۰۸:۱۲ - یکشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۵

اسپانسرهای هدایت کننده برنامه های تلویزیون!

چرا عمدتا ارگانهای دولتی باید اسپانسر تولیدات تلویزیونی شوند؟! اینجاست که تلویزیون در فرهنگ سازی و معرفی تولید ملی می تواند نقش بازی کند به خصوص مهم و تاثیرگذار درعرصه کودک و نوجوان اگر عمو پورنگ بچه ها در برنامه سازی و اثرگذاری برمخاطبان موفق بوده پس می تواند در حمایت از تولید ملی درعرصه کودک هم موفق ظاهر شود

به گزارش شاهین پرس؛ چندی پیش در فضای مجازی و برخی رسانه ها خبری منتشر شده بود از قول داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ معروف بچه ها که گفته بود: برای ساخت ادامه «محله گل و بلبل» بودجه نداریم! از قرار بودجه و هزینه ساخت این برنامه تلویزیونی مختص کودکان ونوجوانان به عهده شهرداری تهران بوده که حالا بنا به دلایلی حمایت مالی اش را از برنامه قطع کرده است. همین بهانه ای شد تا در چند سطری مختصرا به آن اشاره کنیم.

شکی نیست که برای تولید و پخش برنامه های تلویزیونی با توجه به اوضاع بد مالی که این روزها رسانه ملی به آن گرفتار شده است نیاز به اسپانسر و حمایت کننده مالی بیشتر از قبل می باشد تا عوامل ساخت برنامه ها توان اجرای تلویزیونی و ادامه کار داشته باشند. اما سوالی که اینجا مطرح می شود آن است چرا سراغ اسپانسرهای کوچک یا بخش خصوصی نمی روند؟! چرا عمدتا ارگانهای دولتی باید اسپانسر تولیدات تلویزیونی شوند؟! اینجاست که تلویزیون در فرهنگ سازی و معرفی تولید ملی می تواند نقش بازی کند به خصوص مهم و تاثیرگذار درعرصه کودک و نوجوان اگر عمو پورنگ بچه ها در برنامه سازی و اثرگذاری برمخاطبان موفق بوده پس می تواند در حمایت از تولید ملی درعرصه کودک هم موفق ظاهر شود؛ البته نقدهای زیادی به برنامه سری اول «محله گل و بلبل» شده از جمله بحث های عشق و عاشقی و روابط محرم و نامحرم و بعضی شوخی های بی ارتباط به سن بچه ها که در این امور برنامه ظاهر خوبی نداشت، اما فارغ از محتوا با کمک همان تولیدات ملی می توان به خلاقیت رسید مثلا درعرصه اسباب بازی در تولید ملی هیچ نوع حمایتی از سوی ارگانها و نهادها به خصوص رسانه ملی وجود ندارد.

صداوسیما می تواند با یک ساز وکار علمی و حساب شده هم به تولید ملی کمک کند و هم تبلیغ داشته باشد. همینطور هزینه های برنامه های این چنینی را بدون دست درارزی به بیت المال و یا انحراف از ارزشها به دنبال خواست های غیرمنطقی برخی از اسپانسرهای بزرگ تامین کند.

گاه ممکن است یک اسپانسر بزرگ ودولتی به دلیل توانا بالای مالی و موقعیتی که دارد خواسته های نامعقولی از عوامل ساخت برنامه داشته باشد چراکه مدعی است برای کل آن برنامه هزینه می کند طبیعتا انتظار و توقعاتی هم داشته باشد درحالی که اگر هر برنامه ای از این دست که حداقل در فاز اول مخاطب را جذب کرده و خود را به مردم و بازار شناسانده یک سیستم بازاریابی و حسابرسی درست و البته به نفع صداوسیما نه همه برای یک برنامه مشخص داشته باشد می تواند با جذب اسپانسر های کوچک به تولید ملی ومحصولات داخلی کمک کند چون رسانه تصویری است و همین بهترین معرفی خواهد بود نه هر اسپانسر و حامی مالی می تواند چند هدف اصلی را با یک برنامه دنبال کند همان طور که گفته شد برنامه عمو پورنگ با توجه به برد و پوششی که دارد می تواند در روند تولید و عرضه اسباب بازیهای ساخت داخلی و برند ملی موثرباشد و حتی مانع از هزینه های یهوده برخی از ارگانها به اسم حمایت از این سازمانها بشود یا حتی پوشاک و موارد دیگر که نیاز واقعی جامعه است نه نیاز کاذب و تجملاتی.

در این میان باید مراقب بود که از آن طرف پشت بام نیفیتم و به بهانه معرفی تولید ملی و محصولات داخلی گرفتار نیازآفرینی های کاذب برای جذب اسپانسر نشویم.

منبع:صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.