت و سویی دیگر است، گفت: تصویب چنین قوانینی خاص یک نفر  چون مینو خالقی نیست و بیشتر برای آن است  که حوزه اختیارات شورای نگهبان را  برای مواردیگر چون انتخابات آتی  محدود سازند.

منانی تصریح کرد: بر اساس متن صریح قانون اساسی، شورای نگهبان می‌تواند در تمامی مراحل انتخابات نظر بدهد و نظارت استصوابی شورای نگهبان بر همین امر ناظر است، چه‌بسا افرادی در زمانی حتی رئیس‌جمهور بوده و امروز صلاحیت آن‌ها باید دوباره بررسی شود.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: استفساریه ای که اپوزیسیون با تمام  توان برای تصویب قطعی آن تلاش می‌کنند، به این دلیل است که شورای نگهبان نتواند کسی که پیش‌ از این یک‌بار تائید شده است، برای دفعه دیگر رد صلاحیت کند.

وی عنوان کرد: معتقدم که تصویب این استفساریه یک امر خلاف قانونی است و مطرح کنندگان به‌خوبی از رد شدن و خلاف قانون بودن آن آگاه هستند ولی به دنبال اهداف خود هستند که تغییر افکار عمومی که مطالبه گر فیش‌های حقوق‌های نجومی شده و تائید صلاحیت دائمی بر خی از رجل سیاسی از آن جمله هستند.

منانی افزود: مفهوم استفساریه ای که تصویب شد این بوده که اگر فردی یک‌بار از سوی شورای نگهبان تائید صلاحیت شد، برای همیشه تائید است و می‌تواند در انتخابات به‌عنوان نامزد شرکت کند، درحالی‌که قانون اساسی چنین موضوعی را مطرح نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در زمان کنونی با مطرح ساختن چنین استفساریه هایی درصدد شکل قانونی دادن به تائید صلاحیت دائمی برای برخی از رجل سیاسی هستند، گفت: در تصویب این استفساریه ها نقش لیدرهای سیاسی و لابی‌گری‌ها در مجلس پررنگ است.

کارشناس و تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: روحیه انقلابی و مطالبه گری مردم باید افزایش یابد و به‌طور صریح از نمایندگان ملت سؤال کنند چرا قانونی که خود خلاف قانون فعلی است، تصویب می‌کند و وقت مملکت را صرف چنین امور پیش‌پاافتاده و بدون اولویت می‌کنید و فرصت‌ها را می‌سوزانید.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.