۰۷:۱۳ - جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵

رفتارهای دوگانه فرانسه در قبال ایران/ ازکارشکنی در مذاکرات و ارائه مجوز برگزاری تجمع های ضد ایرانی تا گشت و گذارهای غیر دیپلماتیک سفیر فرانسه در ایران

مناسبات چند سال گذشته میان ایران و فرانسه چالش های زیادی را به دنبال داشته است؛‌فرانسه رفتار دو گانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته و اگرچه دشمنی های زیادی با ایران دارد اما می کوشد تا روابط خود با ایران را حسنه جلوه دهد تا روابط تجاری این دو کشور به هم نخورد.

به گزارش پایگاه خبری شاهین پرس:طی هفته گذشته گروه تروریستی منافقین که 17 هزار ایرانی را به قتل رسانده با حمایت دولت فرانسه در حومه پاریس یک نشست برگزار کرد که در آن ترکی‌فیصل رئیس سابق استخبارات آل‌سعود و یک هیئت از بحرین شرکت کرده و درباره ضرورت تلاش این گروهک برای ادامه عملیات تروریستی صحبت کردند.

اقدام فرانسه مبنی بر دادن مجوز به منافقین مورد اعتراض شدید مردم ایران قرار گرفت تا جایی که کارشناسان سیاسی اعلام کردند که فرانسه باید موضع خود را در قبال منافقین روشن کند و اگر موضع آنها به نفع منافقین است، ایران باید مناصبات خود با کشور فرانسه را کاهش دهد.

 

NCRI supporters organized a demonstration on June 21st 2016 close to Paris' city hall to protest the visit of Zarif to France. (Photo by Siavosh Hosseini/NurPhoto)

دو روز بعد از برگزاری نشست منافقین در فرانسه، ابوالقاسم دلفی مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارج جمهوری اسلامی ایران با فراخواندن سفیر فرانسه در تهران مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به برگزاری تجمع مذکور را به وی ابلاغ کرد.

 

مدیر کل غرب اروپا خاطر نشان ساخت: برگزاری این تجمع توسط کسانی که دستشان به خون مردم ایران آغشته است و با صحنه گردانی پدر و پایه گذار گروهک های تروریستی همچون طالبان،القاعده و داعش و شریک صهیونیست ها انجام شد و بیان اظهارات سخیف از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی ایران در خاک فرانسه غیر قابل قبول می باشد. وی همچنین تاکید کرد اجازه دادن به مقامات سایر کشورها برای تبلیغ و اهانت به کشوری ثالث ناقض موازین حقوق بین المللی و امری محکوم و غیر قابل قبول در جهان است.

سفیر فرانسه هم با اعلام این موضوع که دولت فرانسه با این گروهک تروریستی هیچگونه ارتباطی ندارد و آن را به رسمیت نمی شناسد بیان داشت: مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات فرانسوی منتقل خواهد کرد.

1394080620151028101949109

واکنش فرانسه به احضار سفیرش از سوی رسانه های این کشور بیان نشد و حتی به مقامات کشور نیز پاسخی به صورت رسمی ارسال نشد اما یک روز بعد از احضار سفیر فرانسه، کونا، خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد که وزارت خارجه فرانسه امروز چهارشنبه عنوان داشت که هیچ تماسی با گروهک مجاهدین خلق (منافقین) برقرار نکرده و آن را سازمانی «غیر دموکراتیک» و «خشن» بر می‌شمارد.

«رامن نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم در نشست هفتگی خود گفت که دولت فرانسه هیچ تماسی را با منافقین برقرار نساخته است.

این جوابیه در حالی بود که روحانی ساعاتی قبل از انتشار آن ، روز ملی فرانسه را به همتای فرانسوی خود، اولاند، تبریک گفته بود.

82229_302

فرانسه به راحتی از منافقین برائت جست اما مقامات این کشور تا کنون بارها و بارها به منافقین اجازه برگزاری تجمع داده بودند تا جایی که هنگام ورود روحانی به فرانسه نیز تعدادی از منافقین اقدام به برگزاری یک تجمع کردند که مقامات امنیتی فرانسه از آن ممانعت نکردند.

اجازه برگزاری تجمع علیه جمهوری اسلامی ایران و حمایت از برگزار کنندگان در حالی صورت می گیرد که خبرها حاکی از اقدامات غیر متعارف سفیر این کشور در ایران است.

برخی از خبرهای رسمی نشان می دهد که طی چندروز گذشته سفیر فرانسه در ایران در اقدامی غیر رسمی و غیر دیپلماتیک به صورت پنهانی به انستیتو پاستور رفته و از این مجتمع آزمایشگاهی، تولیدی و تحقیقاتی بازدید کرده است.

مناسبات چند سال گذشته میان ایران و فرانسه چالش های زیادی را به دنبال داشته است؛‌فرانسه رفتار دو گانه ای را در قبال ایران در پیش گرفته و اگرچه دشمنی های زیادی با ایران دارد اما می کوشد تا روابط خود با ایران را حسنه جلوه دهد تا روابط تجاری این دو کشور به هم نخورد.

در صورتی که روابط ایران با فرانسه به هم بخورد قرارداد هواپیماهای ایرباس با ایران نیز در حاشیه قرار گرفته و فرانسه را از رسیدن به یک منفعت تجاری باز می دارد.

رفتار پر حاشیه فرانسه با ایران در جریان کارشکنی های این کشور در طول مذاکرات به صورت واضح نمایان شد و حتی فراخوانده شدن شرکت های فعال تجاری این کشور از ایران در طول تحریم یکی دیگر از ضررهایی بود که ایران از رابطه با فرانسه متحمل شد.

منبع:دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.