۱۲:۲۷ - شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵

هنرمندی از جنس روحانی؛

طلبه ای که برای تبلیغ دین به منبر اکتفا نکرد/ از تربیت 60 نیروی انقلابی تا تولید 15 فیلم ارزشی

در گذشته علم و هنر نیز عجین شده با روحانیت بوده همانگونه که با نگاهی به تاریخ می توان افرادی همچون حافظ ،سعدی، ابوریحان، ابوعلی سینا را دید که روحانیون هنرمندی بودند و توانسته بودند دین را هر کدام با هنر خود جلوه دهند.

به گزارش شاهین پرس، لباس روحانیت یک نماد است، نمادی از يك صنف و نشانى از يك نهاد كه رسالتى بزرگ بر دوش دارد. اين نهاد براى انجام آن رسالت بايد از بهترين ابزارها بهره گيرد تا روز به ‏روز بر سرعت و كيفيت عمل او افزوده و موفقيت او در پيشبرد اهدافش بيشتر شود، این نماد که وابسته به يك ايده و رسالت و فرهنگ است، با آغاز تاريخ انسان شروع شده و قدمت آن به سابقة همة پيامبران الهى بازمی گردد.

هنر نیز ابزاري است كه از طريق آن مفاهيم والا و مهم انساني و الهي به جامعه منتقل مي‌شود و هنری مقدس است که انسان را به خدا نزدیک تر کرده و به تعالی برساند، بر همین اساس افرادی که بتوانند با هنر، ابتکار و خلاقیت خود بر نفس خویش مسلط شده و بین هنر و تعالی انسانی پیوندی برقرار کند را هنرمند می نامند.

در دیار ما شاهین شهر هنرمندی از جنس روحانی ساکن است شاید بهتر باشد بگوییم روحانی که با استفاده از ابزار هنر در راه رسیدن به تعالی و آن رسالتی که بر دوش دارد قدم بر می دارد.

وی که استاد تفسیر نهج البلاغه حوزه علمیه است اعتقاد دارد حوزه های علمیه و هنرمندان رسالت سنگینی در حفظ ارزشهای دینی و اسلامی بر عهده دارند چرا که دو قشر تاثیرگذار جامعه هستند و همچنین معتقد است که تربیت هنرمندان متعهد و دلسوز کار دشواری نیست چرا که حوزه های علمیه با برگزاری دوره های آموزش نویسندگی و کارگردانی به طلاب و روحانیون علاقمند به نویسندگی و… در جهت تربیت هنرمندان متعهد بهره برد.

او که فارغ التحصیل رشته برق می باشد به دروس علوم حوزوی علاقمند شده و وارد حوزه علمیه می شود و از محضر اساتید حوزه کسب فیض کرده و در حالی که هنوز مشغول درس و بحث می باشد وارد عرصه و حوزه هنر می شود. حاصل سالها تلاش در این عرصه تولید سه فیلم بلند داستانی و بیش از ۱۲ فیلم کوتاه راه یافته به جشنواره و چند جایزه جشنواره می باشد که در کارنامه هنری خود دارد.

IMG_6096

تنها یادگار شهید دفاع مقدس معتقد است هزینه های هنگفتی که دشمن برای مقابله با نظام مقدس اسلامی می پردازد بیانگر رشد و پیشرفت انقلاب می باشد و این جامعه ای در حال آماده شدن برای حکومت جهانی مهدی موعود(عج) است.

با توجه به اینکه اساس تشکیل مهدقرآن در کشور حفظ و ترویج مفاهیم قرآن و تربیت حافظان مروج مهدویت در سطح جهانی بوده است تاکنون با گذشت قریب به سه دهه از تاسیس کانون و مهد قرآن در شاهین شهر موفق به تربیت بیش از  ۶۰ حافظ کل قرآن شده است که در حال حاضر هر یک به تنهایی گرداننده و مربی مجالس قرآنی در شهر و روستاهای مجاور هستند.

وی نداشتن متولی دلسوز و دغدغه مند را مشکل اصلی حوزه هنر می داند و معتقد است اگر مدیر خوب و دلسوز وجود داشته باشد می تواند مشکلات را نیز رفع نماید.

گفتگوی جالب شاهین پرس با این نخبه انقلابی را در ادامه بخوانید

***************************************

* با عنایت به اینکه در مسند روحانیت مورد شناخت هستید لطفا بیوگرافی و شناخت نامه مختصری از تجارب کاری و شغلی خود را بیان کنید

محسن ربیعی متولد1357هستم که دیپلم خود را در رشته برق دریافت کرده و سپس بدلیل علاقمندی به دروس حوزوی وارد حوزه علمیه شدم. از دوران دبیرستان به برنامه های فرهنگی و مباحث قرآنی علاقمند بودم  و از همان موقع مسئول آموزش قرآن در مهد قرآن شاهین شهر شدم و این از الطاف خداوند بود که نصیبم شد و دوستان خوبی پیدا کردم و عطشی در وجودم ایجاد کرد که باعث ورود من به حوزه علمیه شد و بعد از یک الی دوسالی که واردحوزه شده بودم مسئولیت مهدقرآن شاهین شهر به حقیر واگذار گردید، علاوه بر این در حال حاضر مسئولیت بنیاد فرهنگی موعود(عج) شهرستان نیز بر عهده اینجانب خادم امام زمان(عج) می باشد.

* طراحی نقشه فرهنگی جامعه بر اساس مهدویت سفارش دین اسلام است، شما در این زمینه چه عقیده و نظری دارید؟

شیعه معتقد است که امامت ادامه نبوت و حجت خدا در میان خلق و واسطه فیض او بر مخلوقات است و همانگونه که مردم زمان پیامبر(ص) بواسطه وجود رهنمودهای الهی هدایت شدند در زمان غیبت نیز این هدایت زیر سایه و چتر امامت امام زمان(عح) می باشد چزاکه امام را نه تنها سرپرست و مدير جامعه مسلمين كه بيان كننده احكام الهي و مفسّر قرآن كريم و راهبر راه سعادت مي‌داند. به بيان ديگر در فرهنگ شيعه، امام، مرجع امور مردم در دو بخش دين و دنياست.

با توجه به ولایت معنوی امام زمان(عج) بر قلوب مردم و تاکید اسلام بر طراحی نقشه فرهنگی جامعه بر اساس فرهنگ مهدویت، جامعه باید آماده، منتظر و مهدی یاور باشد، طراحی چنین جامعه ای افتخاری بس بزرگ است که در انتظار منجی و امامی باشد که بشریت را به حقوق حقه خود می رساند.

IMG_6108

*باتوجه به بررسی و شناخت ساختاری شما از دین مهم ترین دغدغه و چالش های پیش روی جامعه جوان امروز را چه می دانید؟

بزرگترین چالش پیش روی که در بین جوانان کشور ما وجود دارد مسئله غفلت می باشد. ما یک جامعه جوانی داریم که می تواند با ایدولوژی و خط فکری که اهل بیت (ع)ترسیم کرده اند تمام قله های مادی و معنوی جهان را فتح کنند و دشمن به همین دلیل انواع ابزار غفلت را در جامعه ما تزریق کرده است ما جامعه جوانی داریم که متاسفانه علی رغم وجود بهترین استعدادهای دنیا اهل مطالعه نیستند و این از نشانه های غفلتی است که دشمن جوانان ما را با آن درگیر کرده در این بین مسئله مهدویت می تواند انسان را توجه دهد و از غفلتی که جوانان ما با آن دست و پنجه نرم می کنند نجات دهد.

* راه های برون رفت از این چالش ها را در چه چیزی می بینید؟

راه های برون رفت همین توسلات می باشد وقتی انسان یک نقطه آرمانی را ببیند باعث حرکت در انسان شده و از غفلت خارج می شود یعنی می توان گفت صرف توجه به امام انسان را از غفلت خارج و به مقام والا می رساند و عشق به امام زمان(عج) آدمی را از غفلت خارج می کند.

*برنامه ها و پیش بینی های بنیاد مهدویت در ارتباط با ارتقاء سطح معرفت به مهدویت در جامعه چیست؟

پژوهشکده مهدویت در قم که برگزار کننده همایش های سالیانه دکترین مهدویت در سطح بین المللی می باشد همه ساله خروجی همایش را بر اساس نیاز جامعه به صورت برنامه‌ای مدون برای تمام بنیادهای مهدویت سراسر کشور ابلاغ می کند که در این بین برگزاری دوره های آموزش عمومی مهدویت در اولویت کاری بنیاد قرار دارد.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) شاهین شهر نیز برنامه های خود را بر اساس برنامه های ابلاغی بنیاد مهدویت پایه ریزی می کند.

IMG_6093

* آیا برنامه های کلان کشوری در حوزه دین برای استمرار فرهنگ مهدویت در جامعه کافی می باشد؟

اولین و مهمترین قدم در این راه، شناخت صحیح مردم از امام(عج) است سپس باید بتوانیم با برنامه های مفید فرهنگی با دشمنان مهدویت مقابله کرده و فرهنگ مهدویت را معرفی و ترویح دهیم.در این مسیر با تربیت حافظان قرآن در همه گروه های سنی شاید کافی نباشد ولی جای خوشحالی و امیدواری به آینده ای روشن می توان داشت.

* شروع فعالیت فرهنگی و هنری شما به چه سالی برمی گردد؟

فعالیت فرهنگی بنده تقریبا از سال 1370 با آموزش قرآن شروع و سپس از سال88 نیز وارد حوزه هنر شده ام.

 *از چه زمانی فکر کردید می توان با استفاده از ابزار هنر در معرفی بهتر دین و فرهنگ مهدویت به نسل جوان کمک کرد؟

تقریبا از سال1388 در کنار همایش هایی که در بنیاد مهدویت برگزار می کردیم تصمیم گرفتم از طریق هنر، مباحث مهدویت را به نسل جوان آموزش دهیم.

IMG_6101

 چند کار هنری در کارنامه هنری خود دارید؟

تاکنون به لطف خدا موفق شدیم حدود 12 فیلم کوتاه و سه فیلم بلند و یک مستند تولید کنیم که “همنشین زمان “اولین کارگروهی بچه های بنیاد بود که در شاهین شهر اکران شد. البته تعدادی از آثار نیز به جشنواره راه یافته و جایزه جشنواره نیز دریافت کرده اند.

 

* شما که در حال حاضر در لباس روحانیت خدمت می کنید چگونه شد که وارد عرصه هنر شدید؟

شخصا به هنر به شکل یک وسیله و ابزار نگاه می کنم که البته این به اعتقادات آدمی بر می گردد اعتقاد الهی می تواند به هدایت جامعه کمک کند ولی اگر اعتقاد الحادی باشد تاثیرات بسیار مخربی بر پیکره جامعه وارد می کند که جبران آن بسیار سخت می باشد.

IMG_6100

از نگاه شما چه رابطه ای بین هنر و روحانیت وجود دارد؟

به اعتقاد بنده امروزه هنر تاثیرگذاری بیشتری نسبت به منبر دارد چرا که هنر به راحتی از مرزها عبور می کند، با نگاهی به تاریخ در گذشته علم و هنر نیز عجین شده با روحانیت بوده همانگونه که با دقت در تاریخ می توان افرادی همچون حافظ ،سعدی، ابوریحان، ابوعلی سینا را دید، روحانیون هنرمندی بودند که توانسته بودند دین را هر کدام با هنر خود جلوه دهند.

* حرف آخر اگر مطلبی دارید بفرمائید؟

من همیشه از خداوند منان به خاطر عنایتی که به بنده حقیر داشته ممنونم و همیشه گفته ام نتوانسته ایم برای امام زمان(عج) کاری انجام دهیم از خدا می خوام حداقل خیانت به این بزرگوار نکنیم. اللهم عجل لولیک الفرج.

55

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم فرحناز خیراتی

2 Responses to “طلبه ای که برای تبلیغ دین به منبر اکتفا نکرد/ از تربیت 60 نیروی انقلابی تا تولید 15 فیلم ارزشی”

  1. شهروند گفت:

    احسنت به این روحانی بزرگوار که می تواند الگوی خوبی باشد برای سایر طلبه ها

  2. سلام،
    خداوند به آقای ربیعی خیر دهد که علاوه بر آموزشهای قرانی، خودشان هم از حافظان قران کریم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.